sloup Nejsvětější Trojice

Sloup Nejsvětější Trojice je náročně koncipovanou skulpturou s bohatou sochařskou a reliéfní výzdobou, zasazenou do terénu Zámeckého náměstí. Dolní část s kamennými stupni má šestistranný půdorys, v němž se střídají rovné a konkávní strany. Stejný tvar má i kamenné zábradlí, obklopující vlastní sloup. Jeho čela nesou reliéfy s poprsími čtyř evangelistů a dvou proroků, prostřídané trojicí reliéfů, z nichž dva představují Krista se Samaritánkou a Jákoba s Rebekou u studny. Reliéfy doplňují festony. Na zábradlí jsou v jeho rozích umístěné vázy. Profilovaná noha je opatřena vegetabilním dekorem, konvex-konkávní střed plastickou kanelací, ve vrcholu profilované zužující se horní části je plamenný motiv. Dvoustupňový sokl sloupu má rovněž šestistranný půdorys, v němž se střídají užší rovné a širší konkávní strany. Na jeho podstavci se nacházejí ve vpadlých osách postavy světců – protimorových patronů. Na přední straně je to socha sv. Šebestiána. Stojí na širokém, bohatě členěném soklu, ukončeném dole po stranách volutou. Uprostřed přední strany je reliéf vavřínového věnce s křížem situovanými palmovými ratolestmi, jejichž stonky se proplétají věncem. Na obou volutách soklu se nachází socha andílka. Pravý andílek je dětská nahá postava v levém poloprofilu, klečící na levé noze. Pravá noha je ohnutá v koleni, chodidlo se částečně opírá o volutu. Pravá paže je pozdvižená a ohnutá v lokti, ruka ukazuje vzhůru. Levá paže je před tělem, ruka s roztaženými prsty spočívá na hrudi. Přes pravou paži je přehozen cíp roušky, splývající po zádech a přecházející dopředu mezi nohama tak, že kryje klín. Na zádech jsou rozepjatá křidélka. Na hlavě má andílek krátké kučeravé vlasy, ústa jsou pootevřená, oči hledí vzhůru. Podobně je proveden i protější andílek, zobrazený v levém poloprofilu. Klečí na pravém koleni, zatímco levá noha je ohnutá v koleni a chodidlo spočívá na podložce. Přes levou nohu je přehozena rouška, jejíž dolní konec leží na volutě. Obě paže jsou pozdvižené, ohnuté v lokti před tělem, ruce jsou spjaté k modlitbě. Na zádech jsou rozepjatá křidélka. I tento andílek má krátké kučeravé vlasy, hledí směrem vzhůru. Vlastní socha sv. Šebestiána stojí na deskovém podstavci, vystupujícím z pravidelného půdorysu pod světcovým pravým chodidlem, které desku přesahuje. Sv. Šebestián je zobrazen en face jako stojící, s nakročenou pravou nohou. Detailně anatomicky propracovaná postava je nahá, až na bohatě zřasenou bederní roušku. Ta vede přes klín horizontálně, mezi nohama vybíhá provlečená část a za pravým bokem je uzlovitě zřasená. Obě paže směřují dozadu k mohutnému kmeni stromu, k němuž je světec uvázán silným řetězem, umístěným v pase. Kmen je rozeklaný, silná useknutá větev vystupuje vedle Šebestiánova levého boku. Na pozdvižené světcově hlavě jsou dlouhé vlnité vlasy, přepadající přes levé rameno. Ústa jsou pootevřená, oči hledí vzhůru. Na levé boční straně je na podstavci soklu socha sv. Františka Borgiáše. Má stejný sokl, jako socha sv. Šebestiána, rozdílný je pouze reliéf uprostřed přední strany. Je zde královská koruna, skrz níž jsou propleteny stonky dvou diagonálně směřujících palmových ratolestí. Na volutách jsou opět andílci. Levý andílek je nahá dětská postava, klečící na pravém koleni. Dolní část je situována en face, horní z poloprofilu a hlava v pravém profilu. Levá noha je ohnutá v koleni, chodidlo se opírá o volutu. Obě paže jsou pozdvižené – pravá před tělem, levá vedle těla. Pravá ruka přidržuje roušku, vedenou podél levého boku mezi nohy, kde dole vytváří výrazný bohatý cíp. Roušku přidržuje v pase tkanice. Levá ruka směřuje vzhůru. Na zádech má andílek rozepjatá křidélka. Na pozdvižené hlavě jsou krátké vlnité vlasy, ústa jsou lehce pootevřená, oči hledí vzhůru. Pravý andílek je nahá dětská postava, situovaná čelně. Andílek klečí na levém koleni, pravá noha je ohnutá v koleni, chodidlo spočívá na volutě. Obě paže jsou ohnuté v lokti před tělem, ruce s rozevřenými prsty jsou položené na hrudi (prsty pravé ruky částečně překrývají levé). Přes levou paži přechází rouška, směřující pod předloktím po andílkově boku dolů, kde kryje část nohy, klín a spadá na okraj voluty. Na mírně pozdvižené hlavě jsou krátké vlnité vlasy, ústa jsou pootevřená. Sv. František Borgiáš stojí na deskovitém podstavci. Zobrazen je en face, s odlehčenou levou nohou. Oděn je do kněžského roucha. Pod albou, řasenou do nepravidelných záhybů, se rýsuje levá noha, viditelná je levá bota s vysokým podpatkem. Nařasená rocheta má dolní okraj, u pravého boku rozevlátý, zdobený plastickým ornamentem. Oděv doplňuje pláštěnka s kapucí, u krku zavázaná kroucenou šňůrkou, zakončenou střapcem. Obě paže jsou ohnuté v lokti. Pravá ruka směřuje k pozorovateli, zatímco levá přidržuje u těla kardinálský klobouk s visícími šňůrami se střapcem. Na obou rukou jsou pontifikální rukavice. Sv. František má na hlavě krátké vlasy, členěné do výrazných zvlněných pramenů. Na čele jsou vrásky, uprostřed brady důlek. Ústa jsou pootevřená. Na pravé boční straně je na podstavci soklu situována socha sv. Rocha. Opět se opakuje stejný sokl s dvojicí andílků na volutách, na reliéfu uprostřed přední strany je královská koruna, skrz niž jsou propleteny stonky dvou diagonálně směřujících palmových ratolestí (oproti soše sv. Františka Borgiáše jsou v provedení odchylky). Andílek na pravé straně je nahá dětská postava, klečící na levém koleni. Pokrčená pravá noha směřuje mírně od těla, chodidlo spočívá na volutě. Klín kryje bohatě nařasená rouška, splývající ze zad přes pravý bok mezi nohy. Druhý konec roušky vede přes levé rameno podél těla a na