silniční most

Most se nachází na severovýchodním okraji historického jádra Kouřimi, v místě kde Kolínská ulice překračuje tok řeky Výrovky, přitékající od jihu. Most i s nájezdovými rampami leží na území městské památkové zóny a západní rampa přiléhá k městskému opevnění, chráněnému jako národní kulturní památka. Most s navazujícími rampami, o celkové délce kolem 180 m, leží na ose východ–západ. Je zděný z neomítaného lomového kamene (ruly) s mladším cementovým spárováním a zábradlí tvoří kamenné sloupky s železnými trubkami. Most sestává ze tří částí. Východní rampa, ležící dále od města, je z jihu vymezena vysokou tarasní zdí a ze severu je v rovině terénu, takže prakticky není patrná. Střední část, překračující řeku, je sklenuta čtyřmi oblouky půlkruhového profilu. První dva oblouky, spočívající na pilířích, stojí v inundační sníženině na pravém (východním) břehu říčky. Druhé dva oblouky se nacházejí nad korytem řeky, v jehož středu spočívá patková náplavní část oválného půdorysu. První oblouk na východní straně je o něco menší a jeho severní strana je zazděna. Zbývající trojice oblouků má shodné rozpětí 6,35 m. Zdivo pilířů je zvýrazněno plochými lizénami z režného kamene, představujícími jediné architektonické členění celé stavby. K poslednímu pilíři kolmo od severu přiléhá kamenná tarasní zeď, zpevňující levý břeh řeky (není předmětem návrhu). Západní rampa, ležící blíže k městu, je mnohem delší než rampa východní a tvoří téměř polovinu z celkové délky stavby. Z obou stran je lemovaná vysokou tarasní zdí a oproti střední části se mírně stáčí k jihu. V místech kde křižuje historické cesty, vedoucí původně k brodu, jí dvakrát prolamují segmentově klenuté podchody. V úseku blízko řeky je k jižní straně rampy podélně přistavěno jednoramenné kamenné schodiště. Zhruba v polovině délky se k rampě od severozápadu připojuje další rameno směřující do Okružní ulice (v roce 2007 bylo nahrazeno betonovou novostavbou a není předmětem návrhu). Vozovka je nad střední částí mostu tvořena kamennou dlažbou a na nájezdových rampách živičným povrchem, pod nímž je místy patrná starší dlažba. Úzký chodník, lemující severní stranu mostu, je pokrytý chodníkovou mozaikou. Zábradlí, tvořené sloupky osazenými do koruny zdiva, pochází ze tří stavebních etap (viz zákres v příloze). Nejstarší druh, pocházející zřejmě z období první republiky, tvoří nízké kamenné sloupky, v nichž jsou osazeny jednotlivé ocelové pruty čtvercového profilu; zábradlí lemuje téměř celou západní rampu. V úseku poblíž napojení ramene do okružní ulice se místy objevuje zábradlí zhruba ze 70. let 20. století, tvořené betonovými sloupky, v nichž jsou osazeny dvě řady železných trubek. Zábradlí z let 1997–1998, lemující celou střední část mostu a východní rampu, je tvořeno kamennými sloupky, v nichž jsou osazeny tři řady železných trubek. Na východní rampě se nacházejí tři novodobá litinová svítidla od firmy Black Point studio Praha/Kov Velim (nejsou předmětem návrhu). Dvě jsou umístěná na jižní straně vně zábradlí, na kovových konzolách, a jedno je solitérně umístěno na severní straně u chodníku při vjezdu na most. Konzolové svítidlo podobného typu je osazeno ještě nad schody při začátku východní rampy.