budova dolní stanice lanové dráhy

Patrová zděná budova dolní stanice lanové dráhy je umístěna v Bohosudově, cca 150 m severozápadně od vlakové zastávky Bohosudov na trati Děčín-Oldřichov u Duchcova. První podlaží je přístupné po širokém betonovém schodišti, které ústí ve východní části objektu v prostorné hale, jejíž interiér nebyl změněn od 50. let 20. století. Dochována je řada detailů jako výdejní okénko prodeje jízdenek, či sloup podpírající traverzu, který má patku modelovanou do podoby šroubové matice. V západní části stavby jsou umístěny kanceláře náčelníka lanové dráhy a ostatního personálu. Ve východní části haly je schodiště spojující obě podlaží. Ústí v rizalitu, který je přisazen k severní okapní stěně budovy. V prostoru je umístěno spodní nástupiště na lanovkové dvojsedačky. Celá technická konstrukce lanovky je odkryta a svojí archaičností poskytuje vizuální zážitek. Technické doplňky lanovky z 80. let 20. století jsou minimálně viditelné a nepůsobí rušivě. Sedadla lanovky většinou pochází z doby výstavby. Jedná se o svařované dvojsedačky s nepolstrovanými sedadly, zastřešené odepínatelnou gumovinou. Doplněná sedadla z 80. let 20. století jsou obdobná, identifikovatelná jsou pouze podle plastových stříšek. V dolní stanici je umístěn vratný lanáč o průměru 3000 mm, který je vyložen výlisky z hovězí kůže. Jeho napínání je prováděno pomocí napínacího lana, které je vedeno přes napínací kladku. Tato kladka je vyložena dubovým dřevem. Délka napínacího lana je cca 12,5 m a na obou stranách je uchyceno koncovkami a kuželovitostí 1 : 6 se závažím o hmotnosti 6000 kg. Dráha celého napínání je 3,6 m s krajními polohami 0,5 m. Tyto polohy jsou hlídány koncovými vypínači. Další součástí strojovny napínací stanice je startovací mechanismus, který umožňuje vypouštění sedaček na trať. Jeho součástí je zařízení, které zamezí vypuštění sedačky, jež nemá správně připraven spínací aparát. Po vypuštění sedačka projede přítlačným můstkem, kde dojde k jejímu připojení k dopravnímu lanu. Správné připojení k lanu je kontrolováno clonou a mechanické zajištění čelistí pak koncovým vypínačem, který hlídá polohu aretační páčky. Všechny koncové vypínače jsou zapojeny do zabezpečovacího zařízení, které při každé poruše okamžitě zastaví chod lanové dráhy. Dochována je řada detailů vybavení z doby výstavby lanovky, jako je rozvodná skříň, či dosud užívané indukční telefony s místní baterii, pro jejichž provoz je nutné točit kličkou. Součástí technického vybavení je: - vratný lanáč (litina, průměr 3000 mm) - křížový lanáč (litina, průměr 2000 mm) - kolejnice (litina, délka cca 20000 mm) - vrátek pro opravu oběžného lana (o rozměrech 800 x 1500 x 1000 mm) - revizní lano (délka 20000 mm) - sedačky (60 kusů, o rozměrech 1200 x 1300 x 1000 mm) - napínací lano (12 500 mm) - koncovky napínacího lana (kuželovitost 1 : 6) - závaží napínacího zařízení (hmotnost 6000 kg) - telefonní stanice s místní baterií (o rozměrech 200 x 250 x 150 mm).