dům

Dům čp. 12m/4 tvoří několik stavebních objektů. Základ tvoří čtyři křídla obestavující zhruba čtvercový půdorys, přičemž západní část severní strany (do náměstí) vystupuje v hlubokém rizalitu. Dnes je zastavěné i bývalé nádvoří. Na tuto část domu se na jihu napojují dvě dlouhá obdélná dvorní křídla. Část přistavěná u jihovýchodního nároží je delší a užší než část přistavěná u nároží jihozápadního. Severní úsek domu je dvoupatrový. Severní průčelí je dvoudílné - východní část je v líci se sousedním domem, v předstupující západní části je dům v nárožní pozici – zde je v přízemí podloubí. Obě části severní fasády mají stejné členění a výzdobu, stejně tak i západní strana západní části. Dolní část stěny chrání sokl z kamenných desek, fasádu přízemí zdobí psaníčkové sgrafito z obdélných komole jehlancových motivů (obrysy jsou provedené černou linkou, plochy bíle – střed, hořejšek a levý bok – a s černým šrafováním – dolejšek a pravý bok). Pod profilovanou kamennou římsou probíhající po celé šíři severního průčelí pod okny prvního patra je sgrafitový pás, ohraničený bílou linkou. Na černé ploše je bohatě členěný ornament se stáčenými olistěnými úponky doplněnými tulipánovitými květy. Uvnitř některých stočených motivů je maskaron divého muže, zobrazeného z profilu, respektive beraní hlavy – rovněž z profilu. Ornament je bílé barvy s černým prokreslením. Dolní okraj tohoto pásu lemuje sgrafitový vejcovec. Ve východní části přízemí jsou dva otvory. Vlevo je velké nedělené obdélné okno ve špaletě. Otvor má kamenné ostění se zvýrazněným vnějším okrajem, dole je ještě kamenný parapet. Vpravo je vysoký a široký vstupní otvor nahoře zakončený půlkruhovým obloukem. Lemuje ho opět kamenné ostění s širšími patkami. Otvor má skleněnou výplň s dveřmi. V přízemí vystupující západní části je podloubí tvořené na severní straně dvěma oblouky, na východní a západní obloukem jedním. Otvory podloubí mají kamenné orámování. Východní část domu je v prvním a druhém patře trojosá, přičemž osy druhá a třetí od východu jsou blíže sebe. Ve všech osách obou podlaží je okno ve špaletě, členěné dvěma vodorovnými a jednou svislou subtilní příčlí. Otvor po stranách a nahoře lemuje bohatě profilované kamenné ostění, nad oknem je poměrně mohutná profilovaná římsa. Na černé ploše průčelí je v prvním i druhém patře figurální sgrafitová výzdoba bílé barvy s černým prokreslením či šrafováním. Jejími motivy jsou biblické příběhy a také alegorie lidského věku. V prvním patře, východně od okna v ose první od východu, je dnes tmavá plocha stěny prázdná, mezi okny v osách první a druhé od východu je torzálně dochovaná mužská postava – pouze horní část. Mohutný muž, patrně voják, drží ve zdvižené pravé ruce hůl a hlavu s pérem na helmě má natočenou k levému rameni do profilu. Muž stojí v arkádě, z níž se dochoval pouze horní oblouk. V úrovni odpovídající nadokenním římsám je stylizovaná profilovaná sgrafitová římsa. Podobné orámování má i postava nacházející se mezi okny v osách druhé a třetí od východu. Oblouk arkády je tentokrát celý, nesený dvěma sloupy s vegetabilní hlavicí. V arkádě je opět voják – zde zachovaný ve větším rozsahu. Tento voják stojí zády k pozorovateli, u levého boku mu visí velká dýka. Hlava je natočená do levého profilu, hledí na svůj protějšek. Přilbu opět zdobí péro. Na stěně mezi úrovní prvního a druhého patra jsou výjevy, umístěné ve spojených arkádách. Zachovány jsou v různé míře. Arkády oddělují směrem vzhůru se zužující sloupy s vegetabilní hlavici, ve cviklech mezi arkádami je kruhový motiv měsíce. Ve středech oblouků je zavěšená nápisová tabulka – podle číslic, zde uvedených, jde zřejmě o znázornění alegorie průběhu lidského věku. Jednotlivé