jezuitská kolej

Jde o zděnou omítnutou dvoupatrovou budovu, zasazenou do terénu. Tvoří ji tři obdélná křídla. Východní křídlo je součástí uliční fronty Jezuitské ulice. Jeho východní průčelí je jedenáctiosé. Ve střední ose přízemí se nachází velký vstupní otvor vedoucí do průjezdu. Lemuje ho portál s naznačenými kvádry, nad horním půlkruhovým obloukem s klenáky. Nahoře portál ukončuje římsa. V otvoru jsou dřevěná vrata rozdělená na celkem deset polí. Ta vyplňují diagonálně kladená prkna, která společně vytvářejí klasy směřující nahoru a dolů. Krajní jižní osa je v úrovni přízemí a prvního patra téměř celá zakrytá přístavbou můstku, spojujícího kolej s kostelem Zvěstování Panny Marie. Ve zbývajících osách přízemí a všech osách pater jsou okna. V přízemí a prvním patře jsou obdélná dvoukřídlá okna, lemovaná profilovanou šambránou. Křídla člení dvě vodorovné příčle, profilovaný poutec odděluje horní dvoudílnou část s jednou vodorovnou příčlí. První patro vymezuje nahoře i dole průběžná profilovaná mezipatrová římsa. Okna v druhém patře jsou nižší, jejich horní část má poloviční výšku oproti nižším podlažím. Profilace šambrán je jednodušší, než níže. V úrovni druhého patra je v krajní jižní ose stejné okno jako v ostatních osách. Pod okny přízemí je několik otvorů do suterénu. Zde je v ose druhé od severu na šířku orientovaný obdélný otvor, jižně od vstupu pak drobný, rovněž obdélný otvor, avšak orientovaný na výšku. V osách osmé a deváté od severu jsou na šířku orientované obdélné otvory, situované těsně nad úrovní chodníku. V ose desáté od severu jsou pod oknem železná dvířka lemovaná šambránou. Rozdělená jsou na čtyři pole, v nichž jsou vždy dva protínající se úhlopříčné pásy – jejich spoj je zdoben rozvinutým květem. U zaobleného nároží i na něm je barevně odlišená pásová bosáž, která pokračuje i na jedenáctiosé jižní průčelí jižního křídla. To má ve středu rizalit o šíři tří os a oproti uliční straně i dosti bohaté architektonické členění. Díky terénu má tato strana budovy také suterén, členěný pásovou bosáží. Všechny osy všech podlaží vyplňují okna. V suterénu jsou to stejná dvoukřídlá dřevěná okna ve špaletě, jejichž křídla jsou rozdělena dvěma vodorovnými příčlemi. Nahoře a po stranách oken je plocha bez bosáže, tvořící tak negativní šambránu, nad okny je v bosáži naznačen hlavní klenák. V přízemí středního rizalitu se nachází stejná pásová bosáž jako v suterénu. Všechna tři okna jsou stejná, pouze orámování je odlišné. Dřevěná okna umístěná ve špaletě a ukončená půlkruhovým obloukem rozděluje jedna svislá a dvě vodorovné příčle. V dolním a středním úseku je v polovině tenká příčle, horní úsek další členění nemá. Nahoře a po stranách otvor lemuje šambrána s odsazeným horním obloukem a se zvýrazněným vnějším okrajem. Ve vrcholu oblouku je hlavní klenák s dovnitř vykrojenými horními rohy. Nad oknem je bohatě profilovaná zvlněná římsa, ve středu přerušená. Mezi volutami je zde plastický rostlinný motiv. Pod římsou je pole, na bocích lemované volutou s tulipánovitým třístupňovým střapcem. V poli je reliéf dvou olistěných stonků směřujících do stran. V osách vedle střední osy mají okna šambránu odlišnou v tom, že hlavní klenák má uprostřed oválný motiv a nadokenní římsa je šikmého tvaru směřujícího k hrotovitému středu. Pod římsou je rovněž pole, avšak bez výzdoby, pouze po stranách končící drobnou volutou. Všechna tři okna mají společnou profilovanou parapetní římsu. Vyšší úrovně rizalitu vymezuje profilovaná římsa probíhající nad okny. Obě podlaží mají u nároží pásovou bosáž, jednotlivé osy lemuje sdružený pilastr ve vysokém řádu s kompozitní hlavicí. Okna prvního patra jsou obdélná, se zaoblenými horními rohy. Jejich členění je stejné jako v přízemí, pouze bez horního úseku. Na bocích a nahoře otvory lemuje profilovaná šambrána se zvýrazněným vnějším okrajem. Nad středním oknem je římsa s obloukovitě vzdutým středem, pod nímž je na stěně reliéfní mušle. Nad okny v krajních osách rizalitu je profilovaná římsa s hrotovitě zvednutým středem, pod nímž je plastické pole. Pod okny je profilovaná parapetní římsa, která probíhá po celé šíři stěny. Okna v