loděnice Českého Yacht Klubu

Český Yacht Klub - budova loděnice s výtahy. Základ budovy loděnice tvoří stavba z roku 1912 postavená stavitelem V. Šamonilem, tato budova nahradila starší plovoucí klubovnu z r.1909, zbudovanou zčásti na pontonech. Budova byla v roce 1922-25 rozšířena na jižní straně přístavbou, která nahradila dosavadní terasu. Po r. 1930 byla k východní fasádě připojena přístavba - rozšíření spodní loděnice s rizality v patrech, v r. 1937 potom rozšířena i zasklená veranda klubovny na západní straně. Loděnice je dvoupatrová dřevěná budova, na půdorysu ve tvaru úzkého obdélníka, postavená na hrázi, oddělující přístaviště loděk od koryta řeky. Ze strany přístavu má buodva přistavěné spodní patro. Budova spočívá na základech z kamenného zdiva, zčásti stojí na kamenném zdivu říční hráze. Spodní patro (suterén) na straně k přístavu na stupňovitém terénu mola stojí na dřevěných podporách. Kamenné části suterénu vznikly obestavěním prostorů nad říční hrází. Hlavní vstup je umístěn v úzké jižní fasádě, z níž vystupuje přes dvě patra rizalit, zastřešený pultovou střechou. V přízemí a suterénu na východní straně je umístěna loděnice, v 1.patře místnosti klubu a ve 2.patře šatny. Podlouhlá východní fasáda, která je orientovaná k přístavišti a tedy pohledově exponovaná z nábřeží, je členěna širokým rizalitem na ose, který je vynášený dřevěnými trámy a ve 2.patře ukončen jako terasa, po obou krajích pojednaná v podobě zastřešených balkonů s dřevěným zábradlím. Zábradlí terasy je zdobeno dřevěnými kuželkami, které se uplatňují i v parapetech sdružených oken vstupního rizalitu. Na severní straně přiléhá k vyšší dvoupatrové budově nižší přízemní skladová část, řešená shodně s ostatní budovou. Na západní straně předstupuje zasklená terasa na vysazených dřevěných konzolách se šikmými vzpěrami. Budova je zastřešena sedlovou střechou s mírným sklonem, krytou plechem. V interiéru je v 1.patře situována klubovna se zasklenou verandou a zasedací síň (dochované secesně tvarované hlavice na trámech, vestavěná vitrina), v klubovnách ve 2. patře vestavěné skříně a další dochovaný mobiliář. Oba pozemky tvoří spolu s budovou klubu funkční i architektonický celek - v severní části hráze za loděnicí je umístěn výtah na lodě z r. 1912 (s motorem ze 30. let), dále severně pak další výtah na lodě, zřízený r. 1932. Na ploše přístavní hráze (pozemek parc.č. 2041), je řada ušlechtilých dřevin, které tvoří významné prvky kulturní zeleně a zahradní úpravy hráze.