Pískovcový pilíř s vrcholovou sochou Panny Marie Immaculaty se nalézá v zadlážděné ploše přibližně uprostřed náměstí v Doksech (Hirschberg) a je svým čelem obrácen k jihovýchodu. Jeho vznik je možné spojit buď s obcí samotnou či s místními dobrodinci, pilíř byl postaven roku 1723. Samotný pilíř je oproti terénu náměstí vyvýšen a obklopen pěti novodobými schodišťovými stupni. Statue byla kdysi údajně flankována čtveřicí pilířků spojených mezi sebou železným řetězem. Podstavec statue tvoří v půdorysu polygonální tvar, jehož středem je čtverec opatřený v rozích silně předstupujícími pilířky sloužícími jako samostatné podstavce pro sochy světců. Předstupující rohové pilíře korespondují se stranami dokského náměstí, středový útvar soklu je tak natočen ve směru diagonální komunikace procházející kdysi náměstím. Statue je svojí čelní stěnou natočena směrem k děkanskému kostelu sv. Bartoloměje. Střední část první etáže statue je v plochách členěna předstupujícími dekorativními zrcadly s konkávně projmutými rohy. Zrcadlo čelní stěny podstavce nese v ploše nápis pojednávající o opravě s chronogramem (1827): “SVPRA LEGE // QVANDO ERECTA // HICCE QVO ANNO // RENOVATA SIM”. Druhou etáž podstavce tvoří středový hranolový útvar, ve své střední části opatřený rozvilinovými kartušemi (s motivem mušle) uvnitř s votivními nápisy a chronogramy (písmena chronogramu jsou zlacena). Nápis v kartuši čelní stěny zní: “INCOLAE // COLLIS CERVORVM // PRO TVTRICE // HANC // ELEGERVNT”, dále vpravo: “RESPICE // ET EXAVDI // PRECES // ORANTIVM”, vzadu: “ADVOCATAE // CHRISTIANORVM POSVERE // SERVI” a vlevo: “ILLA // ADIVVANTE // SVMVS // PROTECTI”. V rozích na výše zmíněných předstupujících pilířcích stojí čtveřice soch světců (podle směru hodinových ručiček): sv. Jana Křtitele, sv. Mikuláše Tolentinského, sv. Floriána a sv. Jana Nepomuckého. sv. Jan Křtitel-obvyklého ikonografického barokního typu, oděn pouze bederní rouškou-kožešinou a pláštěm přehozeným přes levé rameno, s beránkem u pravé nohy, s otevřenou knihou v levici (se zvýrazněnou ořízkou v červené barvě), pravou rukou si přidržuje záhyby roucha u pasu, nad hlavou má kovovou pozlacenou paprsčitou svatozář. sv. Mikuláš Tolentinský-v augustiniánském hábitu převázaném v pase, s levicí na prsou, v pravici drží zřejmě milodary v podobě drobných chlebů. sv. Florián-v obvyklém zpodobení římského vojáka, s pláštěm přes ramena, v přilbici s chocholem, při levém boku praporec s kovovou pozlacenou žerdí a špičkou, s vědrem u pravé nohy. sv. Jan Nepomucký-v kanovnickém odění, prostovlasý, s biretem v pravé ruce, u pravé ruky též pozlacená palmeta mučedníka, v náručí kříž s korpusem Krista a nápisovou destičkou, nad hlavou svatozář s pěti hvězdami (dvě v současnosti ovšem chybí). Ideovým vrcholem statue je socha Panny Marie Immaculaty, v současné době kopie původní (kopie z roku 1998, originál původní sochy je umístěn na novodobém podstavci evokujícím barokní tvarosloví pod kůrem dokského kostela sv. Bartoloměje, přemístění na základě rozhodnutí MK ČR čj. 6971/1998-OPP/P ze dne 29. 1. 2002). Socha je osazena na nástavci spodního hranolu s bohatou profilací a rozvilinovými motivy. Panna Marie Immaculata stojí v kontrapostu s volnou levou nohou na sféře obtočené hadem, oděna ve spodní šat a svrchní plášť. Drapérie oděvu je dynamicky rozvlněna, silným kompozičním motivem je pohyb pláště v partii pasu, který dále splývá podél Mariiny pravé nohy. Panna Marie má ruce sepjaty na prsou. Nad její hlavou nakloněnou k pravému rameni se nalézá obvyklá kovová svatozář s dvanácti hvězdami.