sloup Nejsvětější Trojice

Sloup Nejsvětější Trojice je rozměrná skulptura, umístěná na podstavci, ohraničeném balustrádou. Sloup, provedený jako komolý jehlan, má dvoustupňový sokl s plastickou výzdobou. Na obou stupních soklu jsou reliéfy, na horní římse dolní části soklu stojí sochy světců. Bohatou sochařskou výzdobu má i vlastní sloup. Podstavec má tvar šestiúhelníku, na němž se střídají konkávní a rovné strany, přičemž přední strana je prohnutá. V nárožích mezi jednotlivými stranami jsou sloupky, jejichž vnější strana je zaoblená. Dole mají dvoustupňový sokl, který – stejně jako horní parapetní desky s přesahujícím zaobleným vnějším okrajem – obíhá celé balustrové zábradlí podstavce. Po obou stranách těchto sloupků je stejně vysoký hranolový sloupek, oproti svému nárožnímu sousedu mírně vystupující. Na vnější straně stojky je vyryté obdélné pole s dovnitř vykrojenými rohy. Jednotlivé části mezi sloupky vyplňují kuželky. V rovných polích balustrády je pět celých kuželek a u obou nároží jedna půlkuželka. Podobně jsou provedené i prohnuté strany. Zde je však celých kuželek šest – ve dvou částech po třech, rozdělených stejným hranolovým sloupkem, jako je u nároží. Vně středního sloupku je vždy jedna půlkuželka. Jinak je tomu u přední prohnuté strany, kde jsou uprostřed mřížová vrátka, ohraničená po obou stranách opět stejným hranolovým sloupkem. V obou polích po stranách od branky jsou pouze dvě celé kuželky a u krajních sloupků na pravé i levé straně pak jedna kuželka poloviční. Jednokřídlá vrátka tvoří rám, vyplněný symetricky provedenou kovanou mříží. Uplatňují se zde srdčité a stáčené motivy, doplněné rozvilinami a rozeklanými listy. Zhruba čtvercový tvar vrátek se nahoře směrem ke středu obloukovitě zvedá, na vrcholu oblouku je umístěný svícen, od něhož směrem dolů spadají stonky, zakončené rozeklanými listy. Sloup Nejsvětější Trojice, situovaný doprostřed podstavce, obklopují dva kamenné stupně. Sloup má dole šestistěnný sokl, kde se střídají širší konkávní strany s užšími rovnými. Sokl má tři části. Dole je dosti vysoký podstavec, zaobleně přecházející v hlavní část soklu. Část podstavce v šíři, která odpovídá reliéfu ve střední části soklu, předstupuje. Na užších rovných stranách se ke středu stěny podstavce napojuje sokl s vázou. Členění soklu zhruba odpovídá členění podstavce. Všechny vázy jsou téměř stejné - s drobnými odchylkami v provedení. Mají kónicky se zužující nohu, ukončenou přesahujícím prstencem, který odděluje vlastní vázu mísovitého tvaru. Zdobí ji svisle orientovaná reliéfní výzdoba, v níž se střídají dva motivy vedle sebe, prostor mezi nimi vyplňuje úzká obdélná mřížka. Jeden motiv tvoří dva listy v sobě, směřující k hornímu okraji vázy - vnější list je obrysový, podstatně menší vnitřní list pak plný. Druhým motivem je střapec ze dvou trojlistů, tvořícími společně tulipánovitý tvar. Horní trojlist je větší, než dolní, pod dolním trojlistem je stejný plný list jako na vedlejších motivech, nad horním trojlistem je dosti velká mušle. Na nádobě vázy je umístěné víko, nad mušlí vykrojené podle jejího tvaru. Směrem ke středu se víko zvedá, zdobené je dosti masivním plastickým dekorem s vegetabilními motivy. Na podstavec navazuje střední část soklu, značně vyšší než podstavec. Všechny prohnuté strany mají stejné členění a stejně je tomu i u krátkých stran rovných. Prohnuté strany mají