záda. Obě paže jsou ohnuté v lokti před tělem, pravá je výše než levá, ruce jsou sepjaté k modlitbě. Na lehce zakloněné hlavě jsou krátké vlnité vlasy, ústa jsou pootevřená. Na zádech má andílek rozepjatá křidélka. Levý andílek je nahá dětská postava, klečící na pravém koleni. Pokrčená levá noha spočívá chodidlem na volutě. Obě paže jsou ohnuté v lokti – pravá ruka směřuje otevřenou dlaní vzhůru, levá k pozorovateli. Na hlavě, mírně nakloněné k pravému rameni, jsou zvlněné krátké vlasy, ústa má andílek pootevřená. Přes pravou paži je přehozená řasnatá rouška, vedoucí přes záda na levou nohu a splývající přes klín na volutu. Roušku přidržuje tkanice, kterou má andílek na těle pod hrudí. Na zádech jsou rozepjatá křidélka. Vlastní socha světce stojí na deskovém podstavci, vystupujícím z pravidelného půdorysu pod Rochovým levým chodidlem, které desku přesahuje (podobně jako u sochy sv. Šebestiána). Světec stojí en face s nakročenou levou nohou. Šat s řasnatými záhyby v partii klína Roch odhrnuje levou rukou, jejíž ukazováček ukazuje na morovou ránu na stehně. Velkou část postavy zakrývá plášť, sepnutý u krku. Na jeho přední straně jsou nahoře přišité dvě poutnické mušle, na pravé straně (z hlediska pozorovatele) je plášť vzdutý do výrazného bohatého cípu. Křížem přes tělo je k pravému boku zavěšena brašna, vesměs zakrytá pláštěm. Pozdvižená pravá paže je ohnutá v lokti, ruka přidržuje velmi vysokou kovovou pozlacenou poutnickou hůl, nahoře zatočenou. Světec má vlnité vlasy a delší vlnitý plnovous, ústa jsou pootevřená. Zadní stranu hlavy zakrývá kapuce pláště (?). Po Rochově pravém boku je situován pes, stojící na zadních nohách a opírající se pravou přední packou o světcovu levou nohu pod morovou ránou. V otevřené tlamě pozdvižené hlavy drží chléb. Jak již bylo uvedeno, sokl sloupu má šestistranný půdorys, v němž se střídají užší rovné a širší konkávní strany. Dolní část soklu je dvoustupňová. Na prostý dolní stupeň, zakončený směrem vzhůru se zužujícími římsami, navazuje horní stupeň s bohatou sochařskou výzdobou. Užší strany jsou opatřené volutou s dovnitř zavinutými závity, přičemž dolní strana je drobná, horní pak mohutná. Kanelovaná voluta je přetnutá širokým plochým pásem, uprostřed s čtyřlistým motivem. Na přední straně horního závitu je vysoký reliéf dětské hlavičky s rozevlátými vlnitými vlasy a otevřenými ústy, lemovaný nahoře a po stranách stylizovanými vegetabilními motivy. Na konkávních stěnách se nacházejí reliéfy se starozákonními tématy. Zhotovené jsou na vystupující obdélné ploše se zaoblenými rohy. Za sochou sv. Šebestiána je reliéf se scénou, odehrávající se v architektuře s pilastry, přes jejíž střechu s naznačenými taškami je přehozen nařasený závěs, na levé straně splývající dolů. Uprostřed je stůl, pokrytý ubrusem, na kterém je oválná mísa s beránkem (?) a čtyřmi talíři. Okolo stolu stojí osm mužských postav, vesměs s vysokými holemi v rukou. Vzadu za stolem jsou čtyři, popsány budou zprava (z hlediska pozorovatele). Muži první a třetí zprava jsou provedeny ve velmi mělkém reliéfu. Vpravo je čelně situovaná postava, dnes málo zřetelná, následuje stejně orientovaná postava s hlavou s vlnitými vlasy, natočenou k levému rameni. Muž má levou paži, ohnutou v lokti, vedle těla, ruka drží hůl. Pravá ruka s roztaženými prsty spočívá na stole. Třetí zprava je hlava v levém profilu, s pootevřenými ústy, muž drží hůl. Postava čtvrtá zprava stojí en face; pravá paže je natažená od těla, hlava s vlnitými vlasy a kratším plnovousem je natočena k pravému rameni. Ústa jsou pootevřená. I tento muž má hůl. Pátá, šestá a sedmá postava stojí na levé straně stolu (z hlediska pozorovatele). Muži pátý a šestý zprava stojí čelně, pravou rukou přidržují hůl. Oba jsou bezvousí, mají krátké vlnité vlasy a pootevřená ústa. Jejich nařasený šat je přepásán. Před stolem stojí dva muži, každý u jednoho rohu stolu. Levý muž je situován v pravém profilu, pravý pak zády, oba jsou bosí. Levá postava má výrazně nakročenou pravou nohu, trup je lehce předkloněn. Pravá paže je natažená k beránkovi (?) na míse, ruka beránka drží; levá ruka přidržuje mísu. Pravý muž má bohatě nařasený šat, na hlavě jsou krátké kučeravé vlasy. Levá paže je natažená k beránkovi, kterého rukou drží za opačný konec, než muž na levé straně. Napravo od této ústřední skupiny kolem stolu se nacházejí další čtyři postavy. Vlevo je to starší bosý muž s plnovousem v bohatě nařaseném šatu. Má odlehčenou levou nohu, vedle pravé nohy je opřena hůl. Naklání se směrem ke stolu. Následují dvě postavy v zadním plánu, provedené v mělkém reliéfu. Přední z nich je bosý muž v přepásaném šatu, jehož dlouhý rukáv je u levého lokte ohrnutý. Pravá paže je ohnutá v lokti, ruka drží hůl. Natažená levá paže je zdvižená do vodorovné polohy, ruka má výrazně roztažené prsty. Za ním stojí muž s dlouhým plnovousem, přidržující pravou rukou hůl. Zcela vpravo je pak postava v přepásaném řasnatém šatu, situovaná zády k pozorovateli. Obě paže má ohnuté v lokti a směřující od těla, pravá ruka přidržuje vysokou hůl. Na pravé straně výjevu jsou v pozadí otevřené dveře, zakončené nahoře do čtvrtkruhu, nad dveřmi je okno, rozdělené do kříže. Na levém okraji jsou dvě postavy vedle sebe, stojící v pravém poloprofilu. Obě hledí směrem ke střednímu stolu, mají pootevřená ústa. Levá z postav má šat, sahající nad kolena. Pravá paže je ohnutá v lokti před tělem, ruka spočívá na bradě. Na dolním okraji pole s reliéfem se nachází mohutná široká nádoba s výrazně konvexní střední částí a ven ohrnutým horním okrajem, provedená jako vysoký reliéf, v měřítku výrazně větším, než jsou postavy na reliéfu. Za