výjevy v arkádách budou popsány ve směru od východu. V první arkádě je torzovitě zachovaná zeď s cimbuřím, nápisová tabulka zde vypadá jako obálka – je na ní diagonální křížek. V druhé arkádě je torzo mladé mužské postavy v pravém profilu, nad níž je tabulka s číslicí 20. V arkádě třetí od východu je scéna s torzy dvojice osob. Vlevo je čelně situovaná postava, patrně ženská – s krejzlíkem a kloboukem s péry, mírného výrazu. Vpravo je muž v levém poloprofilu, jehož šat doplňuje plášť, na krku má vysoký krejzlík. Jeho vzhled odpovídá střednímu věku, na bradě má krátký plnovous. Nad dvojicí je zavěšený uprostřed rozhrnutý závěs, mezi nímž je tabulka s číslicí 30. V další arkádě je voják sedící na cválajícím koni, oba jsou zobrazeni v pravém profilu. Na hlavě otočené k pozorovateli a zakloněné je přilba s chocholem, muž má delší plnovous. Vzadu mu vlají cípy pláště, na horní tabulce je číslice 40. V arkádě páté od východu je čelně situovaný sedící muž, za jehož zády je nika, nahoře obloukovitě vyvýšená. Výrazná je pravá ruka ukazující k arkádě s číslovkou 40, kam muž i hledí. Na bradě má středně dlouhý plnovous, na hlavě je plochá čepice. Zcela dole je hubený pes, patrně chrt. Na horní tabulce je číslice 50. V další arkádě s číslicí 60 jsou pouze zbytky výzdoby – dole dlaždicová podlaha, uprostřed s podobným psem jako v arkádě s číslem 50. Lidská figura či figury se nedochovaly, nahoře je tabulka s číslicí 60. V této arkádě je zazděný obdélný kamenný reliéf, zasazený do hluboké niky. Na něm vpravo stojí ve skalnatém terénu rozkročená nahá postava s velmi dlouhými vlasy, držící nahoře kmen stromu v bojové poloze (snad divý muž). Za postavou a v levé části výjevu je neurčená obluda. V arkádě sedmé od východu je zachován víceméně celý výjev, dole opět doplněný psem. Arkáda je celá vyplněná scénou se dvěma muži a ženou mezi nimi. Ve všech třech případech jsou zde zobrazené celé postavy. Žena sahá pravou rukou do taštičky umístěné na opasku levého z mužů, jenž ji objímá. Druhá ruka směřuje k pravému muži, který v pravé ruce drží měšec. Muži jsou staršího věku, žena mladá. V pozadí scény je architektura a nahoře tabulka s číslicí 70. Architektonické pozadí má také scéna ve vedlejší arkádě, a to v její levé části. Scéna zobrazuje starého muže sedícího ve zdobném křesle u stolu. Vpravo je služebná dávající na stůl mísu s jídlem, patrně koláčky. Horní tabulka nese číslici 80. V arkádě deváté od východu je opět v pozadí architektura. V levé části výjevu je starý muž jdoucí o dvou holích. Na hlavě, natočené do pravého poloprofilu, je nízká široká čepice. Muž má velkou čelní pleš, na čele mnoho vrásek, na bradě je dlouhý plnovous. Dole v pravé části scény je sedící osel, za ním na pravém okraji arkády stojí dvě děti, které vztahují ruce ke starcovi. Ve středu arkády je cedulka s číslicí 90. V poslední arkádě je starý muž, ležící na smrtelné posteli. Za mužovou hlavou stojí smrtka, která drží v pravé ruce přesýpací hodiny. V levé části arkády, před postelí, je stojící mnich s vysokou svící. V dolní části arkády je husa, nahoře tabulka s číslicí 100. V druhém patře jsou sgrafitové výjevy s biblickými motivy, vždy po obou stranách jednotlivých os. První dva obrazy zřejmě znázorňují stvoření světa. Východně od krajní východní osy se nachází horní část postavy Boha v pravém profilu, s velkou svatozáří. Obě ruce směřují doprava – dolnější pravá je v žehnajícím gestu, výše umístěná levá ukazuje k zaoblenému pásu obláčků. Mezi okny v osách první a druhé od východu je rovněž Bůh v pravém profilu, ukazující doprava. Dochovala se střední a horní část postavy. Nad Boží hlavou jsou letící ptáci, vpravo koruna stromu. Mezi střední a západní osou