uprostřed vystupující část, na níž se nachází reliéf. Nahoře je profilovanou římsou oddělený pás, umístěný pod mohutnou profilovanou horní římsou této části soklu. Římsa, přecházející i na krátké stěny a zalamující se nad středem s reliéfem, je uprostřed vyvýšená do půlkruhu. Ve vzniklé ploše je velká reliéfní mušle s výraznými vruby. Členění má sokl i v bočních částech – tedy vpravo a vlevo od středu s reliéfem. Zde ho vodorovně rozděluje široká plochá římsa, přecházející i na rovné boční strany. Ve vzniklých plochách je vpadlé obdélné pole s orámováním. U nároží jsou závity voluty, která je na vedlejší rovné boční straně. Větší závit, zavinutý dovnitř, je nahoře, menší závit, zavinutý rovněž dovnitř, je dole. Uprostřed prohnutých stran dolní části soklu je reliéf. Nachází se v ozdobně orámovaném obdélném poli, jehož dolní strana je uprostřed vyklenutá dovnitř a horní rohy jsou zaoblené se zubem v přechodu v rovnou část. Na přední (jihozápadní) straně soklu je reliéf, znázorňující vyzdvižení těla mrtvého sv. Jana Nepomuckého z Vltavy. Ve středu výjevu je vysoký most, postavený z kvádrů. Uprostřed je rozdělený vystupujícím pilířem, nahoře zakončeným profilovanou římsou. Na pilíři je sousoší Kalvárie, situované k pozorovateli zády. Uprostřed má kříž, postavený na podstavci ve tvaru trojlistu, jehož okraj je dole dovnitř zatočený. Z Kristova těla jsou vidět rozepjaté paže, část bederní roušky a pokrčená levá noha. Na kříž směřuje svatozář z vyrytých paprsků, směrem dolů se rozšiřující a prodlužující. Na obou stranách kříže stojí jedna postava (reliéf je dnes již hůře patrný, čemuž odpovídá popis). Vlevo od kříže stojí patrně Panna Marie Bolestná, situovaná v profilu směrem ke kříži. Má dlouhé šaty a plášť, kryjící i hlavu. Na pravé straně je anděl s ratolestí. Jeho pozice je velmi dynamická, až artistická. Tělo směřuje diagonálně hlavou doprava dolů. Obě svalnaté paže jsou natažené a rozpažené - levá ruka drží ratolest s dlouhým stonkem, pravá ukazuje ukazováčkem vzhůru. Anděl hledí dolů, na světce. Z nohou je vidět pouze pravá, ohnutá v koleni a zanožená – bosé chodidlo je obrácené ploskou nahoru. Z rozepjatých křídel je dnes patrné pravé, směřující koncem doprava nahoru. Přes partii pasu, a přes nohy je rozevlátá bohatě členěná rouška. Na levé straně je baculatý dětský anděl, jehož měřítko je – vzhledem k andělovi vpravo – o hodně větší. Pozice tohoto anděla je klasičtější. Je zobrazený v pravém poloprofilu. Obě paže jsou ohnuté v lokti – pravá před tělem, předloktí je pozdvižené, ruka drží ukazováček na zavřených andělových ústech. Levá paže směřuje od těla, ruka ukazuje vzhůru. Pravá noha je natažená, levá ohnutá v koleni a zanožená. Na hlavě, nakloněné k pravému rameni, jsou krátké vlasy. Klín kryje rouška, přecházející rozevlátě dozadu a poté přes andílkovo levé rameno opět dopředu, kde visí dolů. Vlevo za andílkem je bachratý mrak. Na pravé boční (jihovýchodní) straně soklu je reliéf „Zavraždění sv. Václava“. Sv. Václav, držící se vrat kostela, je na levé straně, vpravo je Václavův bratr Boleslav (soudě dle knížecí čepice na hlavě) s mečem v ruce a Boleslavův voják. Scéna se odehrává před vstupem do kostela. Z něho je vidět část dveří, členěných do kosočtvercových tvarů a opatřených kruhovým madlem, kterého se světec přidržuje. Pod vstupem je zeď z kvádrového zdiva, prostor před kostelem je dlážděný