sochou sv. Františka Borgiáše je reliéf se scénou, odehrávající se před pozadím města s řadou domů na levé straně a palácovou architekturou na straně pravé. Výrazným prvkem je mohutný strom, nahoře rozvětvený na dvě strany s bohatými velkými listy. Na pravé i levé straně jsou ležící postavy, vlevo pak ještě další dvě, které jsou předkloněné – levá z nich, hledící k pozorovateli, se snaží pozvednout pod ním situovanou polozhroucenou osobu. Pravá postava má na hlavě klobouk, na zádech nese pytel (?). U palácové architektury stojí muž v přepásaném šatě, rozevlátém na levou stranu, situovaný zády. Jeho pozdvižená pravá paže, ohnutá v lokti, směřuje od těla, ruka drží neidentifikovaný předmět. Muž v dolní části pravé strany výjevu poloklečí, pololeží. Jeho pravá paže je natažená od těla směrem dopředu, ruka má roztažené prsty. Nad ním stojí muž v řasnatém rouchu. Za sochou sv. Rocha se nachází reliéf se scénou Klanění zlatému teleti. Ústředním bodem scény je vysoký sloup, ukončený hlavicí s maskaronem, na kterém stojí na deskovém podstavci tele. Je situované v pravém profilu, má nakročenou levou přední nohu. Výrazná je protáhlá tlama a dlouhý ocas. Kolem sloupu křepčí devět postav. Dolní čtyři (před sloupem) jsou provedené ve vysokém reliéfu, horních pět (za sloupem) v reliéfu nízkém. V dolní části je postava první zprava v levém profilu, šat má vyhrnutý, takže je viditelná celá levá noha s bosým chodidlem, nahá je rovněž horní polovina těla. Obě paže jsou ohnuté v lokti – levá před tělem, ruka drží pravou ruku vedlejší postavy. Zdvižená pravá ruka směřuje k postavě za sloupem. Muž druhý zprava v dolní části výjevu je situovaný zády. Jeho šat sahá nad kolena a odhaluje větší část zad. Hlavu s krátkými vlnitými vlasy má otočenou k pravému rameni. Pravá paže je ohnutá v lokti vedle těla, ruka drží vedlejší postavu. Levá paže směřuje podél pravé paže vedlejší postavy, ruce si vzájemně tyto paže přidržují. Zdvižená levá noha je ohnutá v koleni. Také postava třetí zprava stojí zády k pozorovateli. Její oděv, sahající ke kolenům, odkrývá pravé rameno a část zad. I tento muž má vysoko zdviženou levou nohu, ohnutou v koleni, na hlavě jsou krátké vlnité vlasy. Dolní skupinu zakončuje postava v pravém profilu. Oděv jí splývá přes pravou paži, ohnutou v lokti, ruka drží vedlejší postavu kolem krku. Hlava s krátkými vlnitými vlasy je zakloněná, na bradě je krátký plnovous (?). Masitá ústa má muž pootevřená, hledí vzhůru ke sloupu se zlatým teletem. Na levé straně horní skupiny, plynule navazující na dolní, stojí čelně situovaný muž, z větší části odhalený. Pravá paže vede podél těla, levá, ohnutá v lokti je pozdvižená směrem v hornější postavě. Muž má hlavu, posazenou na dlouhém krku, nakloněnou k levému rameni a lehce zakloněnou, ústa jsou pootevřená. Muž druhý zleva stojí s odlehčenou pravou nohou, ohnutou v koleni, situovaný je zády k pozorovateli. Oděv má pouze kolem beder, takže je patrný svalnatý trup a levá paže, natažená k levé postavě. Pozdvižená pravá paže směřuje za sloup se zlatým teletem. Mužova hlava s vlnitými krátkými vlasy je otočená do levého profilu, výrazný je nos a masitá ústa. Poslední dvě postavy stojí těsně vedle sebe vpravo od sloupu. Pravděpodobně jde o ženy, oděné do řasnatého šatu, které k sobě obracejí obličeje a levá z nich se naklání ke své sousedce. Na pravém okraji reliéfu je náznak architektury, nad níž se v oblacích nachází postava v šatu s dlouhým rukávem, ukazující pravou rukou na velkou listinu (desku), kterou drží na klíně. Na pozadí za sloupem s teletem jsou obláčky, další jsou pak vlevo od sloupu, kde jsou v nich zobrazené náznakově provedené obličeje. Zcela vlevo je pak nahý andílek s rozkročenýma nohama, natočený do pravého profilu. Pravou paži má ohnutou v lokti, ruka přidržuje druhého andílka. Z něj je vidět část trupu, hlava, natočená doleva a natažená levá paže s rukou, ukazující ke sloupu s teletem. Na levém okraji reliéfu se nacházejí dvě postavy vedle sebe, stojící na skalnatém terénu. Levá z nich má lehce rozevlátý šat, odhalující pravé rameno a část trupu, stojí s odlehčenou pravou nohou. Pravá paže je mírně ohnutá v lokti vedle těla, ruka přidržuje oděv. Vpravo stojí s lehce rozkročenýma nohama muž, který má pouze bederní roušku, takže je odhalená jeho svalnatá postava. Pravá paže směřuje k vedlejší postavě, natažená levá na opačnou stranu – ruka ukazuje ke sloupu s teletem. Hlava s krátkými vlnitými vlasy je natočená k pravému rameni. Dolní stupeň soklu zakončuje bohatě profilovaná dvoustupňová římsa – horní z nich je nad reliéfy se starozákonními náměty vzdutá do oblouku. Pod tímto obloukem se nachází dvojitá mušle, po stranách doplněná palmovými ratolestmi (v provedení motivu jsou na jednotlivých stranách drobné odchylky). Na horní římse dolní části soklu jsou umístěné tři sochy světců, a to vždy nad užšími stranami soklu s volutou. Socha sv. Jana Křtitele zobrazuje světce, stojícího na deskovém podstavci. Přední strana jeho svalnaté postavy je nahá, pouze v bedrech je pás látky, pod nímž je provlečený cíp pláště. Ten halí Janova záda, kde splývá v širokých záhybech, vpředu je pak přehozený přes jeho pravou paži. Plášť je lehce vzdutý, světec ho přidržuje pravou rukou vedle těla a rovněž levou rukou, která je vysoko zdvižená. Plášť vede za světcovou levou paží, ohnutou v lokti a nad předloktím. Kromě cípu pláště drží levá ruka také pozlacenou velmi vysokou hůl, zakončenou křížem. Kolem kříže a části hole nad rukou se obtáčí široká zlacená stuha s rozevlátým dolním koncem. Sv. Jan má dosti vysoký mohutný krk, dlouhé vlnité vlasy vroubí obličej a spadají na ramena. Na