Monumentální železniční viadukt přiváděl trať na Hlavní nádraží v centru Brna přes řeku Svratku a její záplavové území. Tvořily ho vlastně tři na sebe navazující části: pětiobloukový most překonávající Svratku, vlastní viadukt se 72 oblouky o celkové délce 637 metrů s cihelnými eliptickými klenbami a most se třemi šikmými segmentovými klenbami přes silnici a svratecký mlýnský náhon. V původním stavu se zachoval jen v nevelkých úsecích. Při rozšiřování kolejiště nádraží byl v 90. letech 19. století z větší části zasypán, takže je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků, zachovaných pod kolejemi, je přístupných z budovy nádražního skladiště "Amerika". Ve směru od nádraží nalezneme ještě devět oblouků: dva oblouky jsou nad silniční komunikací, třetí je nad vlečkou Českých drah, čtvrtý opět nad místní komunikací, pátý až osmý oblouk je nad Svratkou a poslední opět nad místní komunikací. Právě nad řekou Svratkou, na povodní straně mostu, je patrný kamenný oblouk pro jednu kolej. Hned vedle jsou oblouky cihlové pro druhou kolej, zatímco třetí a čtvrtá kolej jsou vedeny už po ocelových příhradách. Prohlížíme-li tedy zbytky brněnského viaduktu na břehu Svratky, pozorujeme zároveň generační vývoj použití jednotlivých stavebních materiálů využívaných ve své době ke stavbě železničních mostů. Součástí systému jsou také 2 mostové konstrukce přes ulici Uhelnou (Opuštěnou). Železniční most příhradové konstrukce je klenutý, obloukové, segmentový složený ze čtyř polí. Každé pole je sestaveno z pěti nosných, bohatě nýtovaných oblouků spojených pomocí ocelívých příčníků profilu “I” . Druhý užší most je rovněž příhradový nýtovaný s osmi rovnými vzájemně se křížícími nosníky. Most má obou stranách lávky se zábradlím. Ukotvení mostu je na jedné straně pevné, na druhé upevněné pomocí kluzných opěr. V severní části je umístěná ocelová mostovka tvořená kombinací plátů a příhradové konstrukce nesená dvěma řadami litinových sloupů s kanelováním a dekorativní hlavicí, na tuto část navazuje směrem od jihu zasypaná část viaduktu se zpevněným pláštěm tvořeným kamennými kvádry, na ni navazuje tři eliptické oblouky původního viaduktu vedoucích přes komunikaci a pět segmentových oblouků na kamenných pilířích na západní straně mostu. Na východní straně mostu je na rozšířených pilířích umístěný ocelový most příhradové konstrukce. V jižní části je most ukončen jedním segmentově stlačeným obloukem. Po mostním tělese jsou vedeny čtyři koleje.