kosočtvercovými dlaždicemi. Světec, zobrazený v levém profilu, klečí na levém koleni. Pravá noha je ohnutá v koleni, chodidlo (které není vidět) spočívá na zemi. Sv. Václav je oblečený do dlouhého řasnatého šatu s dlouhými rukávy a do pláště s kožešinou v horní části. Pravá paže směřuje mírně dolů, ruka spočívá na dveřích kostela, levá paže je pozdvižená, ruka drží kruhové madlo. Hlava je natočená k levému rameni – k pozorovateli. Pod knížecí čepicí jsou vidět vlnité vlasy, na bradě je kratší plnovous. Ústa jsou pootevřená. Za světcovou hlavou je svatozář zploštělého tvaru. Za sv. Václavem stojí dva muži. Více vpravo je to Boleslav, chystající se světce bodnout, vlevo pak jeho voják, držící hořící pochodeň. Boleslav stojí téměř zády k pozorovateli, trup je částečně natočený směrem ke světci. Boleslav je široce rozkročený – vidět je pouze malá zadní část levé boty a pravá noha ve vysoké botě - od kolene dolů. Oblečený je do haleny s hranatým výstřihem a s krátkým rukávem, zakončeným širokým řasnatým lemem. Přes záda vede diagonálně řemen směrem k levému boku, kde je zavěšená pochva zbraně. Uprostřed řemene je obdélná spona. Boleslav má ještě plášť, přehozený přes pravé rameno a pod odkrytými zády se stáčející směrem doleva, kde je značně rozevlátý. Levá paže je natažená od těla, ruka (která není vidět) přidržuje sv. Václava. Vysoko zdvižená pravá paže je ohnutá v lokti, ruka drží krátký meč. Na hlavě, natočené k levému rameni do profilu, je knížecí čepice. Boleslav má vlnité vlasy, krátký plnovous, ústa jsou pootevřená. Za ním stojí čelně jeho voják - tělo má nakloněné směrem ke světci. Na sobě má halenu s hranatým výstřihem, sahající pod břicho, dole je suknice. Pravá paže, ohnutá v lokti, je pozdvižená od těla, ruka drží dlouhou planoucí louči. Muž má na hlavě oválnou přilbu, na bradě je krátký plnovous. Také on má pootevřená ústa. V horní části celé scény jsou bachratá oblaka, na levé straně větší. Zde z oblak vystupuje polopostava anděla a andílčí hlavička. Anděl na levé straně je situovaný čelně, hlava, nakloněná k levému rameni, je k němu i natočená – do poloprofilu. Anděl má oděv s rukávy, ohrnutými u loktů. Levá paže je natažená od těla, ruka drží věnec, obtočený kolem předloktí. Pravá paže je ohnutá v lokti před tělem, ruka drží palmovou ratolest, směřující listy přes andělovo pravé rameno. Dosti nezřetelná andílčí hlavička na pravé straně, zobrazená čelně, je nakloněná napravo. Na levé (severozápadní) straně je reliéf s neurčenou scénou – snad znázorňující smrt některého světce (sv. Vojtěcha?). Jsou zde celkem čtyři muži – uprostřed je hlavní postava, vpravo je další muž, za ním druhý a za ústřední postavou vlevo je poslední z mužů. Scénu doplňuje pes na levé straně. Pravděpodobný světec je zobrazen sedící, mírně natočený na pravou stranu. Je oblečený do dlouhého řasnatého šatu s dlouhými rukávy a do pláště, halícího i paže. Za pravou paží je plášť rozevlátý a jeho cíp zde padá k zemi. Obě paže jsou natažené od těla – snad v odevzdaném gestu – ruce mají otevřené dlaně. Muž má na hlavě, natočené k levému rameni téměř do profilu, delší kudrnaté vlasy a dlouhý vlnitý plnovous. Na obličeji je výrazný skobovitý nos. Pod světcovou pravou rukou leží na zemi biskupská berla, z níž je vidět horní část. Světec spočívá na plášti, položeném na skalnatý terén, pod pláštěm vedle levé nohy leží mitra. Pod kloboukem