je zobrazen Prvotní hřích. Adam sedící v levém profilu objímá Evu kolem pasu, čelně stojící Eva trhá vysoko zdviženou pravou rukou plod ze Stromu poznání – plod přidržuje hadí tlama. Západně od západní osy se nachází pozůstatek scény Vyhnání z ráje. Hříšníci chybí, na levé straně se dochovala postava rozkročeného anděla zobrazeného v pravém poloprofilu. Ve vysoko zdvižené pravé ruce drží plamenný meč, ve středu výjevu stojí Strom poznání s olistěnou korunou, obsypanou plody. Stěnu ukončuje profilovaná hlavní římsa, rovněž opatřená sgrafitovou výzdobou. Na dolním fabionu jsou tulipánovité květy, na rovné vyšší části hákovitý ornament, na horním fabionu trojice, respektive pětice listů s obdobnými menšími motivy v dolních cviklech, na horní rovné části pak ornament z kruhů. Nad hlavní římsou je vysoký atikový nástavec s dvěma okenními otvory vyplněnými dřevěnými žaluziemi s vodorovně kladenými lamelami. Nástavec ukončuje profilovaná římsa, dole se zubořezem. Podobná římsa člení vodorovně štíty zvedající se nad atikou. Uprostřed je celý štít a po jeho stranách je po jednom nižším pološtítu. Volutový štít má zvlněné boky, okraje jsou plasticky zvýrazněné. Jednotlivé úrovně odděluje zmíněná římsa. Uprostřed střední úrovně, nad dolní římsou, je drobný kruhový otvor. Dolní a střední část štítu člení ještě dvě svislé lizény – u boků. Ve vrcholu štítu je zasazený hranolový pilířek ukončený nahoře opět podobnou římsou, na které je posazený kulovitý čuček. Pološtíty jsou vzájemně zrcadlově obrácené. Dolní část je stejně vysoká jako u štítu, po stranách má svislou lizénu. Hořejšek, opět oddělený římsou se zubořezem, tvoří konvex-konkávní křídlo a obdobný pilířek jako je na vrcholu štítu – zde je umístěný na vnější straně pološtítu. Západní část severní fronty domu má díky tomu, že předstupuje, také jednoosou východní fasádu. V úrovni přízemí je zde oblouk podloubí lemovaný kamenným ostěním. Horní dvě podlaží mají v ose vždy jedno stejné okno, jako je ve východní části a rovněž sgrafitovou výzdobu. Mezi přízemím a patrem je stejný pás jako na východní části průčelí. V prvním patře je jižně od okna scéna, znázorňující Daniela v jámě lvové. V pravé části výjevu je klečící Daniel, jehož pravá ruka spočívá na těle lvice ležící v poloprofilu vedle mužova pravého boku. V levé dolní části scény je mladý lev. Z vysoké architektury v levé partii pozadí shlíží dolů král Dareios a ukazuje na Daniela se lvy. Severně od okna v prvním patře je dvojice mužů nesoucích na tyči obří hrozen vína. Oba kráčející muži jsou k pozorovateli otočeni téměř zcela zády, levý muž má v pravé ruce hůl. Tyč, na níž hrozen nesou, mají opřenou o ramena. Vyšší úroveň domu odděluje sgrafitová „římsa“ provedená podobně jako ve východní části severního průčelí. V této střední části stěny mezi oběma patry se nachází scéna Poslední soud. Uprostřed je čelně situovaný Kristus, klečící na pravém koleni na obláčcích a oděný do pláště a bederní roušky. Jeho pozdvižená pravá ruka ukazuje vzhůru, zatímco levá ruka směřuje dolů. Za Kristovou hlavou s delšími vlasy a s plnovousem je poměrně drobná svatozář. Za horní částí Kristovy postavy je velký světlý, dolů směřující půlkruh. Po Kristových bocích je vždy andílek oddělující postavy spasených zmrtvýchvstalých na obou stranách výjevu – ženy a muže. Ženy jsou čtyři, celé postavy pouze dvě. Druhá zprava je žena s nádobkou na vonné masti, mohla by to tak být sv. Máří Magdaléna. Nad touto skupinou osob jsou dvě drobné letící postavy, z nichž jedna má rozepjatá křídla. Z pěti mužů po Kristově levici je snadno určitelný muž druhý zleva – vhledem k atributu dvou klíčů jde o sv. Petra. Pod oběma skupinami spasených jsou zobrazeni nazí zmrtvýchvstalí