areál kostela sv. Petra a Pavla s farou

Kostel sv. Petra a Pavla je monumentální pozdně barokní jednolodní stavbou zbudovanou v letech 1764-67 na místě středověkého kostela při pozdně gotické hranolové věži z 15. či 16. věku. Stylově čistá ušlechtilá architektura kostela s hlavním chrámovým interiérem zaklenutým plackami mezi pasy vybíhajícími z římsového kladí neseného pilastry s iónskými hlavicemi obsahuje mimořádně cenné umělecké vybavení soudobé se vznikem stavby: monumentální architektura hlavního oltáře rámuje malbu Loučení sv. Petra a Pavla, vrcholného dílo jednoho z nejvýznamnějších malířů středoevropského pozdního baroka Franze Antona Maulbertsche, boční oltáře nesou pozdější díla téhož tvůrce či jeho dílny. Bohatá pozdně barokní sochařská výzdoba chrámu pochází z tvorby vynikajícího brněnského sochaře Ondřeje Schweigla či okruhu sochaře Václava Böhma atd. Kostel sv. Petra a Pavla tak tvoří působivý pozdně barokní gesamtkunstwerk. Kaple sv. Oldřicha, pozdně románský karner patrně z 13. století, představuje jedinou stavbu pamatující přemyslovský pohraniční hrad v Hrádku. Jedná se o válcovou dvoupodlažní stavbu s drobnou apsidou a s kostnicí zaklenutou kopulí v suterénu. V letech 1737 a 1749 zbudovaná monumentální barokní budova fary s bohatě řešenými fasádami s řadou architektonických článků a s mohutným štítem nad čelním průčelím doplněná dvorem uzavírá sakrální okrsek z východní strany. Prostranství mezi farou a kostelem sv. Petra a Pavla doplňuje několik kvalitních skulpturálních děl: mimořádná pozdně gotická boží muka s diamantově členěným dříkem, barokní sousoší Malé Kalvárie z roku 1747, architektonicky náročněji ztvárněnou pozdně barokně-klasicistní bránu vstupu ke kostelu pak zdobí sochy Krista a sv. Petra a Pavla. Ostrožna se sakrálním okrskem je ohrazena vysokou zdí s mohutnými opěráky a nárožními arkýři.