inundační most č. 14221-2

Most se nachází v intravilánu na severozápadní okraji obce na silnici III. třídy č.14221 do Strunkovic nad Blanicí na jejím 2,149 km a přemosťuje záplavové údolí Zlatého potoka. Svojí osou je most orientován přibližně V-Z. Je konstruován jako inundační masivní kamenný, tříobloukový, pravošikmý pod úhlem 61°, s horní mostovkou, se zídkami a bez křídel. Délka mostu je 24,37 m, šířka 6,07 m, výška 4,57 m a délka přemostění je 21,11 m. Most je vystavěn jako režný z lomového kamene a cihel na maltu vápenocementovou, vnější spáry vyplněny betonem. Opěrné pilíře, výšky cca 1,71 m, jsou vyzděny z nahrubo opracovaného velkého lomového kamene, na spárách, vyplněných betonem, je naznačeno iluzorní spárování. Na pilíře navazují předsazená zhlaví, na návodní jižní straně trojúhelná, na opačné straně polokruhová. Zhlaví, výšky cca 1,96 m,jsou vyzděna ze třech řad pravidelných kamenných kvádrů, výšky 50 cm, s hrubě pemrlovaným povrchem a jsou provázána se zdivem opěrných pilířů. Pod tímto řádkovým zdivem hlouběji pod terén je viditelné obyčejné zdivo z lomového kamene. Zhlaví jsou kryty kamennými, na návodní straně valbovými a na opačné straně polokuželovými vrchlíky, s přesahem 10 až 11,5 cm, s dolní okosenou hranou, jejichž povrch je porostlý mechem. Opěry vynášejí tři klenby s režnými cihelnými segmentovými oblouky kolmé šířky 5,31 m a šikmé šířky 6,07 m, o dimenzi 62 cm, která se jeden metr od pat klenby rozšiřuje na 75 cm. Vrcholnice kleneb je vodorovná, 2,92 až 2,85 m nad úrovní terénu a 0,72 m pod nynější úrovní komunikace. Líc oblouků je zděn šikmo (se spárami kolmými na čelo klenby) polokřížovou vazbou, při vrcholu s častými nepřesnostmi, kde pro zachování počtu řad jsou použity i cihly slabší či různým způsobem upravované. Ve zdivu užité cihly mají délku 26 až 26,5 cm, šířku 12 až 12,8 cm a tloušťku 6,4 až 6,7 cm. Čelní zdivo je zděné z lomového kamene menších rozměrů, se spárami vyplněnými cementovou maltou. Nad vrcholy rubu klenby a ve cviklech nad středními pilíři je zdivo prolomeno chrliči vody. Chrliče nad klenbami mají spodní plochu z pravidelně tesané kamenné desky, zapuštěné do zdiva klenby, boční stěny jsou vyzděny ze třech řad cihel. Jsou funkční a odvádějí vodu z povrchu vozovky. Ve cviklech jsou chrliče zřízeny pouze z cihel a jsou v nižší úrovni, než chrliče nad klenbami, odvodňují totiž nejnižší místa při stycích rubů kleneb v případě zatečení do konstrukce mostu. Kamenné zdivo kolem nich je narušeno vypadanou spojovací maltou, dochází i k ojedinělému uvolňování jednotlivých zdících kamenů. Ve vypadaných spárách jsou uchyceny travní nálety, jejichž kořínky dále rozrušují maltu ve zdivu. Zdivo čel přechází do kamenných zídek po obou stranách mostu, které jsou na svých koncích trychtýřově zalomené a ukončené krátkými úseky souběžnými s osou komunikace, jejichž zakončení je vyzděno z cihel. Koruna zídek je obložena cihlami na výšku, s oboustranným přesahem 2-3 cm a mírným spádem cca 4 cm vně mostu. Pouze konce zídek jsou místo cihel zaklopeny tesanou kamennou deskou pravidelného rozměru 65x50x14,5 cm. Zdivo zalomených konců zídek dosahuje svou hmotou až k úrovni terénu, čímž vlastně nahrazuje chybějící křídla mostu. Všechny tři mostní otvory jsou inundační, travnatá úroveň okolního terénu je výše, než koryto nedalekého potoka. Terén pod mostem je vyložen dlažbou z lomového kamene kladeného na sucho do roštu z kamenných prahů (třech příčných a jednoho podélného, umístěného ve středu), složených z opracovaných dlouhých kvádrů šířky 22 až 37 cm. Jednotlivé prahy jsou ve stycích upraveny trojúhelným ztesáním, čímž jejich konce do sebe zapadají, navíc jsou vzájemně spojeny ocelovými kleštinami do vytesaných rýh a jamek. Styk středních prahů (podélného a příčného středního) je o cca 20 cm přizvednut podložením základovým kamenem s osazeným železným trnem průměru 26 mm, který má na svém konci závit pro našroubování vodorovné kleštiny. Stejný trn býval i ve styku podélného prahu s krajními příčnými prahy. Zde se do současné doby zachoval trn i s kleštinou. Tento způsob úpravy nebyl v prachatickém okresu zjištěn na žádném jiném místě. Vozovka na mostě je z příčně vyklenuté kamenné dlažby, se zapískovanými spárami. Na krajích mostu je dlažba v délce cca 5 m překryta živicí. V pásu kolem parapetních zídek jsou zemité nánosy s uchyceným travním náletem. Na most navazují tarasní zídky zvýšeného tělesa komunikace z nasucho kladeného lomového kamene. Ve Státním oblastním archivu Třeboň, pobočka Český Krumlov, byla ve složce Vrchní stavební správy Č.Budějovice, kart. 7 pod sign. 1a/2 – Přehled stavebních akcí podle jednotlivých panství, nalezena zmínka o stavbě tohoto mostu s datací 1886. Východně sousedí most č. 14221-3 stejné konstrukce.