most Legií

Most vybudován jako nástupce visutého řetězového mostu císaře Františka I., který byl postaven v letech 1839-41 a stržen r. 1888. Podle projektu A. Balšánka byl nový most postaven v l. 1898-1901 za pomoci konstruktérů Jiřího Soukupa a Josefa Janků. Reliéfní výzdoba převážně dílem Viléma Amorta a Josefa Palouše. Reliéfy řemesel a rostlinný dekor ve spodní části litinových kandelábrů uličního osvětlení jsou dílem sochaře Gustava Zouly. Délka mostu je 343 m, šířka cca 16 m. Klenba mostu je v průčelích většinou segmentová, v ose mostu ze statických důvodů všude eliptická. Použitým materiálem je převážně pískovec a žula (nový most měl svou kombinací červené a bílé symbolizovat národní ráz podobně jako most Palackého). Čtyři výběrčí budky (dvě na každé straně mostu) jsou zdobeny barokizujícími kupolemi, maskarony a městskými znaky. Nástup symetrického schodiště na střelecký ostrov je vymezen čtyřmi bronzovými vázami s rostlinným motivem. Schodište osvětlují dvě kamenné lampy ve formě sloupu. Zábradlí mostu má kuželkové výplně. Po celé délce mostu jsou po obou stranách umístěny litinové kandelábry uličního osvětlení, které jsou ve spodní části zdobeny reliéfy řemesel a rostlinným ornamentem. Na jejich špicích se v kruhové obruči vypíná zlacený lev. Most se nejdříve (od r. 1901) jmenoval podle císaře Františka Josefa I, v roce 1918 přejmenován na most Legií, za okupace most Smetanův, po 2. světové válce most 1. Máje, po r. 1990 opět most Legií.