soubor budov areálu AERO Kbely

Soubor budov areálu AERO Kbely sestávající z pěti budov leteckých hangárů: - hangár III. na pozemku 1937/33 (Kbely) a 540/17 (k.ú. Letňany) - hangár IV. na pozemku 1937/34 (Kbely) a 540/117 (k.ú. Letňany) - hangár V. /28 - "krček"na pozemku 1937/35 (k.ú.Kbely) a 540/116 (k.ú. Letňany) - hangár V. na pozemku 1937/36 (k.ú.Kbely) a 540/16 (k.ú. Letňany) - hangáru VI. na pozemku 1937/41 (k.ú.Kbely)* Druhá nejstarší česká letecká továrna, založil ji v roce 1919 dr. Vladimír Kabeš. Původně sídlila v Bubenči, po požáru 1921 přemístila některé provozy do prostoru JZ části dnešního letiště Kbely. Na konci 30. let v souvislosti s přípravou na válku byly dva nejstarší hangáry (č. VI. a III.) přesunuty na nynější místo, současně proběhla dostavba dalších hangárů, budov a střelnice. Firma byla po r.1948 znárodněna pod správu stát. podniku Letov a v r. 1954 pod Letecké opravny Kbely. Hangár III z roku 1923, druhý nejstarší hangár souboru, na obdélném půdorysu o ploše cca 2000 m2. Nosným prvkem je kovová konstrukce, střechu vynáší subtilní kovové příhradové nosníky, stěny jsou z betonových rámů s výplněmi z cihelného zdiva. Jednolodní hangár s pultovou střechou, s vraty pro výjezd na letištní plochu. V současnosti uvnitř na části plochy nově vestavěné kanceláře.Stavba typická pro střední Evropu počátku 20. let. Hangár IV byl vybudován ve 40. letech, je konstruován z kovových rámů, vyzděných cihelným zdivem, na obdélném půdoryse o ploše cca 1300 m2. Má tři symetricky umístěné haly, uprostřed nejvyšší, zastřešená pultovou střechou a otevřená vraty do letištní plochy. Letištní průčelí haly je prosvětleno souvislým podélným pásovým oknem nad vraty, protější průčelí haly je opatřeno vysokými obdélnými okny s pravidelným tabulkovým rastrem kovových okenních výplní, který se opakuje ve všech oken. otvorech budovy. Po obou stranách hlavní haly jsou nižší, pomocné haly bez přímého vstupu na letištní plochu. Jsou zastřešeny sedlovými střechami s mírným sklonem a osvětleny rovněž vysokými obdélnými okny. Uvnitř haly je dochována původní váha na letadla a ana stěnách původní nápisem v česko-německém znění. Hangár V/28, krček tvoří krček mezi hangáry IV. a V. Jde o nižší budovu na obdélném půdorysu o ploše cca 600 m2 se dvěma příčnými loděmi, zastřešenými válcovou střechou na dřevěných příhradových nosnících tvarovaných do oblouku kruhové výseče. Dřevěná nosná konstrukce je pobita dřevěným pláštěm. Asi z počátku 50. let. Hangár V. z let 1940 - 41, na obdélném půdorysu na ploše cca 1300 m2. Má jednu velkou a vyšší halu, zastřešenou válcovou střechou. nosnou konstrukci tvoří kovové příhradové nosníky, které zastřešují plochu v podélné linii. Jsou opatřeny dřevěným pláštěm. Typická stavba německé školy (dle pamětníku typu Junkers) vycházející z maximální úspory nedostatkových materiálů. Na jihu přiléhá k hangáru přístavba umýváren z roku 1952. Tato přístavba není zmíněna a zakreslena v rozhodnutí o prohlášení za KP; není předmětem památkové ochrany. Hangár VI. je nejstarší halou zbudovanou v roce 1920 a po požáru v r. 1922 obnoven ve shodné podobě. Je zbudován ze dřeva, dvoulodní konstrukce se sedlovou střechou nad každou lodí, na obdélném půdorysu, lodě orientovány podle příčné osy, půdorysná plocha celkem cca 600 m2. Jde o typovou konstrukci hangárů své doby, zbudován k sestavování a zalétávání letadel. Typická stavba z období 1.svět. války z oblasti Rakouska - Uherska. KP je pouze 5 objektů v severní části někdejšího areálu, s výjimkou novější budovy jídelny. V jižní části se nacházejí další objekty hangárů a objekt někdejší střelnice, které rovněž prohlášené za KP nejsou.