důl Měděnec

Areál bývalého dolu Měděnec se nachází severozápadně od obce Měděnec a vrchu Mědník. Tvoří ho řada objektů, v nichž sídlily provozy, zajišťující chod dolu technicky či organizačně. Uspořádány jsou víceméně v jedné linii, kopírující přilehlou železniční trať Chomutov – Vejprty (u vstupu do areálu dolu je i železniční zastávka). Jednotlivé stavby jsou jednoduchého účelového provedení, odpovídajícího době vzniku, kterou byla šedesátá léta 20. století a také průmyslovému využití objektů. Vpravo od vjezdové cesty do areálu stojí skupina tří budov – vrátnice, kotelna a na ní v ose navazující uhelna. Drobná přízemní stavba vrátnice má rovnou lepenkovou střechu, obsahuje dvě místnosti. Vedle vrátnice stojí rozměrná a vysoká kotelna z železných nosníků, uvnitř omítnutých, vně krytých vlnitým plechem. Osvětluje ji pás velkých průběžných oken. Uhelna je ze smíšeného zdiva s převažujícími cihlami, které v některých partiích vyplňují konstrukci z železných nosníků. Uhelna i kotelna mají nízkou sedlovou střechu, krytou vlnitým plechem. Tuto skupinu budov doplňuje jedna ze tří výškových dominant dolu - poměrně široký komín z betonových segmentů. Komín, vysoký 44 metrů, má nahoře zachovaný původní ochoz. Vlevo od vstupu do areálu je rozměrná administrativní budova s laboratořemi a šatnami, na níž se napojuje šachetní budova tzv. staré jámy. Jednoduchá patrová administrativní budova je členěná hustě rozmístěnými okny, vesměs trojdílnými, rovnou střechu kryje lepenka. Interiér má dispozici se střední chodbou, po jejíž obou stranách jsou situovány jednotlivé místnosti. Část, v níž byly umístěné šatny, je pouze přízemní. K šatnám přiléhá první z technických objektů, nezbytných pro každý hlubinný důl, šachetní budova s těžní věží Jámy Měděnec, zvané „stará jáma“. Jednoduchá budova ze smíšeného zdiva má pultovou střechu nízkého sklonu, krytinou je lepenka. Do objektu je zasazena těžní věž vzpěrového typu, tvořená nýtovanou příhradovou konstrukcí. Má dvojici lanovic, těžní lana vedou do vedlejší strojovny. Dvojice klecí, kterou lana nesla, je nyní vyzdvižená na úroveň náraziště. Těžní věž umožňovala přesun horníků i vytěženého materiálu do šachty, která měla hloubku 224,5 m a sloužila jako vtažná jáma. Střední skupinu objektů, situovaných vlevo od vstupu do areálu, tvoří strojovna a kompresorovna s trafostanicí. Strojovna Jámy Měděnec, zvané „stará jáma“ s těžním strojem je menší přízemní budova jednoduchého provedení, s pultovou střechou o nízkém sklonu. V objektu se nachází těžní stroj ČKD B 1606, který zajišťoval chod nedaleké staré těžní věže. Vedle strojovny stojí kompresorovna s trafostanicí. Obě části na sebe v ose navazují, trafostanice je z nich vyšší a o něco větší. Jde o zděné stavby se sedlovými střechami o velmi nízkém sklonu, krytými lepenkou. V interiéru se dochovalo technické zařízení. Západně od kompresorovny s trafostanicí je další skupina významných technických objektů. Hlavní dominantou celého důlního areálu je těžní skipová věž, jejíž výška je přibližně 50 metrů. Obdélnou věž kladivového typu tvoří železobetonová stěnová konstrukce, doplněná ocelovými komunikačními částmi – výtahovou šachtou, schodištěm, plošinami a ochozem strojovny. Strojovna je umístěná v hlavě věže, kde se nachází těžní stroj ČKD typ Koeppe 2 K 505 s motorem, převodovkou, třecím lanovým kotoučem a brzdným zařízením. Stroj byl vyroben v roce 1966. Ve strojovně, do níž vede osobní výtah a jejíž jednotlivá patra propojuje točité ocelové schodiště, je i pracoviště strojníka. Interiér hlavy skipové věže je osvětlený nahoře a dole pásem oken po celé šíři stěny, mezi oběma pásy je cihelné zdivo. Šachta pod touto těžní věží, sloužící jako výdušná, měla hloubku 279 metrů. Jihovýchodně od skipové věže stojí na sebe navazující drtírna a odprašovna. Věžovitý objekt drtiče železobetonové konstrukce je spojený se skipovou těžní věží šikmým mostem a sahá skoro do poloviny výšky skipové věže. Vedle drtiče stojí budova odprašovny s téměř rovnou střechou a poblíž ní pak dosti nízký železný výdušný (větrný) komín. Západně od této skupiny objektů se nachází stará a nová úpravna, do níž vede ze skipové věže dopravník, kterým se do úpravny přemísťovala rudnina. Obě části úpravny na sebe navazují – jde o železobetonové budovy s pásovými okny a světlíky v sedlové střeše o mírném sklonu. V objektech se z větší části zachovalo technologické zařízení, na němž se vytěžený materiál upravoval. Severozápadně od úpravny je zahušťovač kalů, tedy vyzděná nádrž kruhového tvaru. V severní části areálu se nachází budova kamenovýroby (tzv. skořepina). Jde o stavbu, jejíž základ tvoří důlní ocelová výztuž, označovaná TH, a prostor mezi ní je vyzděný a omítnutý. V objektu jsou dosud zbytky po zde prováděné výrobě, například sklad vrtaných vzorků. Také zde jsou uložené původní těžní vozíky. Zhruba 120 m od této budovy se nachází území propadlé komory (tzv. pinky), která vznikla zavalením čtyř komor v hloubce přibližně 150 metrů. Propadlina, dnes zaplněná vodou, měla primární průměr 120 metrů a hloubku 45 metrů.