sloup P. Marie

Sloup P. Marie tvoří sokl, na němž stojí socha sv. Jana Nepomuckého a socha sv. Josefa, a vlastní sloup se sochou P. Marie – Immaculaty. Celá skulptura je umístěná na dvou oválných kamenných stupních, z nichž vyšší je zároveň užší. Dvoustupňový sokl má rovněž oválný půdorys, který se u přechodu z přední a zadní strany na boční dvakrát zalamuje. Na všech čtyřech stranách dolního stupně soklu je umístěné obdélné, na šířku orientované zrcadlo s dovnitř vykrojenými rohy, ve kterém se nachází nápis. Na přední straně soklu zní: GOTT VND DER VNBEFLECKTEN EMPFAENG??(patrně EN nebo NIS) / MARIA ZV EHREN DVRCH DEN ????? / DE LVCCA CAPVCINER ALS ????????? / CLEMENTISDES XI EIN ???? ALLEN / DENEN SO DABEY DIE ?????? HELITANEY / ANDAECHTIG BETEN ??????? WERDEN ZOO / TAG A0?LAS VORIEDE ???????? VERLIE ?(F nebo R)EN WORDEN. Na pravé boční straně soklu je nápis ještě více poškozen, čitelné části zní: DIVO IOSEPHO IESU ?????? / ? (patrně M) ARIAE STO ?? SOD???????? / ??E ?? TIS S ?????/ (z dalších řádků jsou pouze torza písmen). Poškození zadní strany soklu je nejrozsáhlejší, cituji tedy pouze část prvního řádku: ??VNQVA I ECLIPSATO / ????. Na levé boční straně soklu je nápis poměrně zachovalý. Zní: S. IOANNI NEPOMUCENO BOHEMIAE CIVI / VIRIDIS NONTIS DONAE SPEI ACCOLA?(snad R) CISTERCIENSIUM AD ARAM MINISTRO / ? ATH ENSIS CIRC ????? SCHOLA STUDIOS / ?(snad A)NMARUM S ?????? PROCURATORI / ???? IENT ??????????? AE RECTORI / ?? NTEPI ??????? MARTYRI / ??? T ? NA ???????? IS COMEN / DAT UR. Dolní část soklu ukončuje zaoblený přechod v část horní, která je provedena zdobněji. Protějškové strany jsou stejné (až na drobné odchylky v provedení a míře zachování). Přední (a tedy také rovněž zadní) strana má uprostřed předstupující, na šířku orientovanou část se zaoblenými boky, v níž se nachází nápisová kartuše obdobného tvaru. Na obou bocích je pak mohutná voluta. Nápisová kartuše má bohaté lemování ze zvlněných listů a z květů, dole uprostřed s volutou a nahoře uprostřed s okřídlenou andílčí hlavičkou. Hlavička je situovaná čelně - má široký nos, otevřené oči, na hlavě mírně zvlněné vlasy, učesané na pěšinku. Rozepjatá křídla nejsou pod krkem, nýbrž po obou stranách hlavičky. V kartuši přední strany se nachází nápis: MARIA / SINE LABE CONCEPTAE / IN ADAMI LAPSVS SEMPER ERECTA / ABORIGINE SEMPER S TANTI / HANC STATVAM EREXIT / IOAN AN ?(snad D)RGRAEBNER. Na protějškové zadní straně je kartuše lemovaná pouze listy bez květů, v kartuši je nápis: IM IAHR CHRISTI / 1710 IST DISE SAVLE / AVFGERICHT VND HIER / AVF DEN 3. SEPTEMBER. Voluta vedle kartuše má větší závit nahoře, menší dole – oba zavinuté dovnitř. Na boční straně je voluta zdobená hroznem vína a pod ním květy, listy a plody. Celý sokl ukončuje přesahující římsa, stejně jako dolní část soklu u boků dvakrát zalomená. Na soklu stojí uprostřed sloup se sochou P. Marie a po stranách sochy světců – vpravo sv. Jana Nepomuckého a vlevo sv. Josefa. Obě sochy jsou při čelním pohledu na sloup situované mírně nakoso. Sv. Jan Nepomucký je znázorněn stojící, s odlehčenou levou nohou. Světec stojí na dosti vysokém dvoustupňovém deskovitém podstavci, přičemž levé chodidlo spočívá výše – na menší desce, přečnívající směrem dopředu. Oblečený je do kleriky, rochety a kožešinové pláštěnky. Klerika není příliš členěná, výrazný záhyb je na levé straně (z hlediska pozorovatele). Pod dolním okrajem oděvu jsou vidět přední části obou bot. Rocheta, dole lemovaná širokou krajkou s velkými motivy květů, je dosti rozevlátá. Kožešinová pláštěnka, sepnutá pod krkem, zakrývá celé paže, na jejím dolním okraji jsou střapečky. Obě paže jsou ohnuté v lokti před tělem, ruce přidržují diagonálně vedoucí krucifix. Žilnatá pravá ruka spočívá s nataženými prsty na jeho střední části (až na zahnutý malíček), zatímco