krucifix

Kříž tvoří sokl a vlastní krucifix s plastickou výzdobou. Celá skulptura stojí na dvoustupňovém obdélném fundamentu, skládajícím se z dolní desky a o něco užšího, poměrně vysokého podstavce. Sokl kříže je na tomto podstavci situován uprostřed, zadní stěna dolní části soklu je téměř v líci s podstavcem. Sokl je řešen tak, že mezi jednotlivými jeho stěnami je zubovitý ústupek, a to ve všech jeho úrovních a přední a zadní stěna jsou širší, než boky. Na dvakrát odstupňovaný nízký spodek navazuje zužující se konvex-konkávní přechod. Hlavní část soklu je o něco užší, než část dolní. Na přední stěně má sokl obdélné, na výšku orientované zrcadlo se zaoblenými rohy, lemované páskou. V tomto zrcadle se dole nachází nápisová kartuše, zbytek plochy pak vyplňuje reliéf se sv. Augustinem. Kartuše má oválný tvar s cípkatými okraji, lemovanými páskou, v kartuši je nezřetelné torzo nápisu. Reliéf znázorňuje scénu „Vidění sv. Augustina“. Světec je zobrazen stojící, s nakročenou pravou nohou, oděný do biskupského roucha. Alba i rocheta jsou členěné do četných svislých záhybů, rocheta má krajkový dolní lem. Oděv je přepásán cingulem z širokého pruhu látky. Augustin má ještě plášť s ozdobným lemem, sepnutý na prsou. Plášť je rozhrnutý pažemi, ohnutými v lokti. Pravá ruka přidržuje před tělem - pod úrovní pasu – otevřenou knihu (ta je téměř ve svislé pozici), levá paže je pozdvižená, ruka drží biskupskou berlu. Světec má dlouhý plnovous, na hlavě - lehce nakloněné k pravému rameni – spočívá vysoká špičatá mitra. U Augustinových nohou je naznačen mořský břeh a vodní hladina; vedle světcovy pravé nohy se nachází postava nahého dítěte – dosti poškozená (stejně jako Augustinův obličej). Dítě klečí v pravém poloprofilu (pravděpodobně nabíralo mořskou vodu mušlí – podle legendy o Vidění sv. Augustina, dnes jsou však tyto partie zničené). V horní části plochy zrcadla s reliéfem a nápisovou kartuší je velký ozdobný mušlovitý motiv. Na bočních stěnách soklu se nachází zrcadlo se zvlněným dolním okrajem, lemované páskou. Vnitřek zrcadla má hrubý povrch, střední a horní část zakrývá voluta. Ta má menší závit dole, větší nahoře. Horní závit směřuje dovnitř, ozdoben je mušlovitým motivem, dolní závit směřuje vně. Bok voluty je opatřen v úrovni horního závitu motivem čabraky se střapcem, nad závitem dolním pak polem s hrubým povrchem. Pod dolním závitem je na pravé boční stěně soklu dvoustupňová široká mušle a pod ní dva květy vedle sebe. Květy mají široký vystupující střed, levý pak pět a pravý čtyři okvětní lístky. Obdobně je provedena i levá boční stěna; zde je mušle užší, s třemi výžlabky a pětilistý květ nemá střed vystouplý, ale menší a vpadlý. Na zadní stěně soklu je obdélné nápisové pole s dovnitř vykrojenými rohy. Nahoře má latinský nápis s chronogramem: „StatVa / HonorI SoLIVs / DeI TrIVnIVs / ManVfaCta / ereCta“ – chronogram datuje sochu do roku 1780. Dole je další nápis, dosti značně poškozený – proto nebyl identifikován. Celý sokl ukončuje přesahující profilovaná římsa. Na soklu je umístěn kříž s plastickou výzdobou. Má vlastní sokl, tvořený dvěma stupni – dole je nízký podstavec, následuje vlastní sokl. Spodek soklu je vypouklý, poté se konkávně zužuje a nahoře opět mírně rozšiřuje. Ukončen je jednoduchou římsou. Na přední straně soklu kříže je vysoký reliéf lebky s překříženými hnáty (hnáty se kříží za lebkou). Krucifix je poměrně vysoký a široký. Kristus má propracovanou muskulaturu rukou a hrudi, výrazná jsou i žebra. Nohy jsou přibité jedním hřebem (pravý nárt je položen přes levý), ruce mají ohnutý prsteníček a malíček. Kristus má řasnatou bederní roušku s uzly na obou bocích, cípy jsou rozevláté (u pravé nohy je látka delší a bohatší). Hlava je nakloněna k pravému rameni. V horní části svislého břevna je hřebem připevněná tabulka s nápisem INRI, horní okraje tabulky jsou ohrnuté dopředu. Část tabulky zakrývá postava Boha Otce (viz dále). U paty kříže, situovaného ve skalnatém terénu, stojí Panna Marie - en face. Oblečená je do přepásaných dlouhých šatů s rukávy k lokti a do pláště, rozhrnutého pažemi. Na hlavě, lehce nakloněné k pravému rameni, je rouška, za hlavou svatozář (plný kotouč s kratšími plochými paprsky). Marie má na hrudi sepjaté ruce, dlaně jsou vyklenuté. Po obou stranách kříže se nacházejí asymetrické obláčky, a to od úrovně nad rameny P. Marie až po příčné břevno. Na levé straně kříže (z hlediska pozorovatele) je v dolní partii obláčků okřídlená andílčí hlavička – respektive pouze pod krkem umístěná rozepjatá křidélka, neboť hlava andílka dnes chybí. O něco výše je na pravé straně kříže druhá hlavička – s podobnými křidélky. Andílek hledí vzhůru, na čele má výraznou kadeř. V horní části krucifixu je situována polopostava Boha Otce, a to v prostoru nad křížením svislého břevna a levé strany břevna vodorovného (z hlediska pozorovatele). Sochu Boha Otce dole a za jeho pravým ramenem lemují obláčky. Bůh Otec je oblečen do řasnatého roucha s dlouhými rukávy. Pravá paže je ohnutá v lokti, ruka chybí, levá paže směřuje od těla, ruka přidržuje za horní část malou zeměkouli. Bůh Otec má vlnité vlasy a dlouhý rovný plnovous, tělo - včetně hlavy - je nakloněno doleva (z hlediska pozorovatele). Nad vrcholem svislého břevna kříže se nachází Duch svatý v podobě čelně situované holubice s rozepjatými křídly. Pod levým křídlem holubice – vedle vrcholu břevna – je bachratý obláček. Zadní strana kříže je částečně pokrytá obláčky, a to zejména ve střední a horní partii svislého břevna a na horních okrajích břevna příčného.