škola - gymnasium

Budova bývalé reálky a učitelského ústavu má klasické basilikální rozvržení s převýšenou střední částí a přiléhajícími bočními úzkými křídly. Celkově dvojposchoďová budova ve střední části vystupuje v rizalit o polopatro vyšší. Hlavní průčelí, obrácené k Masarykovu náměstí, má jedenáctiosé členění. Boční křídla se třemi okenními osami , přecházejí ve střední části v pětiosý rizalit. Jeho postranní osy tvoří pandány pro niky se sochařskou výzdobou. Obdobné členění jako v průčelí se opakuje v zadní části objektu bez vystupujícího rizalitu střední části a reprezentativní výbavy při zachování základní osnovy členění. Objekt si zachovává vyrovnané horizontální i vertikální členění. Z přízemního profilovaného soklu s osnovou uplatnění dorského , iónského a v nejvyšším patře korintského řádu v podobě přízedních pilířů, v nárožích zdvojených. Plocha stěny je členěna pásovou rustikou. Okna jsou opatřena mělkým pravoúhlým ostěním s vytaženými rohy se slepými balustrádami pod parapety. Jednotlivá patra jsou oddělena kordonovými římsami. Fasáda je završena bohatě profilovanou korunní římsou a plochoustřechou s mírným sklonem. Na okrajích se nachází atiková zídka s balustrádou, přerušovanou pilířky a doplněnou vázami, v nárožích pak doplněných o dvojici gryfů. Střední pětiosý rizalit hlavního průčelí je v přízemí ve středu otevřen třemi vraty se segmentovým záklenkem, v prvním patře opakovaným obdobně řešenými okny, ve druhém patře pak zvětšenými pro potřeby centrálního umístění prostor auly. Nad korunní římsou v atice pod monumentálním trojúhelníkovým štítem je dopněna trojicí kruhových oken. Sochařský výzdobný program je soustředěn do krajních os a partie atiky. Přízemní hlavní vchody jsou po stranách doplněny v nikách na soklech postavenými vázami antického typu s velkými uchy a šiškami ve vrcholu. Na výduti v oběžném pásu, lemovaném antickým motivem meandru, jsou umístěny reliéfy s výjevy z antické mytologie. V prvním a druhém patře v osách nad nimi jsou umístěny štukové figury personifikací Vědy, Architektury, Sochařství a Malířství v nikách zakončených mušlí v konše. V atice jsou tyto osy zakončeny reliéfními medailony A. Canovy a M. Buonarotiho. Při respektování nadřazování antických řádu byl prostor mezi kruhovými okny doplněn figurami J. A. Komenského, J.J. Littrowa, J.L.F. Ressela a F. Stoličky. V ploše architrávu je umístěn novodobý nápis z kovových liter JUSTIČNÍ AKADEMIE. Nároží a hřeben tympanonu doplňují akroteria. V interiérech s podklenutým prostorem foié s navazující obědovou chodbou kolem proskleného atria prostupujícího třipatra, navazuje osově střídavě sbíhavé a rozbíhavé těleso trojramenného schodiště ve vrcholu s nástropní čtvercovou malbou a cvikly motivů ptáků a centrální iluze zavěšené krycí porvěšené plachty. V prostorách auly prvního patra je iluzivní nástropní malba navozující dojem skeletové prosklené skořepiny kupole, ve druhém patře pak protor auly s přízedními pilastry ve vrcholu s modifikovanými iónskými hlavicemi, nesoucími vlys s opakujícím se motivem květinových girland. Nástropní malba kombinuje techniku grisaille v podobě imitace štukových soustředných rámů s převládajícím motivem akantu a centrálně umístěným obdélným zrcadlovým rámem s malbou dvojspřeží Aurory zažíhající ranní svítání a symbolicky zahánějící personifikaci tmy. Inspiračním zdrojem ve značně zjednodušené podobě, ovšem zvládnuté perspektivní zkratce, byla nástropní malba od Guercina v Casino Ludovici v Římě ve výsledku s pozměněnými významovými konotacemi. materiál: cihla, štukový prefabrikát, dřevo, plech