sloup se sochou Panny Marie

Sloup Panny Marie tvoří mohutný sokl se čtyřmi sochami světců, vlastní sloup se sochou Panny Marie - Immaculaty a balustráda s mřížovým zábradlím. Sokl je osmistěnný, tvořený střídavě širšími a užšími stěnami. Má trojdílný podstavec, postupně se mírně zužující a ukončený římsou. Následuje vlastní sokl. Širší stěny má vyplněny reliéfem a užší stěny pak volutovitou konzolou s reliéfní výzdobou. Všechny reliéfy na širších stěnách soklu jsou umístěny v úzkém plastickém rámu a v dolní části mají nápis o znázorněném výjevu. Na přední stěně je reliéf Adorace Jezulátka. Střed scény vyplňuje kolébka (?), v níž v peřince s povijanem leží Ježíšek. Kolem hlavy má svatozář. Před kolébkou je kartuše se jménem MARIA, po obou stranách s andílčí hlavičkou. Kolébka stojí na srpku měsíce, který má špičky obrácené vzhůru. Pod měsícem je půlkruh (snad symbol země), v něm pak postavy, vzhlížející vzhůru k Ježíškovi. Jedna z postav má na hlavě korunu. Vpravo od Ježíška se nachází muž a žena. Žena je oblečena do šatů s rukávem po loket, stojí nalevo od muže a hledí k němu. Muž má plnovous a patrně pokrývku na hlavě. Vlevo od Ježíška jsou rovněž muž a žena (zleva). Žena má šaty s dlouhým rukávem, hlavu pokrytou rouškou. Levou ruku drží na prsou, pravou ruku s otevřenou dlaní má mírně od těla. Hledí k Ježíškovi. Muž přidržuje pravou rukou před tělem hůl (všechny čtyři postavy jsou již málo zřetelné - pravděpodobně jde o příbuzenstvo Kristovo). Nad Ježíškem je dvěma obloukovitými pásy znázorněno nebe, po stranách s oblaky. Uprostřed nebe je Duch svatý (?). Pod reliéfem je dnes již nečitelný nápis. Na levé boční stěně je reliéf Navštívení P. Marie. Vlevo se nachází část domu s dveřmi, z nichž vychází sv. Anna. Je znázorněna z profilu. Nakračuje pravou nohou, pravou ruku podává P. Marii. Je bosá, oděná v šaty s dlouhým rukávem a plášť. Ten má přehozený přes pravou ruku a část těla. Hlavu sv. Anny pokrývá rouška. Za Annou stojí sv. Jáchym - vidět je pouze horní část jeho postavy. Levou ruku, ohnutou v lokti. má před tělem. Má středně dlouhý plnovous, hledí k Anně a Marii. P. Marie stojí na pravé straně, rovněž v profilu. Pravou ruku podává sv. Anně a levou ruku má položenou na jejím pravém rameni. Také P. Marie je bosá, má mírně nařasené šaty s dlouhým rukávem. Na hlavě má roušku. Pod reliéfem je nápis s chronogramem, čitelné je: VI ITA ……IN SALVTARI TVO VTI……AD ELISABETH VTERO TVO PORTASTI VIRGO ….IMA. Na zadní stěně soklu je reliéf Nanebevzetí P. Marie. V dolní části je půlkruhem naznačena země, nad ní se na obláčcích vznáší P. Marie. Mezi obláčky vykukují dvě andílčí hlavičky – dolní je zpodobněna z poloprofilu, horní pak z profilu. P. Marie je bosá, prostovlasá, má přepásané šaty s dlouhými rukávy. Šaty kopírují tvar těla. Nad její pravou rukou a za levou rukou vlaje plášť, který dále směřuje před nohy a splývá směrem doleva (z pohledu pozorovatele). Levá ruka P. Marie je ohnutá v lokti a ukazuje směrem k nebi, pravá ruka směřuje podél těla. Marie v ní drží úzký dlouhý předmět (žezlo ?). V obou horních rozích scény jsou mraky. Nápis pod reliéfem je špatně čitelný. Na pravé boční stěně soklu je dnes již téměř nezřetelný reliéf, zpodobňující pravděpodobně scénu s Eliášem a sv. Janem Křtitelem. V pravém horním rohu reliéfu jsou oblaka, vlevo od nich stojí mužská postava, s levou rukou zdviženou směrem k oblakům. Ve střední partii jsou na pravé straně dvě osoby, a pod nimi ještě jedna. V levém dolním rohu reliéfu je skupinka tří postav. Vpravo a uprostřed stojí dva muži (?), vlevo je sv. Jan Křtitel. Má nahou horní část těla, přes levou ruku přehozený plášť, který zakrývá také celou pravou nohu a levou nohu po koleno. Levou rukou Jan Křtitel ukazuje k dalším dvěma postavám, v pravé ruce drží vysoký kříž, z něhož splývá tenký praporec. Pod reliéfem je nápis, z něhož jsou čitelná již jen některá písmena. Užší stěny soklu jsou všechny stejné. Nahoře a dole vybíhají ve volutu, lemovanou na vnějších stranách plastickou páskou. Plocha stěny je zdobená reliéfem propletené mřížky, uprostřed s šestilistou květinou. Reliéf pokračuje i na horní volutě. Sokl ukončuje mohutná profilovaná římsa, nad širšími stěnami vždy uprostřed vzdutá. Ve vzniklém oblouku se nachází reliéf mušle. Na římse soklu jsou čtyři sochy, umístěné nad užšími stěnami – a to sv. Josef, sv. Florián, sv. Jan Nepomucký a sv. František Xaverský. Sv. Josef stojí v kontrapostu pravé nohy, která spočívá na