Zámek je rozložitého půdorysu, tvořeného několika navzájem kolmými křídly. Jádrem je hlavní trojkřídlá část s čestným dvorem orientovaným k jihu, jehož západní křídlo tvoří kostel. Západně navazuje menší dvůr, vzniklý připojením Kuchyňského křídla (křídlo paralelní s kostelem) pomocí Krčku. Lovecký dvůr (dříve Kuchyňský) vymezuje dále z východu Friebertův (dříve též Oficírský) a od severu Pohostinský trakt. V severovýchodním nároží dvora stojí věž. Na východní straně zámku vybíhá směrem k severu Společenské (dříve Oranžerijní) křídlo, které spojuje zámek se skleníkem a zároveň spolu s Friebertovým traktem vymezuje severní nádvoří, orientované do parku. - Jednotlivé fasády byly utvářeny s ohledem na funkční hierarchii křídel. Reprezentativní hlavní část zámku je bohatě tektonicky členěna polosloupky, panelováním a římsami, s doplňky ze stylizovaných fiál a kružeb. Obslužná křídla kolem Loveckého dvora mají fasády strohé, pokryté pouze vyrýsovaným kvádrováním. Na všech fasádách se pak uplatňují charakteristické prvky gotiky - lomená okna, opěráky, hrubá bosáž, arkýře, cimbuří, věžičky a střílny. Novogotické tvarosloví se uplatňuje rovněž v interiéru. Erb rodu Lichtenstensteinů umístěný na fasádě nad vstupem do knížecích apartmánů v kolčím štítu s knížecí korunou. Erb spočívá na knížecím plášti. Vnější sochařská výzdoba fasád - sochařská výzdoba je nedílnou součástí koncepce a výzdoby fasády. Tvoří ji volná sochařská díla (např. figury rytířů a socha na zadních tlapách stojícího lva s korunou na hlavě držícího štít, nádrž na vodu s chrličem v podobě lví hlavy u východu z tanečního sálu, chrliče (např. draci, psi, kozorozi, lví hlavy apod.), jelení hlavy s připevněnými přírodními parohy apod. Reliéfní výzdoba průčelí - Výzdoba provedená ve vysokém reliéfu (např. anděl držící dvojici štítů, ornamentální výzdoba vycházející z gotického tvarosloví, erbovní štíty a heraldickými (erby s jednotlivými poli celkového erbu Lichtensteinů) i neheraldickými figurami apod.). Strop ve vstupní hale- strop rozdělený vyřezávanými trámy na devět pravoúhlých polí, z nichž prostřední jsou rozměrově dominantní.. Jednotlivá pole jsou dále členěna do pravidelných obrazců menšími žebry vycházejícími z gotického tvarosloví. Schodiště v nástupní hale - samonosné tříramenné schodiště se třemi lucernami, z nichž dvě ohraničují nástupní rameno a třetí je umístěna na druhé podestě. Nástupní rameno má 12, střední 19 a výstupní 11 stupňů. Podhled je řezbářsky upraven. Zábradlí vychází z gotického tvarosloví. Schodnice je zdobena dřevořezbou. Ve vlysu stropu tanečního sálu se nacházejí dřevořezby vlka a lva. Vlk drží renesanční štít s erbem Kinských (Františka de Paula, hraběnka Kinská), lev srdeční štítek (kolčí štít) Lichtensteinů (Alois Josef II., kníže Liechtenstein). V krajních polích v arkýřích dřevořezba orlice. Součástí stropu kuřáckého salónku je dvanáct polychromovaných, na zadní straně popsaných erbů (Dietrichstein, Fugger, Fürstenberg, Königsegg, Lövenstein-Rochefort, Öttingen-Wallerstein, Salm-Reifferscheid, Schönborn, Stahrenbergové, Štenberk, Trautmannsdorf, Törring). Schodiště ve vlysu schodnice reliéfní úponky vinné révy, ve spodní části dřevořezba ptáčka a ještěrky. Zábradlí vychází z gotického tvarosloví. Na zadní straně schodiště je v dolní části pod dvojicí kolčích štítů umístěna páska s nápisem: Arbeite und sei recht schaffen./ Der Segen Gottes ist dir Gewisß. 1851.//. Kaple - Kaple sv. Jakuba Většího je komponovaná jako podélná přibližně orientovaná jednolodní stavba - jedno ze zámeckých křídel. Nad hlavním trojbokým vstupem z parku se nachází terasa se třemi skulpturami. Průčelní fasáda je prolomena oknem zakončeným lomeným obloukem. Nad ním je umístěn sanktusník. Boční fasády jsou rozděleny nestejně vysokými věžemi na dvě části. Kratší část na epištolní straně umístěná blíže k hlavní zámecké budově má tři okenní osy. Okna jsou shodná s okny přiléhající části hlavní zámecké budovy. Další čtyři okenní osy jsou tvořeny okny ukončenými lomeným obloukem. Kratší část na evangelní straně umístěná blíže k hlavní zámecké budově má pouze sdružené okno. Další čtyři okenní osy jsou tvořeny okny ukončenými lomeným obloukem. Pod baldachýnem vycházejícím z gotického tvarosloví ukončeným fiálou skulptura stojící Panny Marie na půlměsíci. Maria je oděná ve splývavém šatu, na hlavě s vlnitými vlasy je nasazena koruna. Maria drží na pravé ruce Ježíška. Nízký plintus je diagonálně natočený. Postava stojícího světce (sv. František z Pauly?) v poutnickém oděvu i klobouku s holí v pokrčené pravé ruce. V pokrčené levici drží růženec. Postava stojícího světce (sv.Metoděj?) v kontrapostu s pravou nohou volnou. Hlava s kudrnatými vlasy zdobená plnovousem je pootočena k levému rameni. Světec má okolo krku palium.V pravici drží patriarší kříž na žerdi opřený o reliéf orlice. Levice držela v současnosti absentující předmět.