bradě je krátký plnovous. Vedle světcovy pravé nohy sedí beránek, směřující přední stranou těla k pozorovateli. Beránek má bohatou vlnitou srst, tlama je lehce pootevřená. Socha sv. Karla Boromejského stojí na deskovém podstavci s odlehčenou pravou nohou, ohnutou v koleni a směřující dozadu. Je oděn v přepásaný šat s dlouhými rukávy a se stojáčkovým límcem. Pod dolním okrajem šatu jsou vidět části obou bot. Záda halí vzdutý plášť, sepnutý pod krkem šňůrkami a opatřený mohutným límcem. Plášť, přidržovaný Karlovou pravou rukou s palcem oddáleným od ukazováčku a ukazováčkem od zbylých třech prstů, vede pod rukou na přední stranu postavy, kde vytváří výrazné záhyby. Levá paže je ohnutá v lokti před tělem, žilnatá ruka drží za hřbet silnou zavřenou knihu, opřenou o světcovo tělo (mezi ukazováčkem a prostředníčkem je velká mezera). Na zakloněné hlavě jsou krátké vlasy, stočené do silných vlnitých pramenů, výrazný je velký zahnutý nos. Světec hledí vzhůru. Před jeho pravou nohou leží na podložce lebka s pootevřenými čelistmi, na níž je posazená koruna (?). Socha sv. Pavla zobrazuje světce čelně stojícího na deskovém podstavci, pravá noha je nakročená. Sv. Pavel má nařasený šat s dlouhými rukávy, u pravé nohy sahající do půli lýtek a u levé nohy vykasaný ke koleni. Na zádech je bohatě zřasený plášť, vpředu v pase zavázaný na mašli. Plášť kryje levou paži a pravé rameno, pod úrovní pasu vytváří výrazně členěný, mírně diagonálně vedený záhyb. Pravá paže, ohnutá v lokti, je pozdvižená vedle těla, gesto ruky směřuje k pozorovateli. Levá paže, rovněž ohnutá v lokti, je při těle, ruka přidržuje za dolní část zavřenou knihu, zčásti zakrytou pláštěm. Na mírně předkloněné hlavě jsou kratší vlnité vlasy, členěné do bohatě tvarovaných pramenů, na bradě delší vlnitý plnovous. Světec má na čele vodorovné vrásky, ústa jsou pootevřená, oči hledí na pozorovatele. Výrazný je skobovitý nos. Také horní část soklu má bohatou sochařskou výzdobu. Sokl zde obíhá girlanda. Na širších stěnách vybíhá na obě strany ze středu hořejšku soklu pod římsou závěs s bohatými listy a různými květy. Na užších stěnách se vždy spojují oba závěsy z širších stran a směrem dolů visí střapec, tvořený stonkem s listy nad sebou. Na širších stěnách se nacházejí reliéfy se scénami ze Starého zákona. Nad sochou sv. Šebestiána se nachází reliéf Abrahám se třemi anděly, umístěný v obdélném poli. Dole je naznačen skalnatý terén, z nějž na levé straně vyrůstá rozsochatý strom, druhý pololeží na zemi. Za stojícím stromem je dům s obdélnými okny. Na pravé straně reliéfu je bohatě olistěný strom s vysokou korunou. V pravé části výjevu klečí na zemi Abrahám, zobrazený zčásti v levém profilu a zčásti zády. Je oděný do řasnatého šatu, má sepnuté ruce. Zakloněná hlava s krátkými vlasy a plnovousem hledí na anděly. Jde o skupinu tří mladých postav, z nichž přední dvě, umístěné čelně vedle sebe, jsou provedené ve vysokém reliéfu a zadní pouze v reliéfu nízkém. Levá postava z přední dvojice stojí čelně s nakročenou levou nohou, je oděná pouze do pláště, který přechází zezadu přes levé rameno, halí bedra a levý bok a splývá mezi nohama až k terénu. Levá paže je vodorovně zdvižená, ruka směřuje k zadnímu andělovi, pravá paže je ohnutá v lokti, ruka má roztažené prsty. Na hlavě, zakloněné a mírně natočené k levému rameni, jsou delší vlasy. Anděl má rozepjatá křídla, z nichž více je viditelné to u pravé ruky. Pravá postava z přední dvojice stojí čelně. Andělovo tělo halí plášť, rozevlátý směrem doleva a kryjící postavu od partie pod hrudí až pod klín. Zdvižená pravá paže je ohnutá v lokti, ruka směřuje dozadu a dlaní vzhůru. Také levá paže je ohnutá v lokti, ruka se dotýká (?) klečícího Abraháma. Na andělově hlavě, nakloněné k pravému rameni, jsou delší vlasy, členěné do silných pramenů, ústa jsou pootevřená. Za levým ramenem je vidět část rozepjatého křídla. Vzadu za touto postavou je třetí anděl, z nějž je viditelná pouze hlava, natočená do levého poloprofilu. Anděl má otevřená ústa, na hlavě jsou vlnité vlasy. Pozadí tvoří na pravé straně skupina stromů s bohatými korunami, provedená ve vysokém reliéfu a uprostřed a vlevo shluky oblaků v reliéfu nízkém. Ve velké skupině oblaků je zobrazena průrva do nebe s Božím okem (?), dole obklopená paprsky. Nad sochou sv. Františka Borgiáše se nachází reliéf se scénou Abrahám s Abimelechem. V dolní části je skalnatý terén, vybíhající na pravé straně ve vyšší skalisko, na kterém stojí skupina stromů se zkroucenými větvemi. Za skaliskem vykukuje hlava v levém profilu, s kloboukem a před ní dvě oslí hlavy. Na skalách na levé straně reliéfu je skupina sedmi ovcí. Dolní dvojice je k sobě obrácená zadními částmi (z levé ovce je vidět pouze její zadní polovina), střední dvojice směřuje hlavami do středu scény (pravá ovce stojí za levou a blíže středu). Horní trojice je rozmístěna stejně jako dolní dvojice s tím, že levá ovce je zobrazená celá a zbývající dvě ovce stojí vedle sebe (ze zadní je vidět pouze část těla a hlava). Ústřední dvojice Abraháma a Abimelecha je zobrazena ve sporu o studnu, která stojí v pozadí. Pravá postava stojí s nakročenou levou nohou v levém poloprofilu. Je oblečená do kabátu, vzadu dlouhého až na zem a vpředu sahajícího nad kolena. Kabát má výrazné zapínání, sahající po celé délce, široké rukávy jsou u loktů ohrnuté. Nohy jsou bosé. Pravá paže je ohnutá v lokti, ruka ukazuje ukazováčkem vzhůru. Levá paže je rovněž ohnutá v lokti, ruka přidržuje pravou ruku druhé postavy. Muž má na hlavě čepici či klobouk s ohrnutým dolním okrajem. Hledí ke svému protějšku, má pootevřená ústa, na bradě je plnovous. Výrazným prvkem hlavy