silniční most

Železobetonový silniční most situovaný jižně od centra obce Hořepník překonává tok řeky Trnavy a spojuje Hořepník s částí Vítovice. Most ev. č. 12917-2 orientovaný na ose sever – jih je součástí silnice III. třídy č. 12917, která se v obci napojuje na silnici II. třídy č. 129. Jedná se o jeden z našich prvních obloukových železobetonových mostů, jehož délka je 25 m a šířka 5,5 m. Těleso mostu tvoří dvě křivky parabolických oblouků s dolní mostovkou (tzv. Langerův trám). Z oblouků je na každé straně spuštěno osm spojovacích táhel, která nesou hmotu mostovky. Oblouky na vrcholu spojují dvě příčná ztužidla s centrálně umístěnými medailony (či štíty), která zajišťují stabilitu oblouků proti postranním pohybům. Mostovka spočívá na betonových pobřežních opěrách, kdy na severní straně je pevně spojena s opěrou, zatímco na straně jižní leží na kloubech. Opěry přecházejí na obou březích vodoteče do trojúhelníkových křídel, která zpevňují nástupové rampy mostu. Nároží podpěr vyztužují kamenné kvádry. Konstrukci mostovky tvoří železobetonový rošt, jehož spodní strana si zachovala stopy po dřevěném bednění. Zbylý povrch betonové konstrukce mostu byl pravděpodobně v minulosti sanován jednotící stěrkou. Lze však předpokládat, že původní povrch mostu měl podobu umělého kamene s pemrlováním a orámováním na nárožích tzv. šanýry. Zajímavý architektonický prvek představují parapetní zídky nad opěrami, do kterých plynule přecházejí mostní oblouky. Zídky jsou konkávně vybrány a vytaženy do pylonových nástavců zdobených reliéfy pravoúhlých volut. Na nástavcích na severní straně mostu jsou připevněny litinové tabulky. Tabulka na východní straně nese nápis: NAVRHLA A PROVEDLA/FIRMA/DR. ING. K. SKORKOVSKÝ/PRAHA-KRÁL.VINOHRADY/ZA DOHLEDU KRÁL./ZEM. INŽENÝRA/JAR. VESELÉHO. Tabulka na západní straně nese nápis: DOVOLENÉ ZATÍŽENÍ/MOSTU:/PARNÍ VÁLEC O VÁZE/14000 kg. NEBO/NÁKLADNÍ VOZY PO/8000 kg VÁHY A/TLAČENICE LIDÍ/400 kg NA m2. Litinové tabulky byly dle historických fotografií zřejmě instalovány i na nástavcích na jižní straně mostu. Zábradlí tvoří ocelové rámy z trubek a H profilů umístěné mezi vertikálními železobetonovými táhly mostní konstrukce. Původní pravoúhle křížená výplň rámů zábradlí je nýtována z ocelových prutů a vytváří symetrické obrazce. Na mostovce se nachází asfaltová vozovka (její souvrství není známo) s velmi úzkými chodníky pro pěší, oddělenými betonovými obrubníky po obou stranách mostu.