výpravní budova železniční stanice

Nádražní budova je situována na železniční trati Plzeň - Praha, mezi obcemi Chrást a Dýšina. Obsahuje provoz vlakového nádraží, dvě čekárny, prodej jízdenek, prostory hostince, byty a přístřešek nad vchodem do podchodu pod železniční tratí. Objekt je vybudován na nepravidelném půdorysu vycházejícím z protáhlého obdélníka. Hlavní část je dvoupodlažní, podsklepená stavba, zakrytá valbovou střechou. Po obou stranách jsou přízemní přístavky s rovnou střechou. Hlavní, severovýchodní průčelí (do kolejiště) je v patrové části řešeno symetricky. V přízemí je pět os, uprostřed tři velká okna do místností provozu nádraží, po stranách dvoje dvoukřídlé dveře s nadsvětlíkem. V patře jsou jen čtyři pravidelně rozmístěné osy, s velkými okny bytů. Průčelí je vodorovně členěno soklem, stupňovaným pásem mezi nadpražím otvorů přízemí a oplechovanou parapetní římsou oken patra a průběžným stupněm nadpraží oken patra. Nad hlavní římsou navazuje přečnívající valbová střecha, ve které je v ose umístěn trojúhelníkový vikýř. V přízemním přístavku po pravé straně bývaly dvoje dveře, dnes jsou však zazděné. Vodorovné členící prvky pokračují i zde, obíhající oplechovaná římsa tvoří atiku rovné střechy. Přízemní přístavek po levé straně obsahuje tři trojice oken, kdy prostřední okno je vždy širší. První trojice osvětluje prodejnu jízdenek, druhá čekárnu, třetí patří hostinci. Tato přístavba má pultovou střechu se sklonem k nástupišti. Zadní, jihozápadní průčelí patrové části obsahuje přibližně v ose přízemí vstup do domu, na schodiště směřující k bytům v patře. Obdélný vstup s dvoukřídlými dřevěnými dveřmi, v horní části prosklenými, s kovovými příčkami, kryje předsunutý arkýř schodiště, na spodu lehce segmentově vyklenutý, po stranách vstupu podepřený kubisticky tvarovanými sloupy. Vlevo od vchodu je velké okno do provozní místnosti s původní mříží. Pod ním původním zábradlím ohrazený anglický dvorek osvětlující sklepní prostor. Vpravo od vstupu jsou dvě velká okna, původně zde byl další vchod do objektu. Markýza nad těmito okny přechází ve schodišťovém arkýři v parapetní římsu jediného okna osvětlujícího podestu. Nadokenní římsa tohoto okna pokračuje vlevo, jako kordónová, oplechovaná římsa po celém průčelí. V prvním patře je na obou stranách schodiště několik okének příslušenství bytů. Nad rovně ukončeným arkýřem je pod hlavní římsou malé kruhové okénko. Přízemní přístavba vlevo je v tomto průčelí zapuštěná, o dvou okenních osách, atika obloučkem přechází v římsu se žlabem. Vpravo pokračuje přízemní stavba čekáren a nádražního hostince. Tato přístavba je opatřena zprava dvojicí velkých oken, dále je vstup do čekárny dvoukřídlými dveřmi s nadsvětlíkem. Vlevo následují čtyři dvojice obdobných velkých oken čekárny a hostince. Pult střechy zakrývá atika, nárožní profilovaný pilastr vrcholí nad atikou artefaktem. Postranní, severozápadní průčelí patrové budovy je tvořeno v přízemí dveřmi s nadsvětlíkem, po obou stranách dveří jsou vysoká, úzká okna. V patře je jedno okno bytu. Přístavek je bez otvorů. Jihovýchodní průčelí patrové stavby je v prvním patře o jedné okenní ose velkého okna bytu. Z boku přístavku jsou dvoje dveře - vstup do hostince a do jeho zázemí. Za přístavkem, pod shodnou střechou pokračuje zástavba budovy nádraží přízemním přístřeškem. Zadní, lehce zapuštěné průčelí přístřešku tvoří zeď s dvoukřídlými dveřmi a okénky po každé jejich straně, osvětlující prostor pod přístřeškem. Vpravo následují tři okenní osy oken příslušenství pro cestující. Směrem k trati je přístřešek otevřen a jeho střecha je nesena trojicí dřevěných stojek na kamenných soklech. Pod přístřeškem je před příslušenstvím situováno schodiště do podchodu pod železniční tratí. Celý objekt nádraží je stavba zděná z cihel. Stropy a konstrukce zastřešení jsou dřevěné. Valbová střecha hlavní budovy je kryta pálenými taškami, přízemní části mají krytinu plechovou. Fasáda objektu je břízolitová, sokl z umělého kamene. Okna a dveře dřevěné. Prostor pod přístřeškem a podesta schodiště jsou vydlážděny mozaikovou dlažbou se zachovaným vzorem a letopočtem 1927. Podobnou dlažbou je opatřena i první čekárna. Zde je umístěna i původní kašna z umělého kamene. Ve druhé čekárně s prodejem jízdenek je podlaha s keramickými dlaždicemi. Kolem objektu je chodník s mozaikovou dlažbou, se žulovými obrubníky.