železniční most

Železniční most je součástí železniční trati číslo 073 a nachází se necelé 2 kilometry severně od děčínského Tyršova mostu, klene se přes řeku Labe a tvoří tak spojnici mezi oblastmi Loubí a Prostředního Žlebu. Zajímavostí je, že na Loubské straně Labe most směruje železnici přímo do tunelu vedoucího napříč kopcem známým jako Kvádrberk. Tento kamenem vyzděný tunel je 410 metrů dlouhý a vede do děčínské kotliny nedaleko Střelnice. Železniční most v Děčíně je nejníže položený most přes řeku Labe na území České republiky a je také jedním z posledních příhradových mostů se zachovalými původními konstrukcemi, který se nachází na hlavních železničních tratích v českých zemích. V úzkém labském údolí umožňuje situační poloha mostu poloměr oblouku trati 200 metrů, díky čemuž mohly vlaky zatáčet do údolí tehdy obvyklou provozní rychlostí. Na základě úhlu 45°, ve kterém most Labe překonává a s ohledem na šířku řeky je celková délka mostu cca 252 metrů. Byl naplánován s pilířem ve vodoteči uprostřed řeky, se dvěma pilíři u břehů a s předmostími, jejichž stavbu provedla vídeňská stavební firma Gebrüder Klein a Schmoll & Gaetner, která se specializovala na základové práce a práce se stlačeným vzduchem a podílela se na mnoha významných projektech, jako byl například Labský most v Ústí nad Labem (1872 - 1873). Pilíře jsou tvořeny kvádry jemnozrnného pískovce pocházejícího z několika kamenolomů v oblasti Labských pískovců, spojenými výhradně hydraulickou vápennou maltou z Kufsteinu. Při stavbě břežních pilířů musely být překonány usazeniny o průměrné mohutnosti 7,3 metrů, aby se dosáhlo pískovcového skalnatého podloží, na kterém mohly být pilíře vystavěny. V řece na místě budoucího středního pilíře se nacházely usazeniny o průměrné mohutnosti až 10 metrů. A protože se štěrkové, pískové a kamenné usazeniny nacházely pod vodou, byl pilíř zapuštěn pomocí kesonů za použití stlačeného vzduchu. Žezniční most v Děčíně má čtyři pole s opěrnými vzdálenostmi 25-101-101-25 metrů a jeho mostovka je, vzhledem k extrémní šikmosti mostu, tvořena výjimečně zachovalou konstrukcí tvořenou několikanásobnými příhradovými nosníky. Tato mostovka pochází z roku 1927, kdy byla původní vysloužilá nahrazena novou, která se montovala na pilířích vedle té stávající, a pak se na ni jen převedl provoz. Spodní konstrukce mostu je koncipována pro dvoukolejní provoz, avšak skutečně zřízena byla pouze jedna kolej a k uvedení do provozu druhé nikdy nedošlo. Opěry a pilíře mostu jsou postaveny z tesaných pískovcových kvádrů. Nosné konstrukce situované nad Labem jsou 2x68 metrů dlouhé ocelové příhradové se spodní mostovkou a nad oběma předpolími se nachází prvkové mostovky s velmi malou stavební výškou o délce 2x15 metrů.