drážní vlečka - bohušovická část
Katalogové číslo
1000154617_0003
Kraj
Ústecký kraj
Okres
Litoměřice
Obec
Bohušovice nad Ohří
Část obce
Bohušovice nad Ohří
Katastrální uzemí
Bohušovice nad Ohří
Typ
drážní vlečka
Kategorie
objekt
Zaniklý
ano
Sloh
bez slohových znaků
Vznik
1942 až 1943
Specializace
industriální dědictví
Materiál
beton; ocel

Anotace

Jednokolejná železniční vlečka z bohušovického nádraží do pevnosti Terezín. Vystavěna byla r. 1943, provozovaná do r. 1968. Původně určena k přepravě osob z ghetta do koncentračních táborů. Část v Bohušovicích pro torzálnost odprohlášena.

Popis

Rozhodnutím MK ČSR ze dne 15.8. 1988 byl upuštěn od památkové ochrany úsek vlečky v délce 300 m, na části parcely 645/1, v areálu bývalé "Zeleniny Terezín" a to až po železniční přejezd přes státní silnici Bohušovice - Terezín. Tehdejší vlastník jedné z parcel, podnik Zelenina Terezín, ji nezbytně potřeboval k zabezpečení průjezdní komunikace do areálu. V tomto úseku bylo těleso vlečky zdevastováno (vytrhány koleje i pražce).

POZNÁMKA: Zachována a udržována je drážní vlečka až od nástupního prostoru k ruskému a židovskému hřbitovu k domku č. p. 324 (dle katastrální mapy se jedná o parcelu č. 129).

Popis památkové hodnoty

Železniční vlečka Bohušovice n. Ohří – Terezín se řadí mezi technické památky, jejíž vznik je spjat se zřízením židovského ghetta v terezínské Hlavní pevnosti 24. 11. 1941, jehož primární funkcí bylo shromažďovat Židy a transportovat je dál na Východ. V době druhé světové války pak nacisté přímo z ulic města Terezín odváželi zvláštními transportními vlaky zde soustředěné židovské obyvatelstvo přímo do likvidačních táborů smrti Osvětim, Majdanek, Treblinka, Sobibor, Chelmno a dalších, umístěných v Polsku a na dalších okupovaných územích východní Evropy.

Pro tyto účely nacisté zřídili zvláštní železniční vlečku, která vedla z blízkého nádraží Bohušovice nad Ohří od jihu až za jižní hradby Hlavní pevnosti. Svou stavbou měla přinést snadnější transport vězňů po železnici (vlaky musely zastavovat v Bohušovicích nad Ohří a Židé byli pak nucení se všemi osobními věcmi jít pěšky do Terezína). I když, jak se v posledních letech výzkumů ukazuje, na samém počátku se na ní mělo přepravovat pouze zboží a materiál (jak vyplývá z výroční zprávy Technického oddělení terezínské samosprávy, referátu železnice, za rok 1942, měla být vlečka původně vedena do prostoru mezi Hannoverskými kasárnami a centrální pekárnou). Proto se můžeme domnívat, že jedním z důvodů výstavby vlečky byla kromě izolace terezínských vězňů i reakce na stále akutnější nedostatek pohonných hmot v protektorátu. V zachovaných dokumentech se o konečné stanici vlečky v Terezíně mluví také jako o železniční stanici vykládky (Ausladebahnhof).

Zbytek této vlečky je mementem na utrpení židů za 2. světové války a smutné epochy v dějinách Terezína.

Stáhnout data v XLS

Státní archeologický seznam (SAS)

    území s archeologickými nálezy III. kategorie

Události

  • 1942 - 1943 - vznik
  • 2012 - zánik

Využití

  • 1943..1945

    Drážní vlečka pro transport židů do terezínského ghetta. Na počátku se na ní mělo přepravovat pouze zboží a materiál.

  • 1945

    vlečka využívána pouze v úseku k nově zbudovanému areálu Zeleniny Terezín (v k.ú. Bohušovice nad Ohří).

  • 2000

    nevyužívána

  • 2012

    těleso vlečky sneseno (k. ú. Bohušovice nad Ohří)