letecký hangár

Letiště v Rakovníku leží přibližně 2 km jihozápadně od centra města při boční silnici směřující do obce Hostokryje. Budova hangáru stojí západně od správních objektů letiště na okraji nezastavěné přistávací plochy, k níž se obrací jižním průčelím. Vlastní objekt je rozlehlá stavba obdélného půdorysu o rozměrech 26 x 30,5 m. Obvodové stěny jsou zděné z pálených cihel a omítnuté hrubě hozenou cementovou omítkou béžové barvy, interiér má hladkou nabílenou omítku. Zastřešení objektu tvoří dřevěná prostorová konstrukce ve tvaru segmentu válcové plochy na okrajích změkčené námětky. Použitou střešní krytinou je lepenka na bednění. Jižní průčelí je téměř v celé šířce prolomeno obdélným otvorem pro vjezd letadel, který uzavírají široká vrata s výplněmi rozdělenými celkem na šest dílů. Štít je bedněný, pobitý vodorovnými částečně se shora překrývajícími prkny. Severní průčelí má dvě osy, v nichž jsou umístěné horizontální okenní otvory s neotvíravými ocelovými výplněmi členěnými do 22 tabulek zasklených drátěným sklem. Východní průčelí je členěno sedmi pravidelně rozmístěnými pilíři nesoucími konstrukci střechy. Průčelí má dvě okenní osy s výplněmi jako v případě severního průčelí. Západní průčelí má obdobnou konstrukci jako východní průčelí a jsou k němu přistaveny menší novodobé utilitární objekty. Pokračování popisu na DL. Interiér hangáru není nijak rozčleněn, prostor je otevřen volně do krovu. Pohledově se tedy plně uplatňuje zastřešení hangáru prostorovou dřevěnou lamelovou konstrukcí. Klenbu tvoří sestava stejných prvků - lamel, vyříznutých z prken z měkkého dřeva o délce 150 - 250 cm. Lamely jsou na horní straně obloukovitě seříznuty podle tvaru střechy a na koncích upraveny, aby dosedly na lamely sousední. Jsou spojeny tak, že ve středu průběžné lamely se připojují svými konci dvě sousední lamely. Spojení zajišťuje společný svorník s pružnými podložkami. Ve styčnících se tedy stýkají tři lamely. Celá soustava vytváří kosočtverečnou mřížovinu. Tímto způsobem je vytvořeno síťové zastřešení ve tvaru segmentu válcové klenby. Klenba lamelové střechy spočívá na pozednicích řádně zakotvených do nosného zdiva. Vodorovná síla střechy je zachycena ocelovými táhly zakotvených ve čtvrtinách délky stavby. Samotné lamely jsou přibité na střešní plášť, který tvoří bednění z prken. Rozpětí klenby je přibližně 26 m, vzepětí klenby 4,5 m (tedy cca 1/6 rozpětí).