Jde o mohutnou nárožní palácovou stavbu vystavěnou na půdorysu písmene „L“, s jedním podzemním, čtyřmi nadzemními podlažími a dvoupodlažní půdní vestavbou. Střechy jsou sedlové, nad ústředními rizality mansardové a jsou na nich uplatněny různé střešní krytiny (keramické glazované tašky, falcovaný plech, šablony). Zkosené nároží je akcentováno pětiúhelníkovým arkýřem propojujícím 2. až 4. nadzemní podlaží, jehož polygonální konzola dosedá na chmelovou šišku. Arkýř je završen jehlancovou věžičkou. Hlavní průčelí, orientované do ulice Mozartovy je osmiosé se středním rizalitem v šíři 2. až 6. okenní osy. Hlavní vstup ve 3. až 5. ose je akcentován dvěma mohutnými toskánskými sloupy z černého granitu nesoucími zjednodušené kladí z šedého granitu s nápisem „JANÁČKOVA AKADEMIE MÚZICKÝCH UMĚNÍ DIVADELNÍ FAKULTA“ ve vlysu. Za sloupy je vložena prosklená (původním fasetovým sklem zasklená) dřevěná, příčlemi členěná vstupní stěna s trojicí vysokých dvoukřídlých dveří (prostřední segmentově ukončené). Tříosá vstupní partie je v horních podlažích zdůrazněna bohatou štukovou výzdobou secesních forem, z níž vynikají dvě alegorické hlavy – boha obchodu Merkura po levé straně a boha ohně a kovářství Vulkána (Hefaistona) po pravé straně. Nad nimi je reliéfní okřídlený znak Obchodní a živnostenské komory, situovaný v parapetní části ústředního okna třetího podlaží a obklopený dvěma hermami. V nejvyšším podlaží je tato vstupní část dále zvýrazněna čtyřmi dvojicemi iónských polosloupů ze šedé žuly. Celá partie je završena výrazným mušlovým oknem ve štítě. Průčelí orientované do ulice Dvořákovy je šestiosé s rizalitem opět v šíři 3. až 5. okenní osy. Rizalit tentokrát zvýrazňuje dvoupodlažní reprezentační sál, umístěný ve 3. a 4. podlaží a projevující se ve fasádě třemi rozměrnými secesními okny s vitrážovými skly. Okna jsou rámována opět čtyřmi dvojicemi iónských polosloupů z šedého granitu a celá partie je opatřena bohatou štukovou výzdobou. Fasády jsou horizontálně členěny průběžnou soklovou a kordonovou (mezi prvním a druhým podlažím) římsou, dále římsami parapetními, nadokenními, neprůběžnou kordonovou římsou mezi třetím a čtvrtým podlažím a korunní římsou, která je v místech rizalitů umístěna výše. Soklová partie je opatřena pásovou bosáží, rizality v 1.NP bosáží, ostatní plochy jsou buď opatřeny rustikou, nebo pásovou rustikou a v menší míře jsou hladké. Kromě již uvedené štukové výzdoby jsou okna ve třetím podlaží mimo rizality opatřena reliéfně zdobenými podokenními zrcadly, okna ve čtvrtém podlaží jsou v parapetní části opatřena geometrickým dekorem, většina oken je završena různě řešenými podloženými klenáky a sdružená okna druhého podlaží mají plasticky řešený středový sloupek. Okna suterénní části jsou výškově obdélná, opatřená mříží, okna v prvním nadzemním podlaží mají půlkruhový záklenek, okna druhého a třetího podlaží jsou výškově obdélná pravoúhlá, okna čtvrtého podlaží mají segmentový záklenek. Okenní výplně jsou dřevěné, převážně členěné tzv. „na T“ a v některých případech vodorovnými a svislými příčlemi na menší tabulky (secesní tvarosloví). Za vstupními dveřmi se nachází vstupní vestibul s kamenným travertinovým schodištěm opatřeným zábradlím z exotického žíhaného mramoru, jímž jsou obloženy i stěny vestibulu do výše schodiště. Na bočních stěnách jsou osazeny vždy tři prázdné mramorové desky, na jejichž místě se původně nacházely pamětní desky s textem: „Im Jahre 1908, in dem Seine k. u k. Apostolische Majestät Kaiser Franz Josef I. das sechzigjährige Jubiläum Seiner glorreichen Regierung feierte, hat die Brünner Handels- und Gewerbekammer, gefördert durch eine hochherzige Spende des Kammerpräsidenten Julius Ritter von Gomperz, diesen Jubiläumsbau nach den Plänen des Architekten Edmund Schutt errichtet. Dem Baumkomitee gehörten an: der Kammerpräsident Julius Ritter von Gomperz, der Vizepräsident Gustav Ritter von Schoeller, der provisorische Vorsitzende Rudolf M. Rohrer sen., Kammersekretär Dr. Robert Mayer, Kais. Rat Eduard Exner, Kais. Rat Moriz Fuhrmann, Kais. Rat Arnold Janda, Stadtbaudirektor Dr. Hans Kellner, Josef Klär und. Kais. Rat Ludwig Ulmann. Der Bau wurde durch den Baumeister Anton Jelinek ausgeführt.