výdejový stojan benzínové čerpací stanice HEFA "C"

Výdejový stojan benzínové čerpací stanice je umístěn poblíž nové čerpací stanice při příjezdu do Božího Daru. Charakteristickým znakem stojanů do r. 1960 byl svítící skleněný nástavec (tzv. globus) s logem firmy nebo s uvedením názvu pohonné látky. Osazený „globus“ na božídarském stojanu není originální, patrně se jedná o repliku staršího typu (z dobových fotografií i z reklamací pumpařů vyplývá, že svítící „globusy“ byly oblíbeným střeleckým terčem a musely být často vyměňovány. Konstrukci stojanu tvoří svařená železná kostra z pravoúhlých profilů, která je kryta hladkými plechy s prostupy pro nulovací hřídélku počítadla a s výřezem pro ciferník. Levý krycí plech funguje jako dvířka na uschování pistole a hledítka, tj. je dělen na dva díly s panty a zámkem. Vnitřek stojanu tvoří nádobová odměrka, ciferník s počítadlem, čtyřpístový průtokový měřič, plováková komora a potrubí. Na hřídel od ručního čerpadla je nasazena páka. Na levé straně je umístěno hledítko pro kontrolu průtoku kapaliny a na pravé části je osazení pro pístovou výdejovou pistoli. Pistole se dala zajistit visacím zámkem (např. přes noc kvůli zlodějům) nebo uzamknout spolu s hledítkem dovnitř stojanu. Pistoli a měřič propojovala gumová hadice. Stojan byl obvykle ukotven do země šrouby a byl napojen potrubím na cisternu pod zemí, která byla osazena v železobetonové jímce s napojením na odlučovač výparů. Na konci 50. let byl na stojany instalován držák na 2 vlaječky. Každý ze stojanů měl přidělené identifikační šestimístné číslo, které bylo obvykle vyraženo na štítku. Na božídarském stojanu je toto číslo vyraženo na ciferníku. Povrchová úprava meziválečných stojanů byla velmi pestrá podle různých reklamních a firemních barev a log petrochemických firem. Po roce 1945 byla postupně zavedena jednotná podoba stojanů podle schématu firmy Chema, tj. výrazně červená barva s nápisy „Benzin“ nebo „Benzinol“ a s emblémem mořského koníka. V roce 1958 vznikl nový státní podnik Benzina, který získal monopol na prodej pohonných hmot a zavedl novou „bruselskou“ barevnost včetně stojanů (kombinace červené a žluté). Bezporuchové fungování stojanů způsobilo, že na menších čerpacích stanicích sloužily motoristům dlouho do 80. let s tím, že jejich barevné řešení bylo měněno. Slohové a časové určení, historie: V roce 1935 pražská strojírenská firma Hejduk a Faix, která se specializovala na výrobu jemné mechaniky, zavedla do výroby podle vlastního patentu nový typ výdejového stojanu HEFA „C“. Výrazným technickým pokrokem bylo oproti předchozím typům čerpací techniky, že měřič kapaliny byl průtokový, tj. u stojanu bylo možné měřit objem protečené kapaliny průběžně. Předchozí starší typy tzv. nádobkové byly při čerpání výrazně pomalejší a byly limitovány přečerpávacími nádobami, které byly umístěny uvnitř stojanu (obvykle 2x5 litrů). Stojany byly nabízeny i s elektrickým čerpadlem, nicméně naprostá většina stojanů byla z důvodu nižší pořizovací ceny poháněna ručně (viz exemplář na Božím Daru). Typ stojanu HEFA „C“ se stal velmi oblíbený pro svou snadnou obsluhu a bezporuchovost, takže se rozšířil po celém tehdejším Československu a úspěšně se vyvážel i do zahraničí. Provize z prodeje benzínu byly natolik lákavé, že česká města i venkov během 30. let zaplavily tisíce výdejových stojanů od desítek petrolejářských firem. Forma prodeje benzínu byla po celé období 1. republiky spíše doplňkovým přivýdělkem pro hoteliéry, hostinské, drogisty a kupodivu i pro cukráře. Čerpací stanice tak, jak je známe dnes, se vyskytovaly pouze při nejfrekventovanějších silnicích a v centrech největších měst. HEFA „C“ se vyráběla až do roku 1960, kdy ji nahradil typ ADAST. Po znárodnění firmy Hejduk a Faix výroba stojanů po drobných úpravách pokračovala dál až do konce 50. let, kdy byla produkce přesunuta do Adamovských strojíren. Exemplář z Božího Daru je s největší pravděpodobností jediným známým, který byl vyroben v Adamově. Je možné, že HEFA „C“ byla v Adamově pouze kompletována ze starších dílů, které byly převezeny z Prahy. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že stojan na Božím Daru pochází pravděpodobně z let 1958-1959.