socha sv. Donáta

Socha sv. Donáta je situována na návsi obce Pravice na zatravněné ploše u severovýchodního nároží sýpky (součásti bývalého vrchnostenského hospodářského dvora, dříve středověké tvrze). Skulptura je umístěna pod velkým vzrostlým stromem, směřována čelní částí k východu. Podstavec se sochou sv. Donáta je postaven na mohutné čtvercové, dvakrát odstupňované podnoži, ukončené jednoduchou římsou. Hranolový podstavec skulptury vychází ve spodní části ze čtvercové základny, jednou odstupňované s navazujícím výžlabkem a oblounem, ukončeným jednoduchou římsou, v zúžených plochách stěn jsou umístěny horizontální obdélné rámy s ujmutými rohy. Střední část podstavce je výrazně konkávně zúžena a završena oblounem a římsovou hlavicí, stěny dekorují vpadlé rámy zjednodušeného kasulového tvaru, v přední části je přes horní rám modelována oválná kartuše s dynamickým profilovaným volutovým motivem a s nápisem v novověké kapitále: S. / DONA / TVS. / M. //. V zadní části vpadlého hladkého rámu je umístěn odkaz na dataci díla: ANNO / 1753 //, zdobený v úrovni pod řádky písmen a číslic schématickým vinutím stuhy. Socha světce je umístěna na plintu. Figura je zachycena v kontrapostu s nakročenou pravou nohou na širší oblačné základně, jež spadá přes horní římsu podstavce a pokračuje i za postavu. Svatý Donát je zobrazen jako mladík s kučeravými vlasy na hlavě s vavřínovým věncem, s hlavou pootočenou vlevo a pohledem upřeným k nebi, horní část trupu odpovídá mírné rotaci postavení figury. Světec je oděn v šat a zbroj římského legionáře, na nohou s vysokými holinami, nahoře ozdobně převázanými, na levém rameni se spadajícím pláštěm, jenž se dynamicky rozevlává ve zvlněných záhybech za záda až k pravé ruce. V levici světec drží před hrudí palmovou ratolest, pravice je spuštěna volně s pozvednutím prstů (zpravidla v tomto místě při pravém boku umísťovaný obilný snop chybí). U nohou z pravé strany oblaků vychází svazek železných blesků, v přední části je do oblaků zabodnut meč, vedle něj je odložena vojenská helmice. Dynamika pohybu figury a umělecké zpracování jednotlivých detailů v kontrastu s působením objemové monumentální výrazovosti vytváří neobyčejnou uměleckou hodnotu díla. Socha i podstavec byly vysekány z mušlového vápence. Atributy světce byly provedeny ze železa.