je velké levé ucho. Levá postava stojí přikrčeně, s nakročenou pravou nohou, k pozorovateli je obrácena téměř zády. Je oděná ve volný šat s širokými rukávy, který sahá pod kolena. Dole je zadní okraj šatu ohrnutý. Muž má ještě plášť, vzadu přehrnutý do výrazných záhybů. Oděv doplňuje nízký klobouk s širokou, nahoru ohrnutou krempou. Pravá paže směřuje od těla, ruka přidržuje levou ruku pravé postavy. Levá ruka s dlaní směřující vzhůru ukazuje ke studni. Hlava je zobrazená v pravém profilu. Na bradě je plnovous, ústa jsou pootevřená. Muž hledí ke svému protějšku. Pozadí je provedené v nízkém reliéfu. Na levé straně je v předním plánu studna z kvádrů, z níž tryská voda (?). V zadním plánu je naznačený kopcovitý terén, v němž vyniká vysoký vrch s třemi kříži. Ve středu výjevu je v pozadí palác či kostel, který má v přední stěně, ukončené trojúhelným štítem s kruhovým okénkem, dvě obdélná okna. Nároží jsou armována, v levé boční stěně jsou buď arkády či vysoká, půlkruhově zakončená okna. Střechu kryjí tašky, v jejím hřebeni je vpředu zasazený kříž, vzadu stožár s vlajkou. Vpravo za touto stavbou je naznačena horní část věže s půlkruhově zakončeným oknem a jehlancovou střechou. Na pravé straně je v předním plánu architektura s armovaným nárožím, v pravé stěně dole s širokým, půlkruhově zakončeným vstupním portálem a nahoře s třemi okny v šambránách. V zadním plánu je náznak další architektury, snad hradeb, na níž je vztyčen vysoký patriarší kříž. Nad sochou sv. Rocha je situován reliéf se scénou Souboj Jákoba s andělem. Tyto dvě ústřední postavy se nacházejí v levé dolní části reliéfu. Vpravo stojí v levém profilu Jákob, oděný do bohatě nařaseného šatu, sahajícího ke kolenům a do vzdutého pláště. Na hlavě má látkovou pokrývku, na bradě je dlouhý plnovous. Levá paže je zdvižená, drží anděla v zápasnickém gestu. Pravá noha je nakročená, obě chodidla jsou bosá. Bosý je i anděl, stojící vlevo v pravém profilu. Ten má nakročenou levou nohu, oblečený je do šatu ke kolenům a do pláště, který je rovněž vzdutý (navzdory logice směřují pláště obou postav na opačnou stranu). Anděl má pravou paži pozdviženou v podobném gestu jako Jákob. Na andělově hlavě je špičatá pokrývka, ústa jsou otevřená. Vlevo od anděla jsou v nízkém reliéfu provedeny další postavy, přihlížející zápasu. Na pravé straně reliéfu je dominantní mohutný, bohatě rozvětvený a olistěný strom. Vpravo od něj je téměř čelně stojící postava, jejíž řasnatý šat s širokými rukávy sahá nad kolena. Levá paže je ohnutá v lokti před tělem, ruka spočívá nad pasem, pravá paže směřuje od těla, ruka drží za uzdu koně. Na hlavě, natočené do levého poloprofilu, je látková pokrývka, ústa jsou pootevřená. Kůň, kterého postava přidržuje, stojí v levém profilu za stromem, takže část jeho těla není viditelná. Těsně vlevo od kmene je koňova hlava s pootevřenou tlamou, vpravo od kmene většina jeho těla. Nad ním je vidět hlava dalšího koně, zobrazená rovněž v levém profilu a s pootevřenou tlamou. Vpravo od mužské postavy je hlava třetího koně, ve stejné pozici, jako první dva. I jeho tlama je mírně otevřená. Vlevo od kmene stromu jsou ještě dvě mužské postavy, provedené v nízkém reliéfu. Nejsou příliš zřetelné; levá z nich je v téměř čelní pozici, pravděpodobně sedící, hlava je lehce natočená k druhému muži. Ten je situovaný v levém profilu, má holou hlavu, delší plnovous a výrazný skobovitý nos. V pozadí je skalnatý terén s dvěma stavbami. Na pravé straně (vlevo od stromu) je velký dvoupatrový dům s mnoha okny a vysokou střechou, vlevo brána (?) se sloupy a rampovitě zakončenou pravou stranou. Horní část soklu zakončuje výrazně přesahující římsa, ve středech širších stěn jsou na ní upevněné kartuše s erby Clary-Aldringenů. Na římse jsou nad užšími stěnami soklu umístěny sochy andílků. Nad sochou sv. Františka Borgiáše je nahý andílek v pololežící poloze, na obláčcích. Opírá se o pravý loket, ruka spočívá na obláčku. Levá paže je ohnutá v lokti, ruka drží velký květinový věnec (?). Krátké vlasy, sčesané z čela, vybíhají na temeni do dvou výrazných rohovitých pramenů, ústa jsou otevřená. Andílek nad sochou sv. Jana Křtitele je mírně nakloněný dopředu. Sedí s pokrčenýma nohama, až na roušku, procházející pod pravým kolenem mezi nohy a směrem vzhůru, je nahý. Pravá ruka se opírá o podnož, na které andílek sedí, hlava je natočená k pravému rameni. Andílek má vlnité krátké vlasy, ústa jsou pootevřená. Nad sochou sv. Rocha je třetí andílek, tentokrát usazený přímo na římse soklu. Obě pokrčené nohy jsou překřížené (levá přes pravou), klín kryje rouška, přehozená přes levou nohu. Obě pozdvižené paže jsou ohnuté v lokti před tělem, předloktí a ruce překřížené (pravá ruka je nahoře). Tělo andílka je lehce nachýlené doprava (z hlediska pozorovatele), na zádech jsou křidélka. Andílek má zvlněné krátké vlasy, ústa jsou pootevřená. Na soklu je umístěn trojstěnný pilíř s plochými hranami, nesoucí na vrcholu sochu Nejsvětější Trojice. Pilíř má podnož, nahoře se zaoblenou římsou, konkávně přecházející v užší horní oblou římsu. Na pilíři je velmi bohatá sochařská výzdoba, z větší části zakrývající jeho povrch. Pouze v horních partiích je tak patrné, že většinu jeho volné plochy vyplňuje pole s hrubým povrchem, sledující linie pilíře. Nahoře má dovnitř vykrojené rohy. Na pilíři na straně nad sochou sv. Šebestiána jsou v dolní části nakupená oblaka. Dole, zhruba uprostřed, z nich vystupuje postava nahého andílka. Je situovaná diagonálně, hlava směřuje vzhůru doprava (z hlediska pozorovatele). Obě pozdvižené paže jsou ohnuté v lokti – pravá je níže, ruka spočívá na oblaku, levá je ve vodorovné pozici, předloktí