je na zemi tyčovitý předmět, částečně zakrytý látkou. Vpravo od světce je muž, polodřepící v levém profilu. Až na roušku, halící partii pasu, hýždí a dolní části zad, je nahý. Pravá paže je zdvižená od těla, ruka přidržuje světce v místech pod bradou. Levá paže je ohnutá v lokti, ruka drží veslo, které má dosti krátkou žerď a dlouhý list. Z muže v zadním plánu je vidět pouze hlava, mezi zuby držící nůž. Muž vlevo za světcem stojí v levém poloprofilu, hlavu má čelně. Má oděv s rukávy po loket, v obou rukou drží tyčovitý předmět. Na hlavě s širokou pokrývkou jsou vlnité vlasy, na bradě bohatý knír, prodloužený dolním směrem. V pozadí po stranách je po jednom sloupu. V levém dolním rohu je pes v pravém profilu, stojící na zadních nohou a hledící zhůru. V horní části reliéfu jsou bachratá oblaka, v jejichž středu se vznáší letící baculatý andílek s pokrčenýma nohama. V pravé ruce drží palmovou ratolest, v levé vavřínový věnec. Reliéf na levé (severozápadní) straně soklu obsahuje tři postavy. Uprostřed je muž se svatozáří, oděný pouze do bederní roušky – snad Kristus. Situovaný je diagonálně – hlava směřuje nahoru doleva. Pravá paže je ohnutá v lokti vedle těla, levá pak natažená mírně vzhůru – ruka drží tyčovitý předmět (snad větev). V pravém dolním rohu reliéfu je postava sedící v dřepu, z jejíž hlavy splývá po zádech rouška. Natočená je do levého poloprofilu, obličej je téměř čelně. Vpravo od ústřední postavy je vidět horní část stojícího muže, nakloněného tělem k vnějšímu okraji reliéfu. Levou paži má ohnutou v lokti od těla, ruka směřuje vzhůru. Hlava je natočená k pravému rameni – do profilu. Nad střední postavou jsou dvě andílčí hlavičky. Na římse, ukončující střední část soklu, stojí tři sochy světců – vždy nad úzkými bočními stěnami soklu. Vpravo od přední strany soklu je socha sv. Otmara. Stojí čelně na nízkém deskovém podstavci s odlehčenou pravou nohou. Světec je oblečený do dlouhého přepásaného šatu s dlouhými rukávy a do pláště. Ten kromě zad halí také obě paže a vpředu tvoří výrazné záhyby – v pase, u pravé nohy a nad levým kolenem. Po šatu, pod jehož dolní okrajem jsou vidět části obou bot, splývá štóla. Levé chodidlo přesahuje špičkou přes podstavec do volného prostoru. Obě paže jsou ohnuté v lokti vedle těla, pozdvižená pravá ruka drží žerď pozlacené biskupské berly, opřené dolním koncem o vnější stranu podstavce sochy. Berla má hlavici zdobenou rozvilinami, uprostřed je zakončená do rozvinutého květu. Světcova levá ruka přidržuje vodorovně situovanou knihu, opřenou hřbetem o mužovo tělo, na knize leží zlacený soudek. Na hlavě je biskupská mitra, zdobená na přední straně plastickým dekorem. Světec má kudrnaté polodlouhé vlasy, členěné do výrazných pramenů - jeden vyčnívá pod mitrou uprostřed čela, ostatní vroubí obličej. Na bradě je dlouhý vlnitý plnovous. Světec má skobovitý nos s dolů zahnutou špičkou, ústa jsou dosti pootevřená. Vlevo od přední strany soklu je socha sv. Floriána. Světec stojí čelně s odlehčenou pravou nohou – špička boty, spočívající na kameni, je již mimo vlastní deskový podstavec, koleno směřuje doprava. Sv. Florián je oblečený do zbroje římského vojáka. Má tuniku s krátkými rukávy, doplněnými třásněmi, v pase je opasek - uprostřed se čtvercovou sponou. Pod tunikou je suknice, po níž ještě splývají svislé pásky. Záda halí plášť, kryjící i paže a přecházející pod pravou