levá ruka drží konečky mírně zahnutých prstů kříž za dolní konec. Horní konec kříže má světec opřený o pravé rameno. V levé ruce drží Jan ještě dolní konec palmové ratolesti, jejíž dlouhé a široké zvlněné listy leží na světcově levé paži a rameni (vedou zčásti až na záda). Sv. Jan Nepomucký má hlavu lehce předkloněnou, ústa jsou zavřená, oči přivřené – hledí na pozorovatele. Světec má polodlouhé vlnité vlasy a krátký vlnitý plnovous. Na hlavě je nasazený biret. Zadní strana sochy je členěná do poměrně četných záhybů, okraje kleriky a rochety jsou mírně rozevláté. Tak jako socha sv. Jana Nepomuckého, je i socha sv. Josefa umístěná na dvoustupňovém deskovém podstavci. Světec je zobrazený jako stojící, s odlehčenou pravou nohou. Oblečený je do dlouhého šatu s dlouhými rukávy - pod dolním okrajem oděvu, členěného zde do dosti hlubokých svislých záhybů, jsou vidět přední části obou bot. Světec má ještě plášť, halící větší část zadní strany postavy (kromě hořejšku zad) a přecházející pod pravou paží dopředu. Horní okraj pláště je přehrnutý ven, jeho cíp má světec přehozený přes levou paži. Plášť je členěný do četných záhybů, a to i na zadní straně. Na přední straně jsou výrazné zejména dva široké svislé záhyby u levého Josefova boku. Světec má obě paže ohnuté v lokti před tělem - levou výše – obě ruce přidržují sedícího Ježíška. Pravá ruka spočívá na Ježíškově boku, levá na jeho zádech. Ježíšek sedí v levém profilu, obě jeho nohy jsou pokrčené v kolenou. Až na bedra, krytá rouškou, je nahý. Jeho levá paže je ohnutá v lokti, ruka drží v dlani velké jablko, uprostřed s plochým křížem. Pravá paže je natažená ke světci, v jehož vlasech spočívá Ježíškova pravá ruka. Sv. Josef – jakoby tímto Ježíškovým pohybem – odklání hlavu od dítěte (tj. k pravému rameni). Ježíšek má krátké rovné vlasy, nehledí na světce, ale dopředu. Josef má delší vlasy, na zádech se zvlněnými konečky, na bradě je krátký plnovous. Oči hledí vzhůru. Uprostřed soklu – mezi oběma sochami světců – je umístěný vlastní sloup se sochou P. Marie. Sloup stojí na soklu, dole s nízkým podstavcem, konvex-konkávně přecházejícím v hranolovou střední část. Tu zdobí na každé stěně vystouplé obdélné pole, lemované profilovaným okrajem. Sokl ukončuje třikrát odstupňovaná přesahující římsa. Na soklu stojí na plintu sloup. Má nízkou kruhovou patku, dřík s entazí a ukončený je poměrně střídmě provedenou korintskou hlavicí. Na sloupu se nachází socha P. Marie – Immaculaty. Zobrazena je stojící na naznačeném terénu, s odlehčenou pravou nohou, jejíž chodidlo spočívá na těle draka. P. Marie je oblečená do šatů s dlouhým rukávem, téměř celých zakrytých pláštěm. Plášť halí záda, kde je výrazný mohutný, vodorovně směřující záhyb, pod pravou paží pak přechází dopředu – v pokračování zadního záhybu. Je poté přidržován u levého Mariina ramene, odkud spadá ve velkém cípu dolů. P. Marie má pravou paži ohnutou v lokti před tělem (směrem k druhé paži), ruka není vidět. Druhá paže je zakrytá pláštěm, ruka spočívá na levém rameni. Hlava, nakloněná k pravému rameni, sedí na dlouhém, silném krku. Ústa jsou mírně pootevřená v náznaku úsměvu (?), oči hledí vpřed. Marie má dlouhé vlnité vlasy, učesané na střední pěšinku. Silné prameny vlasů vroubí obličej a poté splývají na záda. Z části vlasů je učesán drdol (?). Kolem Mariiny hlavy je zlacená obručová svatozář s dvanácti šesticípými hvězdami. Mariino pravé chodidlo (s viditelnými prsty – snad v opánku) se opírá o záda draka, nacházejícího se na zemi vedle pravého boku P. Marie. Drak má zavalité válcovité tělo. Hlava je zdvižená k Marii, vzadu je pak vztyčený dlouhý a široký ocas, směrem ke konci se zužující. Zdvižená hlava má velkou pootevřenou tlamu, plnou zubů, zlacený rozeklaný jazyk je vyplazený. Rozměry: výška soch 130 cm, výška sloupu 360 cm.