most

Kamenný most přes výpust Švarcenberského rybníka je součástí komunikace vedoucí po hrázi rybníka, který byl založen roku 1790. Most nemá mostní číslo. Kamenný most byl vybudován při stavbě silnice, stavěné na náklady Země České, zvané Zemská cesta, zv.Landstrasse, dokončené v roce 1790. Most byl vystavěn přes výpusť Svarcenberského rybníka. Je konstruován jako kamenný, jednoohloukový, kolmý, s horní mostovkou, s křídly a původně se zídkami. Zdivo je z lomového kamene s lokálním vložením cihel, v dolní části pilířů z pravidelných tesaných, hrubě pemrlovaných kvádrů, režné, pouze dolní část pilířů nad kvádry je nově opatřena hladkou vápenocementovou omítkou. Oblouk klenby je polokruhový, dimenze je složena z plochých lomových kamenů s doplněním drobného kamene, cihel i cihelných úlomků. Podhled klenby z drobnějšího plochého kamene, v líci dochovány pozůstatky původní omítky. Čelní zeď na vtokové straně je po stranách otvoru zesílena a zešikmena. Horní část mostu tvoří pozůstatky zídek zbylé výšky 15 až 40 cm, jejich koruna byla srovnána překrytím betonovým potěrem. V koruně jsou ukotveny na každé straně tři masivní žulové sloupky s jehlancovým završením s osazeným vodorovným trubkovým zábradlím. Na vtokové straně zdi po stranách mírně rozšířeny pilířky. na ně navazují čtvrtkruhová křídla s úpravou obdobnou jako na druhé straně mostu. Křídla jsou šikmá, skloněná, k mostu jsou připojena na spáru, byla pravděpodobně vyzděna dodatečně. Koryto vodoteče kolem mostu je upraveno do třech výškových úrovní, ohraničených kamennými prahy. Na vtokové straně byla u prvního prahu dodatečně zřízena betonová přehrázka s propustí, která byla později rozšířena částečným odbouráním. V určité vzdálenosti od mostu pozůstatky z kamene vyzděných sloupků ohrazení — česla. Vozovka na mostě je živičnávyklenutá.