druhém patře rizalitu jsou obdobou oken v suterénu, avšak zde s profilovanou šambránou. Rizalit vrcholí hlavní římsou. Oba čtyřosé úseky po stranách středního rizalitu mají bosovaná nároží. V přízemí, prvním i druhém patře je po obou stranách os lizéna, která však nahoře a dole nedosahuje až k mezipatrovým římsám. V přízemí jsou stejná okna jako v prvním patře rizalitu, pouze bez zaoblených horních rohů. Nahoře a po stranách je lemuje profilovaná šambrána s naznačenými uchy, dole je parapetní římsa. Pod okny je parapetní pole se vpadlými zrcadly. Ve středu je zrcadlo situované na šířku a má odsazené obloučkovité rohy. Po jeho stranách je zrcadlo situované na výšku, nahoře konkávní a dole konvexní. Nadokenní části jsou provedené rozdílně. V osách první a čtvrté od východu je nad oknem profilovaná římsa tvaru mírného oblouku, pod ní pole se zvlněnými boky ukončenými volutou. Ve zbývajících dvou osách je nadokenní římsa po stranách rovná a po zubovitém zalomení střed přechází v půlkruhový oblouk. První patro odděluje profilovaná římsa probíhající po celé šíři stěny. Okna jsou zde stejná jako v přízemí, odlišné je orámování. I v tomto podlaží ho mají shodné osy první a čtvrtá od východu a druhá a třetí od východu. Šambrány jsou stejné jako v přízemí. Profilovaná nadokenní římsa je v ose první od východu obloukovitě vzdutá, pod ní je pole s konvex-konkávním tvarem. U okna v ose druhé od východu je nadokenní římsa, ve středu vyzdvižená do hrotovitého tvaru, lichoběžníkové pole pod ní má rozšířené rohy. Pod okny je profilovaná parapetní římsa, společná pro všechny čtyři osy. Parapetní pole je provedené stejně – jako obdélník situovaný na šířku. V úrovni rovných částí nadokenních říms probíhá mezi osami široká římsa. V druhém patře jsou okna nižší, rozdělená dvěma vodorovnými příčlemi. Okenní otvory lemuje jednoduchá šambrána s náznakem uch, pod nimi je parapetní pole, dole sledující tvary nadokenních říms patra prvního. Krátké západní křídlo má trojosé západní průčelí členěné obdobně jako jižní průčelí jižního křídla. Rozmístění os je zde však nepravidelné v tom smyslu, že mezi osou první a druhou od jihu je více než dvojnásobný odstup oproti vzdálenosti mezi osami druhou a třetí od jihu a krajní severní osa je situována s velkým odstupem od nároží. Všechny osy vyplňují okna. Suterén je stejný jako na jihu, u obou nároží je opět pásová bosáž. Také na tomto průčelí jsou ve vyšších podlažích lizény, a to mezi jižní osou a osou druhou od jihu dvě vedle sebe a třetí lizéna pak mezi krajní severní osou a nárožím. Okenní výplně i orámování otvorů jsou stejné jako na jižním průčelí - až na to, že v prvním patře nemají osy parapetní římsu společnou a chybí římsa mezi nadokenními římsami. Severní fasáda západního křídla je bez otvorů, členěná lizénovými rámy. U obou nároží je svislá lizéna a mezi podlažími lizéna vodorovná. Stejně je tomu i na jednoosém východním průčelí západního křídla, které má okna. Vodorovné lizény pokračují i na jednoduché pětiosé severní průčelí jižního křídla. I zde jsou ve všech osách okna – s obdobnými výplněmi jako na protější straně, lemovaná šambránami. Západní strana východního křídla je osmiosá, pravidelné rozestupy jsou pouze u středních čtyř os. V přízemí jsou až na dvě krajní jižní osy slepé arkády, mezi nimiž je v ose čtvrté od jihu otevřený otvor průjezdu. Ve zbývajících osách jsou dvoukřídlá okna ve špaletě, rozdělená do kříže na dvě poloviny. Každá z nich je členěná vodorovnou příčlí v polovině, otvory lemuje profilovaná šambrána. Bohatě profilovaná mezipatrová římsa vymezuje nahoře i dole první patro. Zde jsou okna, která mají dolní část o tabulku vyšší, šambrána je stejná. V druhém patře je orámování rovněž stejné, avšak okno je oproti prvnímu patru v horní části o tabulku nižší. Severní osa je zaslepená. Východní a jižní křídlo mají sedlovou střechu, západní valbovou, krytinou jsou bobrovky. Ve střechách se nacházejí různě rozmístěná volská oka. Na východní straně střechy západního křídla je zasazena polygonální věžička s půlkruhově ukončenými otvory na jednotlivých stranách a s cibulovitou střechou ukončenou hrotnicí s makovicí.