silniční most č.14221-3

Most se nachází v intravilánu na severozápadní okraji obce na silnici III. třídy č.14221 do Strunkovic nad Blanicí na jejím 2,180 km a přemosťuje Zlatý potok, přitékající k mostu od JJZ a vtékající u obce Čichtice do řeky Blanice. Svojí osou je most orientován přibližně SZZ-JVV. Je konstruován jako masivní kamenný, tříobloukový, pravošikmý pod úhlem 58°, s horní mostovkou, se zídkami a bez křídel. Délka mostu je 19,18 m, šířka 5,94 m, výška 3,40 m a délka přemostění je 18,20 m. Most je vystavěn jako režný z lomového kamene a cihel na maltu vápenocementovou, která je rozetřena do šířky přes okraje zdících kamenů. Opěrné pilíře, výšky cca 1,10 m, jsou vyzděny z lomového kamene větších rozměrů, spáry vyplněny betonem. K čelům pilířů jsou přizděná předsazená zhlaví, na návodní jižní straně trojúhelná, na opačné straně polokruhová. Zhlaví jsou vyzděna ze třech řad opracovaných kamenných kvádrů, výšky 45 cm, se středně hrubě pemrlovaným povrchem a jsou provázána se zdivem opěrných pilířů. Toto řádkové zdivo je postaveno na nadzákladovém zdivu z nepravidelného lomového kamene. Zhlaví jsou kryty kamennými vrchlíky z jednoho kusu kamene, na návodní straně nad trojúhelným zhlavím jehlancovými a na opačné straně odsazenými polokuželovými, s přesahy 10 až 12,5 cm, s odstupněnou hranou o tloušťce 15 cm. Opěry vynášejí tři klenby s režnými cihelnými segmentovými oblouky, kolmé šířky 5,40 m a šikmé šířky 4,53 m u SZZ oblouku a kolmé šířky 4,40 m a šikmé šířky 5,20 m u obou zbývajících oblouků. Dimenze kleneb je 60 cm. Vrcholnice kleneb je vodorovná, 1,80 až 1,55 m nad úrovní terénu a 0,90 m pod nynější úrovní komunikace. Líc oblouků je zděn šikmo (se spárami kolmými na čelo klenby) polokřížovou vazbou, při vrcholu pro zachování počtu řad jsou použity i cihly slabší. Ve zdivu užité cihly mají délku 31 cm, šířku 14,5 cm a tloušťku 7,0 až 7,8 cm. Čelní zdivo je vyzděno z lomového kamene větších rozměrů na maltu vápenocementovou, na některých místech vyspravené maltou cementovou. Jeho plocha je prostoupena dvěma řadami chrličů, v horní řadě jsou chrliče situovány nad třemi vrcholy rubu klenby, ve druhé řadě jsou chrliče pouze dva ve cviklech těsně nad vrcholky vrchlíků nad středními pilíři. Všechny chrliče jsou provedeny z cihel. Jsou funkční a odvádějí vodu z povrchu vozovky. Ve cviklech jsou chrliče zřízeny pouze z cihel a jsou v nižší úrovni, než chrliče nad klenbami, odvodňují totiž nejnižší místa při stycích rubů kleneb v případě zatečení do konstrukce mostu. Zdivo čel přechází do kamenných zídek po obou stranách mostu, jejichž konce jsou na SZZ straně trychtýřově zalomené, na straně opačné na straně proti vodě je zalomení kolmé na osu mostu, na druhé straně je zalomení v oblouku v délce 3,70 m. Tento úsek zídky je však vyzděn dodatečně na betonovém překladu se zabudovanou traverzou a jeho horní plocha je v mírném podélném sklonu. Koruna zídek je obložena cihlami na výšku, s oboustranným přesahem (z vnitřní strany 2 cm, z vnější strany 3 cm) a s mírným vnějším spádem cca 4,5 cm. V některých místech jsou vysprávky cihlami novodobými. Použité původní cihly jsou délky 28 až 28,5 cm, šířky 14,5 až 14,7 cm a tloušťky 6 cm. Konce zídek jsou kromě nově vyzděného úseku místo cihel zaklopeny tesanými kamennými deskami, na SZZ straně na návodní straně rozměru 66x47,5x14,5 cm a na opačné straně 94x47x14 cm na JVV konci návodní zídky dvěma druhotně zabudovanými kamennými sloupky délek 90 a 83 cm s jehlancovým zakončením. Koryto širokého potoka prochází pod dvěma oblouky ze SZZ strany, jeho dno je kamenitopísčité, místy pokryté bahnitými nánosy, JVV mostní otvor je inundační, s vyšší travnatou úrovní. Vozovka na mostě je živičná, nanesená na původní kamenné dlažbě, se spádem k JVV. V pásu kolem parapetních zídek jsou zemité nánosy s uchyceným travním náletem. Ve Státním oblastním archivu Třeboň, pobočka Český Krumlov, byla ve složce Vrchní stavební správy Č.Budějovice, kart. 7 pod sign. 1a/2 – Přehled stavebních akcí podle jednotlivých panství, nalezena zmínka o stavbě tohoto mostu s datací 1886.