vlakové nádraží

Budova nádraží se nachází jihovýchodně od historického jádra města. Budova ukončuje kolmou osu souběžných ulic Terezínská a Žižkova. Samostatně stojící budova je postavena na rovném terénu, z jihozápadu je vymezena železničním koridorem ze severovýchodu plochou stání autobusové nádraží. Hmota je koncipována na střední osu, kdy kolmo na železniční těleso je situována dominantní převýšená hmota odjezdové haly, na kterou při jižním okraji navazují dvě příčná křídla. Při severním okraji navazuje jen křídlo ze západní strany, avšak opticky je vytvořena souměrnost tím, že na protější straně je vytvořena zeď. Tyto prvky jsou předsazeny přisazeny k hlavní hmotě pod úhlem, čímž se vytváří přirozený předprostor u hlavního vstupu. Převýšená hmota odjezdové haly je postavena na obdélném půdorysu a je zastřešena sedlovou střechou. Hlavní průčelí ze severovýchodu tvoří předsazená lichoběžníková stěna na jejíž horní hraně je posazen nízký segment. Na středu plochy je jedna osa v podobě prosklené stěny s dvojicí dvoukřídlých dveří. Samotná plocha lichoběžníku je členěna vpadlým obdélným polem, jehož kraje tvoří keramický obklad v širokém vertikálním pásu. Mezi těmito pásy se nachází prosklená stěna vstupu, která je členěna do osmii vertikálních pásů. Tyto pásy jsou v polovině předěleny dvojicí příčlí, které tak vytvářejí střední pole s tvarem blízkým čtverci. Rámy konstrukce mají modrou barvu. Nad prosklenou stěnou je ještě pás, ve kterém je umístěno standardizované označení s názvem nádraží. Na střední ose v místě rozhraní mírně zapuštěného nízkého segmentu a plochy fasády se nachází plastika. Umělecké dílo ztvárňuje log drah, tedy okřídlené kolo. Forma je abstraktní. Protilehlá fasáda má obdobný charakter, tedy je tvořena lichoběžníkovou stěnou. Rám je zde předsazeny a obložena je jeho celá plocha. Plocha fasády je přerušena v úrovni patra přístřeškem nad prvním nástupištěm. Předsazená plocha je v patře členěna pěticí okenních os, které jsou na výšku obdélné. Přízemí protínají osy dvoukřídlých dveří s nadsvětlíkem a luxferová stěna. Boční fasády protíná jedna na šířku obdélná osa vyplněná skleněnými tvárnicemi. Okno je položeno vysoko u horní hrany fasády. Před fasádu hlavního vstupu ze severu je přisazena přízemní protáhlá hmota s půdorysem ve tvaru písmene C, která dobíhá až na úroveň obkladu. Plocha objemu je jednoduchá, členěná pouze jednotlivými osami. Z hlavní pohledové strany, tedy ze severovýchodu je plocha protnuta deseti osami, z jichž jedna má podobu vstupu ostatní jsou okenní. Okenní osy jsou relativně pravidelně rozmístěny, většinou dvě jsou umístěny blíže k sobě. Jedná se o na výšku obdélné otvory, které jsou vyplněny dvoukřídlými rámy bílé barvy. Vstup se nachází v páté ose od severovýchodního nároží. Prosklená výplň má asymetrické členění křídel a nadsvětlík. Jedna osa protíná i boční stěnu předsazení hmoty u hlavního vstupu. Opět se jedná o osu dveří s rámem hnědé barvy, kdy výplň má jednokřídlé dveře segmentově zakončené, které jsou doplněny po obvodu pevnými poli. Protiváhu této hmotě tvoří plná stěna o stejné výšce. Za zdí je jen jednoduchá přízemní hranolová hmota podél boční fasády odjezdové haly, ta na východní fasádě je členěna pěticí okenních os s jednoduchou výplní. V koutě mezi křídlem a hmotou podél odjezdové haly je ještě přízemní přístavek s plochou střechou. Dvě pohledové fasády jsou členěny trojicí okenních od a jednou okenní osou s jednou dveřní. Výplně jsou jednoduché jednokřídlé. Navazují dvě příčná křídla při jihozápadním okraji odjezdové haly jsou koncipována symetricky. Dvoupodlažní objekty na obdélném půdorysu s plochou střechou jsou k odjezdové hale připojeny skrze nižší krčky o dvou výškových úrovních s plochými střechami. Jednoduché fasády s nízkým soklem z keramického obkladu jsou pravidelně členěny okenními osami. Podélná fasáda je členěna sedmnácti okenními osami, které jsou osazeny jednoduchou jednokřídlou výplní. Rámy mají bílou barvu. Výplně na západním hmotě jsou dvoukřídlé. Příčná fasáda je na středu trojici okenních os stejného charakteru. Propojující krček na šířku podélné fasády křídla má dvě výšky. Ta blíže k jihozápadní podélné fasádě hlavní hmoty má čtvercový půdorys a je vyšší dvoupodlažní, druhá je nižší jednopodlažní s obdélným půdorysem. Jeho střešní rovinu protíná sedlový světlík. Fasády čtvercové části krčku protíná trojice okenních os.