hraniční most Čížov-Hardegg

Technicky zdařilá a zároveň projekčně jednoduchá mostní konstrukce je umístěna na pěti zděných kamenných pilířích, třech vodních a dvou zemských, tvořících náběhové rampy z komunikací. Těleso ocelového mostu utváří po stranách čtyři dlouhá lichoběžníková pole; hrázděných, v geometrickém schématu utvářených bočních dílců, vždy symetricky umístěných proti sobě, propojených v celek v místě středu bočních částí zděných kamenných pilířů. Zbývající volná trojúhelníková místa (tvarů cviklů), jež vznikla nad pilíři při spojení jednotlivých železných monolitických dílců, vyplnila jednoduchá subtilní železná zábradlí v mřížovém navázání na hrázděný motiv bočnic. Jednoduché, novodobé zábradlí z I-profilů rámuje rovněž náběhovou cestní rampu na most z českého území. Samotná průmyslová ocelová konstrukce mostu se skládá z nýtovaných I-nosičů, svislých i vodorovných a diagonálních spojnic (v pravidelném geometrickém schématu), I profily slouží rovněž jako nosníky pro vozovku. Mostovku tvoří zesílená trámová dřevěná konstrukce, pokryta silnými dřevěnými deskami skládanými v šikmém sledu, uprostřed mostu v místě určení hranice mezi státy s příčně položeným trámkem. Tři zděné (vodní) mostní pilíře tvaru úzkého oválu jsou vystavěny z nepravidelného kamenného zdiva, uloženého na maltu s cementovými vysprávkami, zaoblení pilířů je proti proudu řeky Dyje v SZ směru ukončeno v mírném hrotu. Hraniční (středový) kamenný mostní pilíř a mostní pilíř na rakouské straně jsou pokryty betonovými korunami zdiva. Konstrukce mostu je na svých okrajích zabudována do mohutných delších zděných kamenných příbřežních pylonů, vytvářejících náběhové cestní (silniční) rampy. Na obou stranách mostu byly zbudovány malé strážní domky, zděný na české straně hranice až ve 30. letech 20. století.