“, odstraněné po roce 1918. Prostor zvýšeného přízemí od vstupního vestibulu oddělují původní prosklené dřevěné dvoukřídlé dveře, členěné příčlemi na menší části, zasklené opět fasetovým sklem. Nade dveřmi je prosklený nadsvětlík a stěna je dále z každé strany dveří prolomena fixním oknem stejného tvarosloví, jako dveřní výplň.Přístup do druhého a třetího podlaží zajišťuje centrální reprezentační schodiště s dekorativním bronzovým zábradlím dekorovaným tepanými vavřínovými větvemi. Schodiště je prosvětleno velkými vitrážovými okny z dílny brněnského skláře Benedikta Škardy. Prostor je doplněn originálními secesními nástropními a nástěnnými svítidly, včetně dekorativního zavěšeného lustru. V obložení čelní stěny druhé mezipodesty je vložen pamětní kámen s letopočtem „1909“, tedy rokem úplného dokončení stavby. Schodiště je neseno mramorovými sloupy. Prostor druhého podlaží je od schodišťového prostoru oddělen původní dřevěnou prosklenou stěnou. Nejreprezentačnější je třetí podlaží, kde je umístěna jednak původní kancelář prezidenta Obchodní a živnostenské komory (dnes pracovna děkana fakulty) a dále intaktně zachovaný slavnostní dvoupodlažní sál obdélného půdorysu. Jeho stěny jsou obloženy dřevěným táflováním a zdobeny (včetně stropu) štukovým dekorem. Sál je prosvětlen třemi výše zmíněnými mohutnými vitrážovými okny, prolomenými v jižní stěně. V protější stěně jsou v přízemí prolomeny tři vstupy osazené masivními dvoukřídlými kazetovými dveřmi se zdobnou klapačkou, doplněné dekorativním dřevěným kazetovým deštěním. Nad vstupy je v patře umístěna galerie, do prostoru otevřená třemi balkony, opatřenými plným zábradlím s reliéfním štukovým dekorem, vynášeným vždy čtyřmi konzolkami. Shodným balkonem je doplněna též čelní stěna. Tento je po stranách zvýrazněn bustami Merkura a Vulkána posazenými na dekorativních štukových konzolách. Rovněž pod tímto balkonem je prolomen vstup, v němž jsou v líci výrazné dekorativně obložené zárubně osazeny masivní kazetové jednokřídlé dveře. Protější stěnu zdobí slepý portál, vymezený dvojicemi pilastrů, nesoucích kladí s profilovanou římsou, na níž dosedá segmentový štítek. Ze stropu jsou zavěšeny tři dvojice originálních secesních svítidel. Podlaha je kryta šachovnicově kladenými dřevěnými parketami.Přístup do čtvrtého podlaží je zajištěn bočním schodištěm, situovaným v severní části budovy a propojujícím všechna podlaží, včetně půdní vestavby. Schodiště je opatřeno zdobným kovovým zábradlím s dřevěným madlem a prosvětleno výškově obdélnými čtyřkřídlými okny, dělenými tzv. do kříže. Okenní křídla jsou příčlemi dále členěna na menší tabulky. Interiér budovy se zachoval z velké části v mimořádně intaktním stavu s celou paletou původních prosklených dělících stěn (z velké části s původním zasklením), jednotně řešených, řemeslně velmi kvalitně zpracovaných interiérových výplní, včetně obložkových zárubní, případně deštění, dekorativních mosazných secesních svítidel, dřevěných a keramických podlah a dalších uměleckořemeslných a řemeslných detailů. Severozápadní část dvora zaujímá novodobá přízemní, zčásti patrová přístavba projektového sálu, propojená s hlavní budovou. Část plochy dvora je z jižní strany zastřešená.