zdvižené a ruka má zahnuté prsty (směrem k andílkově hlavě). Na hlavě, natočené k pravému rameni, jsou vlnité krátké vlasy, ústa jsou otevřená. Nad andílkem se nachází socha velkého anděla, poloklečícího na oblacích. Anděl je nahý, bedra zakrývá bohatě nařasená rouška, vzadu vzdutá. Rouška překrývá i pravou nohu pod koleno a levou nohu do poloviny stehna. Klečí na pravém koleni, chodidlo spočívá na podložce. Tělo je mírně nakloněno na levou stranu (z hlediska pozorovatele), hlava více. Pravá paže je natažená před tělo, ruka s otevřenou dlaní směřuje prsty dolů. Levá paže je pozdvižená do vodorovné polohy, předloktí směřuje vzhůru. Ruka má zahnutý malíček a prsteníček, ostatní prsty patrně chybí (anděl pravděpodobně ukazoval vzhůru). Vzadu jsou velká rozepjatá křídla, zvedající se nad postavu. Na hlavě má anděl polodlouhé vlasy, zvlněné do silných, lehce rozevlátých pramenů, výrazný je nos, ústa jsou lehce pootevřená. Za andělem se na pilíři nachází vodorovně situovaná socha baculatého letícího andílka, jehož hlava směřuje doleva. Levá paže, předloktí i ruka jsou natažené podél těla. Pravá paže, ohnutá v lokti, vede od těla, ruka s roztaženými prsty má nahoru otočenou dlaň. Levá noha je natažená nad křídlem dolního velkého anděla. Na hlavě jsou krátké vlnité vlasy, na zádech křídla. Na čele má andílek vodorovné vrásky. Do levé části této strany pilíře zasahuje nohama další letící andílek ve vodorovné pozici. Dolní polovina těla je situovaná téměř čelně, horní v levém profilu. Nahé tělo částečně zakrývá rouška, vedená mezi nohama a přecházející přes levý loket dopředu. Obě nohy jsou ohnuté v koleni - pravá jen velmi lehce, oddálená levá noha více. Paže jsou ohnuté v lokti před tělem, níže situovaná levá ruka přidržuje roušku, pravá ruka spočívá na hrudi. Na zádech jsou rozepjatá křidélka. Andílek má kučeravé krátké vlasy a otevřená ústa, hledí směrem ke dvojici objímajících se andílků na straně pilíře nad sochou sv. Františka Borgiáše. Nad tímto andílkem jsou na pilíři dvě úrovně pásů obláčků, které ho obtáčejí. Dolní úroveň směřuje diagonálně vzhůru doprava, horní je vodorovná. Pod dolním pásem je zhruba uprostřed okřídlená andílčí hlavička, situovaná šikmo doprava. Andílek hledí vzhůru, má otevřená ústa. Pod krkem jsou složená křidélka, směřující dolními konci per šikmo doleva. Výše jsou na levé straně členité oblaky a nad nimi druhý pás. Na levé dolní straně členitých oblaků z nich vystupuje šikmo situovaná andílčí hlavička s otevřenými ústy (temeno směřuje k pilíři). Horní pás oblaků má zhruba uprostřed okřídlenou andílčí hlavičku, natočenou lehce doleva. Vlasy jsou spíše naznačené, ústa jsou pootevřená. Pod hlavou jsou svěšená křidélka, směřující dolními okraji per dolů. Na levé straně jsou k tomuto oblačnému pásu připojeny dva obláčky s dvěma andílčími hlavičkami vedle sebe. Hlavičky se k sobě obracejí, více natočená je levá z nich. Na hlavě jsou vlnité vlasy, ústa jsou pootevřená. Pod hlavičkami jsou svěšená křidélka. U vrcholu pilíře se na pravé straně nacházejí další obláčky, které tvoří kruhovitou strukturu. V ní je umístěný andílek v téměř vodorovné poloze. Obě oddálené nohy jsou pokrčené v kolenou – pravá směřuje dolů, levá dozadu. Vysoko zdvižená levá paže je ohnutá v lokti, předloktí a ruka podpírají sféru, posazenou na vrchol pilíře. Na lehce zakloněné hlavě jsou vlnité krátké vlasy, ústa jsou pootevřená. Nad andílkem vlaje rouška. V nároží mezi popsanou stěnou pilíře a stěnou nad sochou sv. Františka Borgiáše je v dolní části okřídlená andílčí hlavička, situovaná diagonálně (směřuje doleva nahoru). Na hlavě jsou krátké vlasy ve výrazných silných pramenech, ústa jsou otevřená. Pod krkem má andílek křidélka. Nad hlavičkou je socha andílka, zobrazeného v pravém poloprofilu. Stojí s nakročenou pravou nohou, která je natočená až do profilu. Obě paže jsou ohnuté v lokti – pravá před tělem, ruka spočívá na prsou. Levá paže je zdvižená, ruka ukazuje vzhůru. Směrem vzhůru jsou na hraně pilíře dvě úrovně obláčků s andílčí hlavičkou. Dolní hlavička má vlnité vlasy s výrazným pramenem na temeni, pootevřená ústa, u krku jsou křidélka. Horní část horní hlavičky zakrývá oblak, andílek má přivřené oči a otevřená ústa. Ze strany pilíře nad sochou sv. Františka Borgiáše k popisované hraně částečně sahá socha andílka, klečícího na obláčcích. Zobrazen je v pravém profilu. Pravá paže, ohnutá v lokti, je zdvižená do vodorovné polohy před tělo, ruka podpírá sféru, umístěnou na vrcholu pilíře (ruka spočívá na oblaku, který v této partii sféru zakrývá). Na zádech jsou rozepjatá křidélka. V dolní části stěny pilíře nad sochou sv. Františka Borgiáše je nakupeno množství oblaků, z nichž vystupují čtyř andílčí hlavičky. První se nachází na levé straně oblaků. Má mírně zvlněné vlasy, pootevřená ústa, pod krkem jsou křidélka. Další tři hlavičky jsou na pravé straně, umístěné těsně vedle sebe. Hlavičky první a druhá zleva se přiklánějí doprava, levá hlavička doleva. Všichni andílci mají otevřená ústa – pravý nejméně a levý nejvíce. Vlasy jsou na hlavičkách pouze naznačené. Nad oblaky s hlavičkami je další vrstva, na níž klečí na pravém koleni velký anděl. Je nahý až na roušku, která kryje klín a většinu levého stehna a přechází přes andělův levý loket dozadu. Pravá noha je skrytá, levá, ohnutá v koleni visí do prostoru. Na trupu, nakloněném na levou stranu, je výrazný hrudní koš. Obě paže jsou oddálené od těla. Levá je ohnutá v lokti, ruka ukazuje k pozorovateli, pravá ruka směřuje dlaní a prsty dolů. Na hlavě má anděl krátké vlasy, členěné do silných zvlněných pramenů. V obličeji je výrazný nos a brada, ústa se mírně