budova horní stanice lanové dráhy

Horní stanice lanovky je jednopodlažní zděná budova, krytá tupou sedlovou střechou s plechovou krytinou. Vjezd lanovek je veden z čelní strany na nástupiště, které je přímo u strojovny. Velín nástupní stanice, umístěný v čele nástupišť, je dřevěná buňka se skleněnými výplněmi, v které je zachován signalizační panel z doby výstavby a množství prvků technického vybavení z padesátých let 20. století. Kupříkladu ampérmetr, který je součástí palubní desky, má již v dnešní době vysokou starožitnou hodnotu. V západní části budovy jsou dva prostory pro obsluhu lanovky. V jihozápadní části je rozsáhlá místnost, v níž je umístěn agregát, sloužící jako nouzový pohon lanovky. Pochází z 80. let 20. století. Prostora je k provozu tohoto zařízení upravena možností otevření střešních parníků. Ve východní části budovy je dílna, sloužící k běžné údržbě lanovky a prostora depa sedačkových vozů. Při severní obvodové zdi stavby je vedena komunikace, z které je umožněn přístup do budovy a jednotlivých částí objektu. V této horní stanici se nachází pohon lanové dráhy, který je umístěn na ocelové konstrukci. Hlavní motor je elektrický kroužkový, s výkonem 55 kW. Pohon je zajištěn přes půlspojku, převodovou skříň a pastorek na ozubení hlavního lanáče. Ve skupině lanovek systému Roll je na Komáří vížce použit ojedinělý systém uložení elektromotoru, převodovky a brzdy v jedné horizontální linii těsně pod poháněcími koly. Kromě hlavního motoru má lanová dráha ještě revizní motor o výkonu 22 kW. Tento motor pohání lanovou dráhu pomocí předlohy před převodovou skříní a umožňuje rychlost od 0 do 0,5 m/s, a to oběma směry. U hlavního motoru je rozjezd řešen automaticky, u revizního je nutná ruční regulace otáček. Brzdy má lanová dráha dvě, z nichž hlavní působí na poháněcí lanáč a provozní na půlspojku u převodové skříně. Obě tyto brzdy jsou hydraulické. Oběžné lano je poháněno horizontálně uloženým litinovým kolem (lanáčem) o průměru 3000 mm. Možnost prokluzování lana, které je pravděpodobné pro jeho abnormální délku, je řešeno unikátním způsobem. Lano je vedeno smyčkou přes druhý lanáč křížový o průměru 2000 mm a dotyková plocha poháněcího kola je v celém obvodu vyložena nařezanými špalíky z vepřových kůží, které zvýšením přilnavosti zabraňují prokluzům dopravního lana. Jednotlivé špalíky slepených kůží s vyříznutým žlábkem pro lano, jsou připravovány na místě zaměstnanci lanovky. Pro zajištění bezpečnosti je součástí pohonu i odstředivý vypínač CVAD 1, který kontroluje rychlost dopravního lana. Při zvýšení rychlosti o více než 10 % pak zastaví chod lanové dráhy. Vypínač je řešen v obou stanicích shodně. Jeho součástí je však ještě zařízení na zkoušení svěrací síly spínacích aparátů sedaček, tzv. Broniho brzda. Na tomto zařízení se měsíčně kontrolují všechny sedačky. Dalším nezbytným vybavením lanové dráhy je anemometr, který signalizuje sílu větru a akusticky upozorňuje obsluhu v případě nepřípustných hodnot. Součástí technického zařízení horní stanice je: - hlavní pohonný elektroměr (kroužkový 55 kW, o rozměru 1400 x 800 x 800 mm) - revizní elektroměr (22 kW, 800 x 800 x 800 mm) - hlavní lanáč (litina, průměr 3000 mm) - křížový lanáč (litina, průměr 2000 mm) - velín (překližková buňka, o rozměrech 2500 x 1100 x 2100 mm) - dieselový motor (o rozměrech 1800 x 800 x 700 mm) - kolejnice (délka 50000 mm) - telefon s místní baterií (o rozměrech 200 x 250 x 150 mm) - Bronniho brzda (neměřeno) - hlavní brzda (o rozměrech 400 x 200 x 100 mm) - anemometr.