výdejový stojan benzínové čerpací stanice HEFA "C"

Výdejový stojan benzínové čerpací stanice je umístěn poblíž nové čerpací stanice při příjezdu do Božího Daru. Charakteristickým znakem stojanů do r. 1960 byl svítící skleněný nástavec (tzv. globus) s logem firmy nebo s uvedením názvu pohonné látky. Osazený „globus“ na božídarském stojanu není originální, patrně se jedná o repliku staršího typu (z dobových fotografií i z reklamací pumpařů vyplývá, že svítící „globusy“ byly oblíbeným střeleckým terčem a musely být často vyměňovány. Konstrukci stojanu tvoří svařená železná kostra z pravoúhlých profilů, která je kryta hladkými plechy s prostupy pro nulovací hřídélku počítadla a s výřezem pro ciferník. Levý krycí plech funguje jako dvířka na uschování pistole a hledítka, tj. je dělen na dva díly s panty a zámkem. Vnitřek stojanu tvoří nádobová odměrka, ciferník s počítadlem, čtyřpístový průtokový měřič, plováková komora a potrubí. Na hřídel od ručního čerpadla je nasazena páka. Na levé straně je umístěno hledítko pro kontrolu průtoku kapaliny a na pravé části je osazení pro pístovou výdejovou pistoli. Pistole se dala zajistit visacím zámkem (např. přes noc kvůli zlodějům) nebo uzamknout spolu s hledítkem dovnitř stojanu. Pistoli a měřič propojovala gumová hadice. Stojan byl obvykle ukotven do země šrouby a byl napojen potrubím na cisternu pod zemí, která byla osazena v železobetonové jímce s napojením na odlučovač výparů. Na konci 50. let byl na stojany instalován držák na 2 vlaječky. Každý ze stojanů měl přidělené identifikační šestimístné číslo, které bylo obvykle vyraženo na štítku. Na božídarském stojanu je toto číslo vyraženo na ciferníku. Povrchová úprava meziválečných stojanů byla velmi pestrá podle různých reklamních a firemních barev a log petrochemických firem. Po roce 1945 byla postupně zavedena jednotná podoba stojanů podle schématu firmy Chema, tj. výrazně červená barva s nápisy „Benzin“ nebo „Benzinol“ a s emblémem mořského koníka. V roce 1958 vznikl nový státní podnik Benzina, který získal monopol na prodej pohonných hmot a zavedl novou „bruselskou“ barevnost včetně stojanů (kombinace červené a žluté). Bezporuchové fungování stojanů způsobilo, že na menších čerpacích stanicích sloužily motoristům dlouho do 80. let s tím, že jejich barevné řešení bylo měněno.