usmívají. Na zádech má anděl velká svěšená křídla. Nad andělem je oblačný pás, vybíhající na levé straně směrem dolů – zde jsou umístěné dvě andílčí hlavičky. Levá z nich se přiklání k pravé hlavičce do pravého poloprofilu, levá hlavička je lehce natočená doleva. Levá hlavička má výrazné pravé ucho a baňatý nos, ústa jsou lehce pootevřená. Pravá hlavička má ústa zavřená. U obou jsou naznačené vlasy ve zvlněných pramenech, na čele mají vodorovné vrásky. Pod bradou jsou složená křidélka. Nad tímto oblačným pásem (a svojí dolní partií i za ním) je dvojice andílků. Přední z nich má dolní část těla situovanou diagonálně doleva dolů, trupem se natáčí k zadnímu andílkovi. Levá paže je oddálená od těla a ohnutá v lokti, předloktí a ruka s výrazně oddáleným palcem spočívají na oblaku. Hlava s krátkými vlasy, členěnými do silnějších pramenů, je obrácená k zadnímu andílkovi. Z toho je dobře patrná pouze hlava a natažená pravá paže, která - spolu s rukou - objímá předního andílka. Zadní andílek má hlavu výrazně zakloněnou (snad před vzájemným polibkem). Na dvojici hledí okřídlená andílčí hlavička, umístěná vpravo od ní – je tak natočená do levého profilu. Je zakloněná, má otevřená ústa, pod bradou je výrazný podbradek. Výše je kupa oblaků, na jejímž levém okraji jsou další dva andílci v neobvyklé pozici. Z dolnějšího je vidět pouze hlava s vlnitými krátkými vlasy, situovaná diagonálně tak, že temeno směřuje doleva dolů a brada k hornějšímu andílkovi. Ten je viditelný celý. Klečí na kolenou, avšak hlavou dolů - v téměř svislém směru. Je celý nahý, na zádech má drobná křidélka. Obě paže jsou oddálené od těla a mírně ohnuté v lokti. Pravá ruka spočívá na temeni dolního andílka, levá ruka na oblacích. Hlava je natočená k dolnímu andílkovi, patrně ho líbá. Horní andílek má krátké vlasy členěné do silných pramenů, výrazných nad čelem. Výše na pilíři se nachází socha o něco většího nahého andílka, snad zobrazeného v letu. Situovaná je diagonálně tak, že hlava směřuje doleva nahoru. Obě paže jsou oddálené od těla a ohnuté v lokti – pravá více, ruka se opírá o pilíř, levá méně a ruka se opírá o bok. Vpravo od této sochy, v podstatě na hraně pilíře, je čelně zobrazená okřídlená andílčí hlavička s vlnitými vlasy. Nad nimi je pás oblaků, před jehož pravou stranou je další andílek, respektive baculatá dolní část jeho těla – horní je skryta pod pláštěnkovitě utvářeným oblakem. Andílek se k pozorovateli obrací zadní stranou těla, vidět z něj jsou pouze hýždě a pokrčené nohy – pravý nárt je přeložený přes levou nohu. Pod sférou, posazenou na vrchol pilíře, je poslední pás oblaků, zde členěných méně výrazně. V jeho pravé dolní části je andílčí hlavička s otevřenými ústy, nahoře je socha nahého andílka. Také on je situován neobvykle – téměř vodorovně, jako klečící a podpírající se rukama (tj. tzv. na všech čtyřech). Trup směřuje mírně doleva dolů, hlava je zakloněná. Z končetin je viditelná levá horní a z levé nohy část stehna. Zcela vpravo nahoře je andílek, podpírající sféru, který byl popsán v rámci popisu výzdoby hrany mezi stranami pilíře nad sochou sv. Šebestiána a sochou sv. Františka Borgiáše. Na hraně mezi stranami nad sochou sv. Františka Borgiáše a nad sochou sv. Rocha jsou v dolní části obláčky a soška andílka s nataženou pravou paží, která byla popsána výše. Ve střední části je umístěna socha čelně situovaného andílka. Část těla zakrývá bohatě nařasená rouška, přidržovaná v pase stočeným pruhem látky – kryje klín, většinu nohou a levou paži a předloktí. Andílek má obě pozdvižené paže, ohnuté v lokti, před tělem, ruce jsou sepjaté k modlitbě. Ve vyšší části hrany se nachází čelně umístěná andílčí hlavička, obklopená velkým oblačným shlukem. Andílek má krátké vlnité vlasy, členěné do silných výrazných pramenů, silná ústa jsou pootevřená. Pod krkem jsou křidélka – pravé je složené, levé zčásti rozložené (směřuje nahoru). Na stěně obelisku nad sochou sv. Rocha jsou v dolní části bohaté obláčky, v nichž je na pravé straně andílčí hlavička, nakloněná na levou stranu a zakloněná. Andílek hledí vzhůru, má pootevřená ústa. Pod krkem jsou křidélka – levé rozložené a pravé složené. Výše se nachází socha sedícího velkého anděla, nakloněného trupem na pravou stranu. Přes jeho pravou paži je přehozená rouška, stejně jako přes levé předloktí a partii klína. Pravá paže je ohnutá v lokti, ruka přidržuje roušku, levá paže je vysoko zdvižená, ruka ukazuje vzhůru. Anděl má na hlavě, natočené k levému rameni, polodlouhé vlnité vlasy, členěné do bohatých výrazných pramenů, ústa jsou pootevřená. Na zádech jsou velká rozepjatá křídla. Nad andělem je na obelisku prověšený pás oblaků s andílky. Vpravo dole je andílčí hlavička, visící dolů šikmo na levou stranu. Z hlavy padá pramen vlasů, pod krkem jsou složená křidélka. Ve středu se nachází sedící andílek, situovaný v pravém profilu. Pravá noha je ohnutá v koleni, její dolní část zakrývají oblaka. Andílek se tělem a pravou paží natahuje k druhému andílkovi, z něhož je vidět pouze hlava v pravém poloprofilu, s otevřenými ústy. Levý andílek má hlavu zakloněnou, ústy našpulené k polibku (?). Vlevo od této dvojice je andílčí hlavička s otevřenými ústy. Výše na stěně je na levé straně shluk oblaků, zakrývající většinu nohou postavy andílka, jehož tělo je prohnuté – nohy jsou téměř vodorovné, trup směřuje diagonálně nahoru doprava. Levá paže je mírně oddálená od těla, pravá vysoko zdvižená. Andílek má rozevláté vlnité vlasy, hledí vzhůru, ústa jsou otevřená. Vlevo od něj – u levé hrany – je okřídlená andílčí hlavička s naznačenými vlasy a otevřenými ústy. Výše je další shluk oblaků s andílky. V jeho dolní