jez

Během zásadní celkové regulaci soutoku Vltavy a Malše byl projektantem Antonínem Jiráskem navržen i nový jez, který navazoval na rozsáhlé změny v prostoru dnešního Sokolského ostrova. Stavební práce prováděla firma Kindl a spol., uzávěr jezového pole dodala Českomoravská Kolben-Daněk. Celková délka jezu je 70,85m. Je navržen jako přímý pohyblivý jez se dvěma přelivnými poli o šířce 28,5m, která jsou navržena na maximální průtok 600m3/s. Při levém břehu je situována vorová propusť délky 75m a šířky 6,5m. Propusť je vybavena bazikovými zdrhly na dně a je uzavíratelná ocelovým segmentem, který je možno pomocí elektromotoru spustit do dna. Plavidla využívající propusť zde překonávají výšku 3,5m a díky systému jihočeského rodáka ing. Baziky se zkracuje nutná stavební délka celé konstrukce a zároveň je eliminován vodní válec na konci sjezdu. Minimální účinná výše vodního polštáře v propusti je 60cm. Manipulace segmentové klapky je zajištěna elektromotorem umístěným na betonové lávce nad propustí. Po prohrábce dna v souvislosti s vybudováním obratiště pod jezem došlo ke snížení dna na výjezdu a tedy k vytvoření nepříznivého skoku pro případná proplouvající plavidla. Jez je založen poměrně hluboko vlivem nepříznivých písčitých vrstev na dně řeky. Napříč dnem byly založeny betonové stěny do hlubší tuhé jílové vrstvy. Zdi byly spojeny betonovou deskou, která tvoří základ pro zbytek jezového tělesa. Betonové zdivo je dále obloženo žulovými kvádry na cementové maltě mocnosti 40cm, které má chránit betonovou konstrukci před mechanickým působením vodního toku a před chemickým působením kyselých vod z papíren na horním toku Vltavy. Ze spodní stavby vyrůstají tři jezové pilíře tvořící dvě jezová pole. Pilíře jsou široké 3,7m, pole jezu je široké 28,5m. Po stranách pilířů jsou metr hluboké drážky, do kterých jsou vsazeny válce, které je v těchto drážkách možné spoštět a zvedat v ozubených kolejnicích s pevně ukotvenými gallovými řetězy. Zvedání jezových polí se děje pouze z jedné strany, válce jsou natolik tuhé, že se pohyb rovnoměrně přenáší na druhý konec. Válce jezu o průměru 2,7m byly ve své době největší použité jezové válce v českých zemích. Válce jsou uvnitř duté a vyztužené, na spodní části je nasazen štít, který v průřezu vytváří pomyslný tvar na špici postavené kapky. Dutost válců a tvar byl zvolen za účelem odlehčení hrází a zlevnění stavby. Návrhové výšky válců jsou pro obě pole stejné 3,55m. Válec na levé straně lze zvedat či spouštět na prahovou zeď, přičemž válec na ni dosedá dubovým trámem. Zhruba padesátitunový válec pravého pole je polosklopný, spouštět jej lze až 42cm pod úroveň normálního stavu vzduté hladiny, čímž je zajištěn odvod ledové tříště v zimním období. Aby nedocházelo k poškozování spodních částí válce při snižování, kvádry prahové zdi jsou tvarovány do oblých tvarů a obloženy ocelovým plechem. Těsnící dřevěný trám se pouze dotýká v místě zaoblení prahu a k prahové zdi je pouze přitlačován tlakem vody, při snižování válce klouže po povrchu prahové zdi obložené plechem. Na krajních pilíř je osazena nadstavba umožňující obsluhu strojního zařízení na zvedání hrází. Pochozí jezová lávka příhradové konstrukce probíhá mezi těmito krajními pilíři po celé délce jezu, uprostřed délky je uložena na středním pilíři.