rukou dopředu, kde zakrývá horní část nohou a tvoří výrazný vodorovný záhyb. Na hrudi je plášť rozhrnutý. Na nohou jsou sandály, jejichž řemínky sahají až pod kolena, kde je uvázaný podvazek. Na hlavě je přilba, vpředu zašpičatělá, v jejím vrcholu je velký chochol. Obě paže jsou ohnuté v lokti – pravá vedle těla, ruka drží za okraj čelně situovaný džber, z nějž vylévá velký proud vody. Levá paže je pozdvižená, ruka přidržuje svinutý praporec. Pozlacená žerď praporce má kosočtvercovou špičku, dolním koncem je opřená u Floriánovy levé nohy. Světcova hlava je – stejně jako trup – mírně nakloněná na levou stranu. Delší vlnité vlasy splývají v pramenech na záda, pod nosem je knír. Vedle Floriánovy pravé nohy jsou na podstavci bohatě členěné plameny ohně. Na zadní straně soklu je socha sv. Vavřince. Také on stojí čelně na deskovém podstavci, levá noha je odlehčená. Oblečený je do oděvu jáhna. Alba je členěná do svislých záhybů, rýsuje se pod ní levá noha. Pod šatem jsou vidět části obou bot. Dalmatika má ozdobný lem, je opatřená bohatým plastickým dekorem z rozvilin. Vpředu je mírně rozevlátá, takže o levou nohu se lem ohrnuje ven. Obě paže jsou ohnuté v lokti – pravá před tělem, ruka spočívá konečky prstů na hrudi a zároveň přidržuje pozlacenou palmovou ratolest (ta směřuje téměř vodorovně a jen mírně nahoru na levou stranu – z hlediska pozorovatele). Pravá paže je oddálená od těla směrem dolů, ruka má mírně ohnuté prsty. Na hlavě, nakloněné k pravému rameni, jsou dlouhé vlnité vlasy, splývající na záda. Oči hledí vzhůru. Na soklu je umístěný vlastní obelisk s bohatou sochařskou výzdobou, nahoře zakončený sochou Nejsvětější Trojice. Dole je deskový podstavec, nahoře se zužující. Obelisk je u okrajů přední a zadní strany profilovaný, směrem vzhůru se zužuje. Na přední straně se na podstavci obelisku nachází socha Panny Marie – Immaculaty. Poloklečící Panna Marie je situovaná téměř čelně, nohy a ruce jsou mírně natočené doleva. Je oblečená do přepásaného řasnatého dlouhého šatu s dlouhými rukávy a do pláště, který kryje i hlavu. Plášť přechází pod její levou paží dopředu, kde tvoří výrazný diagonální záhyb. Pod oděvem se rýsuje odlehčená levá noha, ohnutá v koleni, která je obutá do řemínkového sandálu. Obě paže jsou ohnuté v lokti před tělem, ruce jsou sepjaté tak, že se dotýkají konečky prstů (palce jsou oddálené). Na hlavě, nakloněné k levému rameni, jsou dlouhé vlasy, vesměs zakryté pláštěm. Oči hledí vzhůru, ústa jsou pootevřená. Kolem hlavy je pozlacená obruč svatozáře s hustě rozmístěnými šesticípými hvězdami. Pod Pannou Marií se nachází členitý oblak, na jehož levé straně je okřídlená andílčí hlavička. Je natočená tak, že hledí doleva dolů. Na obou bočních stranách obelisku je v dolní části vždy socha anděla. Socha anděla na pravé boční straně (posuzováno připohledu zepředu) není – na rozdíl od Panny Marie - Immaculaty – umístěná na podstavci obelisku. Jeho postava spočívá na bachratých obláčcích, nacházejících se ve dvou úrovních nad sebou. Obláčky, tvořící dolní část sochy, nejsou pod celou postavou anděla, ale pouze pod jeho pravou nohou. Čelně situovaný anděl pravděpodobně klečí na pravém koleni – tuto část postavy zakrývá látka pláště, který je jediným andělovým oděvem. Plášť kryje záda, přechází nad pravým loktem úzkým pruhem dopředu (látka zde obkružuje andělovu paži na způsob rukávu), kde spadá k zemi