kolej piaristická I.

Budova piaristické koleje I. je stavba na obdélném půdorysu. Hlavní fronta je navržena jako budova se středním dvoupatrovým rizalitem a dvěma nižšími jednopatrovými bočními křídly. Fasáda členěna průběžnou bosáží v přízemí akcentovanou ve střední části pilastry vymezující tři střední okenní osy. První patro odděluje hladká kordónová římsa, na níž ve střední části dosedá lezénový rám. Završení akcentace střední osy rizalitu je opět lezénovým rámem kolem tří okenních ve druhém patře. Plocha fasády hladká s výraznou profilovanou kordónou oddělující první a druhé patro a výraznou podstřešní profilovanou římsou nesou valbovou střechu, krytou pálenou taškou. Kolem tří okenních os v prvním patře profilované šambrány na vyložených parapetních římsách a obdélníkovými plochami v parapetní ploše. Šambrány položeny na plasticky vystupující hladké plochy. Boční čtyřosá jednopatrová křídla jsou v přízemí členěna pásovou bosáží akcentovanou lezénami. Pravoúhlý vstup s kamenným ostěním s klenákem ve vrcholu je umístěn vždy ve druhé vnitřní ose. V jižním bočním křídle je vstup přebudován a okenní osu, avšak lemování kamenným ostěním zůstalo zachováno. V jižní supraportě osazena mramorová pamětní deska J. E. Purkyně a v severní supraportě je plastický zlacený monogram jména Maria završený korunkou. Vstup přístupný po dvou kamenných stupních. Pravoúhlá okna lemována profilovanou šambránou. Hladká kordónová římsa odděluje první patro s okny zdobenými podloženou šambránou s obdélným ornamentem v parapetní ploše. Na lezénový rám strukturující hladkou plochu nasedá podstřešní profilovaná římsa, nesoucí sedlovou střechu, krytou pálenou taškou. Boční křídla jsou na severní i jižní straně ukončena volutovým štítem, zdobeným kamennými vázami. Jižní boční nárožní budova spojuje první s druhou kolejní budovou do ulice Preláta Horného. Nároží stejné architektonické profilace je završeno volutovým štítem zdobeným kamennými vázami. Plocha štítu prolomena středovou nikou lemovanou šambránou s výrazným klenákem ve vrcholu. V krajních, lezénovými rámy, vymezených polích jsou dvě slepé okenní osy s profilovanými šambránami a klenáky ve vrcholu. Profilovaná římsa nese trojúhelníkový štít se slunečními hodinami. Tympanon kryt pálenou taškou. Interiér koleje: budova je dvoutraktová s chodbami zaklenutými pruskými klenbami mezi pasy s vpadlými výplněmi bohatě profilovanými. Místnosti v přízemí jsou nepravidelně zaklenuty valenou klenbou s výsečemi či pruskými plackami, v několika místech s bohatými složitě profilovanými kartušemi. Místnosti 1. patra v hlavním traktu jsou zaklenuty obdobně. Patra jsou propojena schodištěm ve střední části hlavního traktu a zaklenuty pruskými klenbami. Na průčelí do ulice Preláta Horného žulová pamětní deska s nápisem: V této budově studoval / v letech 1864-1865 / prezident Osvoboditel T. G. Masaryk / obnoveno k 50. výročí vzniku ČSSR.