lidé – ve výrazně menším měřítku než horní postavy. Vpravo dole jsou tři rohatí čerti, z nichž dva spolu tancují. Na ně hledí člověk na levém okraji scény. Vpravo je třetí čert, který drží tyčovitý předmět, jehož druhý konec je zabodnutý do člověka s rukama nad hlavou (?) na pravé straně výjevu. Za touto skupinu jsou dvě perspektivně zmenšené lidské postavy s vysoko zdviženými pažemi. Scéna pokračovala i na pravé straně stěny – zde je u nároží neurčité torzo. Po obou stranách okna v druhém patře jsou rovněž torza sgrafitových výjevů. Vlevo od něj je pravděpodobně torzo Noemovy archy, z níž je vidět jen část a střecha. Archa je na pravé straně oble vypouklá, nad hlavní částí má sedlovou střechu, pod níž je dochována část pásu s poměrně velkými okny vedle sebe. Archa kotví ve vodě, na pevninu z ní vede lávka na kůlové konstrukci. Na pevnině jsou zvířata zobrazená z profilu. Vpravo je mohutný pták, proti němu vlevo slon - oproti ptákovi v absurdně malém měřítku – a vlevo od slona ještě zajíc. Vpravo od okna je torzo scény Zvěstování Panně Marii. Vlevo je sedící Panna Marie oblečená do bohatě nařaseného oděvu. Zobrazená je tělem v pravém poloprofilu, hlavou z profilu. Ruce má složené v klíně, hlava, zřejmě opatřená rouškou, je skloněná. Marie má skloněnou hlavu, oko i ústa jsou zavřené. Vpravo je torzo postavy archanděla Michaela, z nějž se dochovala pouze horní část. Michael je zobrazen patrně čelně, hlavou pak v levém profilu. Na jeho členitém oděvu je výrazný rukáv s balonkem u ramene. Michaelova zdvižená pravá ruka ukazuje prsty vzhůru. Vpravo vedle Michaelovy hlavy se nachází pták, zřejmě holubice, letící doleva. V levém horním okraji scény je několik staveb stylizovaného města, z nichž jedna je štíhlá a věžovitá. Horní úsek domu s atikou a štítem je obdobou východního úseku severního průčelí, pouze zde chybí části po stranách štítu. Pětiosá západní část severního průčelí je provedena podobně jako východní. V přízemí jsou dva oblouky podloubí, psaníčková sgrafita i ornamentální pás nad podloubím jsou zhotoveny stejně jako na východě. Okna v patrech jsou rozmístěná s třemi různými rozestupy mezi osami. Jsou stejná, včetně orámování, jako ve východní části. Tmavá plocha průčelí je bez sgrafitové výzdoby, v úrovni nadokenních říms je mezi osami bílá profilovaná římsa. Podokenní římsy obou pater jsou stejné jako ve východní partii průčelí, rovněž tak hlavní římsa – tedy se sgrafity. Také horní úroveň je obdobná. V atikovém nástavci je nad každou osou okno s dřevěnými žaluziemi, štíty jsou ve středu dva vedle sebe a na vnějších okrajích jeden pološtít. Západní fasáda je provedena tak, že v severní a střední části úroveň přízemí předstupuje, až na část severozápadního nároží, kam pokračuje sgrafito. V jižním úseku se pak nachází rizalit o celé výšce průčelí. Směrem od severu je ve stěně oblouk podloubí, následují dva dosti velké okenní otvory s novodobými nedělenými výplněmi a jednoduchou šambránou. Na rozdíl od bílého přízemí jsou patra tmavá. V úseku nad podloubím je vlevo na stěně nápis „HOTEL / SALVA GUARDA“ a vpravo je výjev dvou mužů nesoucích na tyči velký hrozen – novodobá variace na sgrafito v prvním patře východní stěny. Ve střední části průčelí jsou v obou patrech obdobná okna jako na severu, zde však v prosté šambráně. Pod okny druhého patra probíhá profilovaná římsa, hlavní římsa je bez výzdoby. Poměrně mělký rizalit na jižní straně má v široké střední stěně v přízemí velký, půlkruhově zakončený otvor, jehož zasklení člení dvě svislé příčle. Střechy domu tvoří dosti složitý útvar, v kterém se protíná několik sedlových, k sobě vzájemně kolmých střech jednotlivých křídel. Krytinou jsou dvojitě kladené bobrovky.