části je dvojice objímajících se andílků v téměř vodorovné poloze, jejichž hlavy směřují doprava - obě postavy na sobě leží. Horní andílek objímá pravou rukou dolního. Na hlavě má vlnité vlasy, částečně rozevláté, ústa jsou pootevřená. Obličej je těsně přiblížený k dolnímu andílkovi, který má hlavu zčásti zakloněnou a rovněž pootevřená ústa. Nad nimi se nachází andílčí hlavička v pravém poloprofilu, jejíž pravou část zakrývá oblak. Andílek má vlasy členěné do silných pramenů, ústa jsou otevřená. Pod bradou jsou křidélka – pravé je rozepjaté, levé složené. Výše a na levé straně (u levé hrany) jsou dvě okřídlené andílčí hlavičky vedle sebe. Pravá z nich má vlnité vlasy, nad čelem s výrazným zvednutým pramenem, pootevřená ústa. Pod krkem jsou rozepjatá křidélka. Levá hlavička se naklání dopředu, má rovněž vlnité vlasy a pootevřená ústa. Výše je na stěně obelisku shluk oblaků, situovaný dole vlevo vodorovně, vpravo pak diagonálně stoupající vzhůru. V dolní části shluku, zhruba uprostřed, je andílčí hlavička, jejíž horní část zakrývá oblak. Je zakloněná a má otevřená ústa. Výše na pravé straně oblaků jsou další dvě hlavičky nad sebou, zčásti zakryté. Z dolní je vidět pouze dolní část zakloněné hlavy s velmi otevřenými ústy, z horní, rovněž zakloněné, je vidět celý obličej. Andílek má otevřená ústa, pod krkem jsou složená křidélka. Zcela nahoře jsou na této straně obelisku po stranách dva shluky oblaků. Z levého z nich, situovaného téměř svisle, vykukuje obličej andílka. Jeho hlava je velmi nakloněná na pravou stranu, pravou a zadní část hlavy kryjí oblaka. Má mírně pootevřená ústa. Na pravé straně jsou v oblacích tři andílčí hlavičky. Nejnižší z nich, situovaná v levém poloprofilu, je nejvíce vpravo, vidět je pouze část obličeje s nosem a otevřenými ústy. Nad ní vlevo je hlavička, silně nakloněná na pravou stranu, rovněž s otevřenými ústy. Pravou část obličeje zakrývá oblak. Třetí hlavička je nejvýše a blíže středu. Je zobrazená v levém profilu a zakloněná, andílek má otevřená ústa. Vidět je pravé křidélko. Na obelisku se nachází socha Nejsvětější Trojice. Bůh Otec (vpravo) a Kristus (vlevo) sedí na velké zemské sféře, nad nimi je Duch svatý v podobě holubice, provedený v plechu. Bůh Otec se od Krista mírně odklání a zároveň předklání. Sedí s pokrčenýma nohama, oddálená pravá noha se částí bosého chodidla opírá o sféru. Levé chodidlo směřuje do prostoru. Bůh Otec je oděný do dlouhého šatu s dlouhými rukávy, na levé ruce je rukáv vykasaný pod loket. Pravá paže je ohnutá v lokti, ruka drží na dlani s rozevřenými prsty velké jablko v podobě sféy, na jehož vrcholu je pozlacený široký klínový kříž. Pravá paže je oddálená od těla, ruka drží pozlacené žezlo, nahoře ozdobené rozevírajícími se listy. Bůh Otec má temeno lysé, po stranách a vzadu jsou vlnité vlasy v silných výrazných pramenech. Na bradě je dlouhý plnovous, zvlněný do silných pramenů. Kristus sedí v podobné pozici jako Bůh Otec. Levá noha je oddálená od pravé, obě bosá chodidla spočívají zčásti na sféře a přední stranou směřují do prostoru. Kristus je nahý, velkou část postavy však zakrývá bohatě nařasená rouška. Směřuje zezadu přes pravou paži, obtáčí kříž a vede přes klín na obě nohy, které z větší části pokrývá. Levá paže je ohnutá v lokti před tělem, ruka spočívá konečky natažených prstů na hrudi. Pozdvižená pravá je rovněž ohnutá v lokti, avšak od těla. Ruka zezadu objímá a přidržuje velký kříž, opřený o podložku. Kříž směřuje diagonálně, vrcholem na levou stranu. Na hlavě jsou dlouhé vlnité vlasy, členěné do silných výrazných pramenů, na bradě je krátký vlnitý plnovous. Kristus má přivřené oči (patrně hledí dolů na pozorovatele), ústa jsou mírně pootevřená. Za touto dvojicí je železná tyč, na níž je upevněný symbol Ducha svatého. Jde o pozlacenou holubici v čelní pozici, s rozepjatými křídly. Za holubicí je pozlacená svatozář z osmi svazků paprsků. Čtyři z nich - ve vodorovné a svislé pozici – jsou širší. Na horní části sféry, blízko Kristova levého chodidla, je okřídlená andílčí hlavička v čelní pozici. Má kučeravé krátké vlasy, křidélka pod bradou jsou složená. Pod pravým Kristovým chodidlem je na sféře shluk oblaků, částečně zakrývající další hlavičku. Ta je znázorněná v téměř vodorovné pozici, hlava směřuje doprava. Andílek má pootevřená ústa, pod bradou jsou křidélka. Za sochou Nejsvětější Trojice, obrácená k ní zády, se na sféře na oblacích nachází dvojice vzájemně se držících baculatých andílků (snad v zápase). Pravý andílek je situován téměř čelně, má pokrčené obě nohy, které jsou od sebe oddálené - pravá je vyvýšená, chodidlo se dotýká nohy druhého andílka. Tělo je lehce natočené doleva, hlava pak do profilu. Andílek má paže natažené dopředu, ruce přidržují druhého andílka za pravou paži a levé rameno. Na hlavě je výrazně modelovaná vystupující brada, krátké vlnité vlasy jsou členěné do silných pramenů. Andílek hledí na svého druha, který je zobrazený v pravém profilu. Klečí na pravém koleni, levá noha je pokrčená jen mírně. Pravá paže je lehce ohnutá v lokti před tělem, ruka s roztaženými prsty se opírá o andílkovo tělo pod krkem. Pozdvižená levá ruka drží andílka za předloktí. Na mírně zakloněné hlavě jsou krátké vlnité vlasy, ústa jsou otevřená. Oba andílci mají na zádech křidélka. Pod touto dvojicí je na střední partii sféry menší oblak. Na její horní části, vlevo od andílků, je andílčí hlavička v oblacích. Je situovaná jako visící, diagonálně směrem dolů doleva. Má vlnité vlasy, pootevřená ústa a u krku křidélka. Na levém okraji zadní strany sféry jsou v její dolní polovině ještě dvě okřídlené andílčí hlavičky vedle sebe, situované čelně.