mezi andělovýma nohama. Na druhé straně vede plášť přes levý bok a klín. Levá noha je pokrčená v koleni, chodidlo spočívá na obláčku, který sem vybíhá. Andělův trup má propracovanou muskulaturu a výrazný hrudní koš. Obě paže jsou ohnuté v lokti od těla a mírně pozdvižené, ruce, obrácené otevřenými dlaněmi k pozorovateli, směřují do stran (pravá je níže, nežlevá). Na hlavě, nakloněné k pravému rameni, jsou vlnité vlasy, členěné do výrazných pramenů. Anděl hledí dolů, na rtech je náznak úsměvu. Na zádech jsou velká rozepjatá křídla. Zatímco tento anděl působí klidným, pozitivním dojmem, socha anděla na levé boční straně svým ztvárněním naopak vyjadřuje negativní emoce. Také zde jsou dole bachraté obláčky, tentokrát umístěné pod oběma nohama a také za nimi. Anděl má trup situovaný čelně, nohy v pravém profilu. Oděný je do pláště, který přechází zezadu přes pravý bok a stehno a dole pod ním je vzdutý – stejně jako pod levou paží. Obě zdvižené paže jsou ohnuté v lokti – pravá je výš, než levá. Anděl si levé zápěstí opírá o hlavu, obě ruce směřují prsty vzhůru v dramatickém gestu. Nohy jsou ohnuté v kolenou, levá je vzadu a níže, chodidlo míří špičkou téměř kolmo dolů. Pravá noha je vyvýšená – stehno je ve vodorovné poloze, chodidlo se pouze patou přimyká k obláčkům v pozadí, jinak směřuje do volného prostoru. Na hlavě, značně nakloněné k levému rameni, jsou polodlouhé vlasy ve výrazných pramenech. Oči hledí vzhůru, ústa jsou pootevřená. Na zádech jsou rozepjatá křídla. Vlastní obelisk má sochařskou výzdobu, tvořenou obláčky, andílky a andílčími hlavičkami. Některé z těchto skulptur přecházejí z jedné stěny na druhou.Na přední straně obelisku (nad sochou Panny Marie - Immaculaty) jsou tři úrovně této výzdoby. Dole je to letící baculatý andílek, obklopený dole a po stranách obláčky. Je situovaný čelně, naklání se na levou stranu. Rouška, přecházející pod pravým ramenem přes pravé stehno, kryje klín. Zdvižená pravá paže je téměř natažená, ruka ukazuje do strany. Levá paže je ohnutá v lokti vedle těla, ruka má otevřenou dlaň směrem vzhůru. Pravá noha je vidět pouze pod koleno, zbývající část je zabořená do obláčků. Levá noha je natažená vnějším směrem. Na hlavě, značně nakloněné k pravému rameni, jsou vlnité vlasy, sčesané z čela. Vzadu je vidět rozepjaté levé křidélko. Ve střední úrovni jsou dva obláčky nad sebou. Na nižším obláčku jsou dvě okřídlené andílčí hlavičky, nakloněné k sobě. Pravá hlavička s kudrnatými vlasy má pod krkem křidélka – pravé je rozepjaté, levé svěšené. Levá hlavička, umístěná výše, má krátké vlnité vlasy, křidélka jsou téměř nezřetelná. V horní úrovni přední strany obelisku je na každé straně obláček – pravý je menší a dole sahá níže. Na vrcholu většího levého obláčku je andílčí hlavička s vlnitými vlasy, lehce nakloněná ke středu. Ústa jsou pootevřená, oči přivřené. Na krátké stěně obelisku mezi přední a jihovýchodní stranou je dole socha andílka, situovaného v levém poloprofilu. Klín kryje rouška, přecházející rozevlátě ze zad pod levou paží na levé stehno. Jinak je andílek nahý. Obě paže má ohnuté v lokti – pravou vedle těla, ruka směřuje prsty k pozorovateli. Levá paže je vysoko zdvižená, předloktí a ruka vedou vzhůru – ruka má miskovitě otevřenou dlaň. Levá noha, ohnutá v koleni, je přitisknutá k obláčku, pravá noha je do něj zabořená, takže je vidět pouze pod koleno. Na zádech má