silniční most

Most se nachází při severovýchodním okraji vsi, kde přes řeku Úslavu převádí hlavní silnici procházející obcí a směřující do Žákavy. Objekt je situován nedaleko od jádra obce se středověkým kostelem sv. Mikuláše. Jedná se o zděný most se čtyřmi klenebními oblouky, vystavěný nad podélně obdélným půdorysem orientovaným ve směru S-J. Zdivo je provedeno ze tří druhů kamene a pojednáno jako režné s proškrabávaným spárováním. V líci zdiva pilířů užito velkých přesně kamenicky opracovaných kvádrů (asi žula); klenební oblouky, zaoblená nároží a půlkruhové rizality nad středním pilířem jsou provedeny z přesně kamenicky opracovaných pískovcových bloků, zdivo ve vrchní části stavby a na vnitřních stranách krajních pilířů sestává z lomového kamene (místní buližník). Podélná průčelí o čtyřech obloucích jsou shodně symetricky řešena, pouze na východní poprsni je navíc osazen pamětní kříž s datací do r. 1883. V nárožích mostu na nábřežních stranách svažitý terén zpevňují opěrné zdi cca ve tvaru čtvrtiny kužele, provedené z lomového kamene bez omítek. Vozovka má dnes živičný povrch. Podélné průčelí je čtyřosé, symetricky členěné čtyřmi segmentovými oblouky svedenými na pilíře, v krajních osách mírně předstupujícími rizality, zaobleným středovým rizalitem vyrůstajícím ze středového pilíře a vodorovnou profilovanou pískovcovou římskou v úrovni paty poprsní zídky. Pole v krajních osách (na nábřežních stranách) mají menší rozpon než dvě středová pole a v půdorysu mírně předstupují před líc dvou středových polí. Všechny čtyři klenby jsou valené segmentové, s vrcholem ve stejné výškové úrovni, takže oblouky v krajních polích mají větší vzepjetí. Všechny klenby jsou vyzděny z velkých přesně kamenicky opracovaných pískovcových kvádrů, jejichž líc je vidět na rubu a na čele, kde je segment oblouku lemován pravidelnými klenáky. Oblouky v krajních osách jsou navíc uzavřeny vyšším štíhlejším vrcholovým klenákem. Pata kleneb je založena do velkých přesně kamenicky opracovaných pískovcových kvádrů s okosenou náběžní stranou, které probíhají příčnou osou svislého zdiva, do kterého jsou poměrně hluboko provázány. Tyto náběžní články jsou neseny mohutnými zděnými pilíři nad obdélnými půdorysy. Pod patami kleneb v krajních osách (na nábřežních stranách) jsou pilíře vyzděny z lomového kamene a v nárožích zpevněny mohutnou armaturou z přesně kamenicky opracovaných žulových kvádrů, samotná hrana nároží je pak hladce okosena. Zdivo pilířů pod dvěma středovými klenbami je v líci složeno z velkých přesně kamenicky opracovaných žulových kvádrů a nároží jsou výrazně zaoblená (čtvrtkruh), u středového pilíře se zaoblení stýkají do půlkruhového předstupujícího čela - rizalitu. Půlkruhové čelo středového pilíře je v koruně kryto pískovcovým přesně opracovaným blokem („stříškou“) ve tvaru poloviny nízkého komolého kužele, na jehož stranu dosedá a tvarově plynule navazuje středový rizalit provedený rovněž z přesně kamenicky opracovaných pískovcových bloků, který končí až v koruně zdiva (poprsně). Líc zdiva nad klenebními oblouky je proveden z větších částečně kamenicky upravených lomových kamenů (buližník). Volná nároží rizalitů v krajních osách jsou zaoblená (čtvrtkruh), armovaná velkými přesně opracovanými pískovcovými bloky. Mezi rizality v krajních osách je ještě vložena vodorovná výrazněji plasticky profilovaná římsa zhotovená z pískovcových bloků provázaných do zdiva z lomového kamene. Římsa probíhá nad vrcholem středových oblouků a plynule kopíruje středový zaoblený rizalit. Na pískovcovou římsu dosedá plná poprseň vyzděná z lomového kamene, v krajních rizalitech pak plynule navazuje na zdivo nad klenebním obloukem. Rubová strana je opatřena hrubější tvrdou omítkou a kouty v rozšíření nad krajními rizality jsou pravoúhlé (na líci zaoblené s armaturou viz výše). Koruna poprsně je kryta velkými přesně opracovanými žulovými deskami s mírným přesahem před líc vnějších průčelí. Krycí desky plně respektují půdorysný průběh koruny zdiva, tzn. kopírují zaoblená nároží a středový půlkruhový rizalit - zde jsou pravoúhlé desky kombinovány s „tvarovkami“ se zaoblenými rohy.