vyvýšeném terénu. Je bosý, oděný v dlouhý šat, splývající v hlubokých svislých záhybech a v plášť. Ten je vzadu vzdutý, směřuje pod pravou rukou přes pravou nohu směrem doleva. Josef má krátký plnovous a polodlouhé vlasy. Oběma rukama drží Ježíška (poměrně vysoko) a hledí na něj. Ježíšek má pokrčené obě nohy. Levou rukou přidržuje roušku, na které spočívá a pravou rukou bere sv. Josefa za bradu. Hlavu má obrácenou k sv. Josefu. Sv. Florián má výrazně nakročenou pravou nohu. Je oděn v šat římského vojáka. Na nohou má opánky s řemínky pod koleno. Suknice, dlouhá nad kolena, je členěna do svislých a diagonálních záhybů. Ruce kryjí rukávy po loket, jinak má trup nahý až na plášť, který je na prsou sepnutý a splývá přes ramena a záda. Na hlavě má čepici s chocholem, zakrývající vlasy. Světec je zpodobněn s malým knírkem. V pravé ruce drží za ucho džber a vylévá z něj vodu na hořící dům. Dům má vstup na levé stěně – je půlkruhově ukončený, s naznačenými klasovitě kladenými prkny. Nad vstupem jsou dvě čtyřtabulková obdélná okna, nároží jsou armována. Na přední straně je průčelí ukončené štítem s volutami a dvěma okny, z nichž šlehají plameny. Dům má sedlovou střechu. Pravou rukou přidržuje Florián praporec na vysoké, nahoře zašpičatělé žerdi. Sv. Jan Nepomucký stojí v kontrapostu pravé nohy. Jeho dolní šat splývá ve svislých a diagonálních záhybech, svrchní šat je dosti rozevlátý, s ozdobným lemem v dolní části. Dále je oděn v kožešinovou pláštěnku, dole se střapečky. V pravé ruce, volně natažené od těla, drží biret (za jeho hořejšek), levá ruka, ohnutá v lokti, drží na hrudi kříž. Horní část kříže je opřena o levé rameno, ruce jsou výrazně žilnaté. Světec má krátký plnovous a krátké vlnité vlasy. Ústa jsou pootevřená. Hlava je natočena doleva - hledí na krucifix. Kolem hlavy má Jan obruč svatozáře s pěti pěticípými pozlacenými hvězdami. Kristus na kříži má hlavu nakloněnou doprava, nohy jsou přibity jedním hřebem, pravá noha položena přes levou. Sv. František Xaverský má nakročenou pravou nohu. Je oděn v řádové roucho, které splývá ve svislých záhybech. Pod šatem se rýsují nohy (zejména pravá, včetně kolena). Oděv je přepásán opaskem s kulatou sponou. Na levé straně je na opasku zavěšen růženec. František má také krátkou, na prsou rozhrnutou pláštěnku. Levou rukou ji přidržuje, zatímco pravá ruka ukazuje na hruď k srdci, z nějž šlehá plamen (srdce znázorněno není). Světec má krátký plnovous a krátké vlnité vlasy. Hlava hledí k nebi. Mezi sochami, vždy nad půlkruhovým vzdutím horní římsy soklu, jsou vázy. Celkem jsou tedy čtyři, všechny stejné. V dolní části jsou zdobené mušlovitým motivem, ve střední a horní pak střídavě akantem a květinou s plody. Vlastní sloup se sochou P. Marie má čtyřstěnný sokl, ukončený mohutnou profilovanou římsou. Na stěnách soklu je pole tvaru obdélníku s dovnitř vykrojenými rohy, v tomto poli je na přední stěně nápis s chronogramem a další – o obnovách sloupu – na straně zadní: „Renoviert 1859, 1972,1994“. Nápis se nachází i v pásu pod horní římsou soklu, obíhá všechny stěny. Na soklu stojí mělce kanelovaný sloup, s entází. Zhruba v dolní třetině je ozdoben pásem z palmet. Sloup ukončuje kompozitní hlavice. Na sloupu stojí socha P. Marie – Immaculaty. P. Marie stojí v kontrapostu levé nohy, na zeměkouli se srpkem měsíce (špičkami vzhůru). Je oděna v přepásané šaty, splývající ve svislých záhybech a v plášť. Ten je pod úrovní pasu vzdutý před tělo. Marie má na prsou sepjaté ruce, hlava hledí k nebesům. P. Marie má dlouhé vlnité vlasy, kolem hlavy pak obruč svatozáře s dvanácti pozlacenými hvězdičkami. Kolem celého sloupu se nachází kamenná balustráda, umístěná na širším stupni, který kopíruje tvar balustrády. Balustráda má čtyři strany s konkávními přechody (má tedy tvar obdélníku s dovnitř vykrojenými rohy). Na zadní straně je přerušená mřížovými vrátky. Tvoří je ozdobná mříž, uprostřed s šestilistým květem a ozdobnými pásky oblých tvarů kolem něj. Balustrádu nahoře a dole ohraničuje čtyřikrát odstupňovaná profilovaná římsa. Každá stěna má vždy dvě části s pěti proříznutými oválnými otvory a pět otvorů se nachází i na krátkých konkávních stranách. Balustráda má plastickou výzdobu s motivy vzájemně propletených pásek. U nároží a uprostřed každé stěny je vždy předstupující část na způsob pilířku, s reliéfem květů a plodů. Na parapetu balustrády je ozdobná mříž, tvořená srdčitými, zrcadlově obrácenými ornamenty a pruty, nahoře zašpičatělými.