andílek rozepjatá křidélka. Na hlavě jsou krátké vlnité vlasy s výraznými bohatými prameny nad levým uchem, ústa jsou pootevřená. Nad andílkem je andílčí hlavička, jejíž křidélka směřují šikmo (pravé nahoru, levé dolů). Andílek má krátké vlnité vlasy a pootevřená ústa. Poněkud výše nad touto hlavičkou je další, která je situována výrazně na levou stranu. Je zahalená do roušky, která ji nepravidelně obklopuje. Andílek má výrazný podbradek a pootevřená ústa (křidélka chybí). V horní části obelisku je pak ještě další hlavička, která je umístěná mezi krátkou boční stranou a stranou jihovýchodní. Je nakloněná na levou stranu, spočívá na plochém obláčku. Z vlasů je výrazný pramen nad čelem a u levého ucha. Sochařskou výzdobu této krátké boční stěny obelisku ukončuje andílek, umístěný u sféry pod Nejsvětější Trojicí. Je situovaný v levém profilu, vpravo od něj jsou bohaté obláčky. Levou paži má ohnutou v lokti před tělem, ruka spočívá na ústech. Andílek má na zakloněné hlavě, hledící k Nejsvětější Trojici, vlnité vlasy. Na jihovýchodní straně obelisku je – kromě různě situovaných obláčků – pouze jedna socha, umístěná zhruba v polovině výšky. Jde o andílka, sedícího na obláčcích. Tělo je situováno čelně, nohy téměř v pravém profilu. Natažená pravá paže je vysoko zdvižená, ruka s miskovitě otevřenou dlaní ukazuje směrem k Nejsvětější Trojici. Přes partii lokte vede pruh roušky, rozevlátý do zhruba vodorovné polohy. Levá paže je ohnutá v lokti vedle těla, ruka je opřená o obláček – otevřená dlaň směřuje k pozorovateli. Obě nohy jsou pokrčené v kolenou, pravá je přeložená přes levou. Na zádech jsou rozepjatá křídla. Andílek má na hlavě, nakloněné k levému rameni, vlnité vlasy. Na krátké stěně obelisku mezi jihovýchodní a severozápadní stranou je dole socha čelně situovaného andílka, klečícího na obláčku. Andílek je do něj zabořený téměř celou levou nohou, obláček, sahající mezi nohy, také kryje klín. Pravá noha, ohnutá v koleni, je zanožená, chodidlo spočívá na obláčku. Obě paže jsou ohnuté v lokti – mírně pozdvižená pravá vedle těla, levá je pak zdvižená do vodorovné pozice, ruka ukazuje ukazováčkem vzhůru, k Nejsvětější Trojici. Pod paží splývá rouška. Na hlavě, lehce natočené k levému rameni, jsou vlnité vlasy ve výrazných pramenech. Andílek má široce otevřené oči a pootevřená ústa. Poněkud výše je andílčí hlavička, nakloněná na levou stranu. Pod hlavičkou jsou užší obláčky. Andílek má krátké vlnité vlasy, sčesané z čela, ústa jsou pootevřená. Ve střední a horní části obelisku jsou na této straně již pouze obláčky. Na severozápadní straně obelisku je dole letící andílek, situovaný čelně. Obě nohy jsou pokrčené v kolenou, levé chodidlo směřuje dozadu. Vysoko zdvižená pravá paže je ohnutá v lokti, ruka má otevřenou dlaň ve vodorovné pozici. Také levá paže je ohnutá v lokti, avšak vedle těla, ruka ukazuje stranou. Přes andílkovu levou nohu vede pod kyčlí tenký pruh roušky, zakrývající klín. Hlava je zakloněná – oči hledí vzhůru. Nad andílkem je dvojice okřídlených andílčích hlaviček, orámovaných pásem obláčků. Levá hlavička je zčásti obrácená ke své sousedce, která se k ní velmi mírně naklání. Oba andílci mají vlnité vlasy, výraznější jsou u pravé hlavičky. Zcela nahoře, pod andílkem, podpírajícím sféru pod Nejsvětější Trojicí, je ještě okřídlená andílčí hlavička. Je nakloněná k pravému křidélku, levé křidélko směřuje