poutní kaple Narození Panny Marie

Jedná se o stavbu na kruhovém půdoryse, s výraznými vstupními rizality na jihovýchodní a severozápadní straně. Kaple stojí na nízké podezdívce z neomítaných pískovcových kvádrů. Ústřední stavbu, završenou kupolí, obklopuje nižší ochoz s kaplemi, krytý pultovou střechou. Kromě dvou vstupů v rizalitech vedou do kaple další vstupy na jihozápadní a severovýchodní straně. Ke všem čtyřem vstupům vedou z ambitů arkádami otevřené chodby. Fasáda ústřední stavby je členěna opěrnými pilíři s konkávně prohnutou stříškou, prostupujícími hmotou nižšího ochozu, zakončenými korintskými hlavicemi. Na podstavcích, tvořených rozšířením mohutné, bohatě profilované korunní římsy stojí pískovcové sochy světců. Sochy světců jsou umístěny rovněž po vnějším obvodu pultové střechy ochozu, na koncích prohnutých stříšek opěráků. Mezi opěrnými pilíři jsou umístěna velká, segmentem zakončená okna, rámovaná šambránami s uchy a lištou, s profilovanou segmentovou nadokenní římsou. Střecha kupole je kryta měděným plechem, v jejím vrcholu je lucerna, zakončená cibulovou stříškou s makovicí a latinským křížem. Vstupní rizality mají vyžlabená nároží; při nárožích jsou členěny pilastry s korintskými hlavicemi. Vstupní průčelí rizalitů jsou zakončena trojúhelníkovým štítem, v jejich ose je segmentem zakončené okno, rámované profilovanou šambránou; ve vrcholu štítu je kulaté okénko. Okno v jihovýchodním průčelí je slepé, se štukovými ornamenty zdobené suprafenestrou (motiv mušle aj.). Průčelí rizalitů jsou zakončena profilovanou korunní římsou se sochařskou výzdobou. Přízemní ochoz má ve čtyřech svých úsecích mezi přístupovými chodbami z ambitu ke vchodům do kaple vždy trojici segmentem zakončených oken, rámovaných šambránou s uchy, lištou a zvýrazněným hlavním klenákem. Střední okno je širší, postranní užší okna jsou zpravidla (kromě jednoho) slepá. Vlevo od hlavního vstupního (jihovýchodního) rizalitu je místo postranního okna obdobný úzký stejně rámovaný vstup. Pultová střecha je kryta plechem. Barevnost fasád: základní plocha bílá, architektonické články žluté, korintské hlavice červené. Sochařská výzdoba: 1- na jihovýchodním rizalitu ve vrcholu štítu socha Madony, po stranách štítu dva andělé, 2- na severozápadním rizalitu ve vrcholu štítu sv. Josef s Ježíškem, po stranách štítu dva andílci a dvě vázy, 3- na korunní římse tamburu: při jihovýchodním rizalitu vlevo sv. Petr, vpravo sv. Pavel; na jihozápadní straně vlevo sv. Jan Křtitel, vpravo světec s koulí a kopím (sv. Longinus?); při severozápadním rizalitu vlevo Mojžíš, vpravo sv. Anna; na severovýchodní straně vlevo žena (Sibyla?), vpravo muž přelévající vodu, 4- na ochozu: při jihovýchodním rizalitu vlevo sv. Matouš, vpravo sv. Marek; na západní straně vlevo sv. Augustin, vpravo sv. Řehoř; při severozápadním rizalitu vlevo sv. Jan Evangelista, vpravo sv. Lukáš; na východní straně vlevo sv. Jeroným, vpravo sv. Ambrož. Interiér má stěny ústředního prostoru, završeného kupolí, členěny pilastry s korintskými hlavicemi. Prostory v nižším ochozu jsou zaklenuty valenými klenbami s dvojicí styčných trojbokých výsečí na způsob křížových kleneb a plackami. Interiér je bohatě zdoben malbami a štuky. Nástěnná malba v kupoli s náměty ze života Panny Marie a z Apokalypsy je až z let 1883-1885. Na třech vitrážových oknech z téže doby jsou vyobrazeny motivy - Klanění tří králů, Nanebevstoupení Ježíše Krista a Panny Marie s Ježíškem. V interiéru je osazena pamětní deska místního průmyslníka Františka Preidla šlechtice z Hassenbrunnu, který se zasloužil o obnovu kaple v letech 1883 - 1885. Deska je z černého kamene osazena v edikule z červeného mramoru s prolomeným trojúhelným frontonem ozdobeným dvěmi zlacenými sochami ležícich postav a polychromovaným erbem.