šikmo vzhůru. Andílek má pootevřená ústa. Na krátké boční straně mezi severozápadní a přední stěnou je dole andílek, stojící levou nohou v obláčcích. Andílek je situovaný čelně, pravou nohu má ohnutou v koleni - chodidlo spočívá patou na obláčku. Pravá paže směřuje lehce dozadu, ruka se opírá o obláček. Natažená levá paže je diagonálně pozdvižená, ruka s otevřenou dlaní směřuje prsty nahoru (k Nejsvětější Trojici). Na hlavě jsou vlnité vlasy, zakrývající horní část pravého ucha, ústa jsou pootevřená. V horní části obelisku je pak několik úrovní obláčků. Na vrcholu obelisku je umístěná socha Nejsvětější Trojice. Ta spočívá na velké sféře, kterou na přední straně podpírají dva andělíčci a na zadní straně jeden. Pravý z obou předních andělíčků je situovaný v levém poloprofilu, tělem a hlavou se značně zaklání. Až na bederní roušku je andílek nahý. Zdvižená levá paže je natažená, ruka přidržuje sféru. Obě nohy jsou pokrčené v kolenou, levá je zanožená. Na hlavě má andílek krátké vlnité vlasy, vzadu je rozepjaté levé křidélko. Levý andílek je situovaný téměř zezadu, vidět je z něj pouze horní část (spodek zakrývají obláčky). Obě pozdvižené paže jsou mírně ohnuté v lokti, ruce přidržují dlaněmi a prsty sféru. Na zádech jsou křidélka, na zakloněné hlavě pak vlnité krátké vlasy. Na zadní straně je vlevo andílek, situovaný v pravém poloprofilu. Pravou paži má pozdviženou, ruka drží pod bradou andílčí hlavičku, umístěnou vpravo od něj. Andílek hledí vzhůru, na hlavě jsou vlnité vlasy. Na zádech je vidět rozepjaté křidélko. Čelně situovaná okřídlená andílčí hlavička je umístěná na bachratém obláčku. Na hlavě má vlnité vlasy, ústa jsou pootevřená. Vlastní socha Nejsvětější Trojice je rozmístěná takto: na pravé straně (z hlediska pozorovatele) sedí na zeměkouli Bůh Otec, na levé pak Kristus. Na rozdíl od nich je Duch svatý, znázorněný jako čelně situovaná letící holubice, provedený pouze v reliéfu. Za Duchem svatým je svatozář, tvořená svazky střídavě kratších a delších paprsků, spojených obrysem kruhu - obojí je pozlacené a umístěné na železné tyči, zasazené vzadu do sféry. Bůh Otec sedí čelně, oddálené nohy, pokrčené v kolenou, směřují mírně vně (a zároveň dozadu – zejména levá noha). Oblečený je do dlouhého šatu s dlouhými rukávy a do pláště, halícího záda a vzdutého v několika výrazných záhybech za levou paží. Obě bosá chodidla se opírají o sféru částí paty. Paže jsou ohnuté v lokti před tělem. Pravá ruka drží ve svislé pozici pozlacené, zdobně tvarované žezlo. Levá ruka v žehnajícím gestu je obrácená otevřenou dlaní k pozorovateli. Na hlavě jsou delší vlnité vlasy, na bradě středně dlouhý vlnitý plnovous. Oči jsou široce otevřené, ústa dosti pootevřená. Také Kristus sedí čelně a jeho nohy, pokrčené v kolenou, rovněž směřují vně. Záda halí plášť, přecházející pod pravým loktem dopředu, kde zakrývá obě nohy – až na bosá chodidla. Jinak je Kristus bez oděvu. Levá paže je ohnutá v lokti před tělem, ruka spočívá konečky prstů na hrudi (pod pravým ramenem). Pravá paže, rovněž ohnutá v lokti, je pozdvižená. Předloktím Kristus obemyká kříž, který vpředu přidržuje pravou rukou (pod křížením břeven). Dolní část kříže není vidět, spočívá mezi Kristovým tělem a nařaseným pláštěm. Kříž směřuje mírně šikmo vzhůru doleva. Kristus má dlouhé vlnité vlasy, sčesané z čela, na bradě je krátký plnovous. Oči jsou otevřené, ústa zavřená.