silniční most Čapkův

Betonový silniční most č.155 30-1 na místní komunikaci, spojující Straňany a římovskou silnici s obcí Doudleby, přemosťuje údolní nivu řeky Malše. Most je konstruován jako tříobloukový, železobetonový, kolmý, s horní mostovkou, dvěma návodními pilíři a dvěma opěrami s křídly. Svou osou je směrovaný SSZ-JJV. Délka mostu je 68,30 m, konstrukční šířka 5,70 m a užitná šířka 4,73 m. Střední, hlavní klenební pole má oblouk segmentový o světlosti 39,85 m. Jeho vrcholnice je 1,05 m pod úrovní vozovky a zhruba 9,50 m nad průměrnou hladinou vody. Dimenze klenby je 1,10 m, patka klenby začíná přibližně 1,50 m nad současným terénem. Oblouk je odlehčen osmi vylehčujícími obloučky. Boční klenby mají půlkulatý oblouk o světlosti 4,04 m, s vrcholnicí 6,95 m nad nynějším terénem. U paty opěrné zdi na straně pilíře je vybetonován opěrný klín výšky 85 cm a šířky 220 cm v celé konstrukční délce mostu pro zachycení bočního tlaku hlavního oblouku. Návodní pilíře mají trojúhelně upravené zhlaví a jako jediná část mostu jsou obložená tesanými kamennými kvádry výšky 49 cm ve dvanácti řadách nad sebou, dosahující cca do 2/3 výšky pilíře, završeny jsou betonovou římsou s překapníkem. Korunou mostu prochází průběžná betonová římsa s překapníkem, přesahující nosnou konstrukci o 54 cm, v místě pilířků sloupů v délce 2,02 m vybočující ještě o 34 cm. Nad návodními pilíři je z obou stran vozovky 1,57 m široký a 1,18 m vysoký betonový sokl, z něhož vystupuje kulatý, směrem nahoru se zužující betonový sloup zakončený římsou, na kterém je osazeno osvětlení mostu a držáky elektrického vedení. Po stranách mostu je zřízeno zábradlí, tvořené betonovými čtyřhrannými sloupky s jehlancovým zakončením rozm. 20x20 cm, vysokými 114 cm. Spodní část sloupků proniká podélnou římsou, pod níž vyčnívá ještě o 20 cm. Sloupky, s osovou vzdáleností 2,50 m, prochází ve třech řadách vodorovné zábradlí z ocelových trubek prům. 47 mm. Vozovka, široká 4,73 m, je položena kamennými kostkami menších rozměrů v pískovém loži a je spádována k postranném chodníkům. Odvodněna je u chodníkových obrubníků čtyřmi vpustěmi s litinovými mřížkami 25x25 cm a litinovými trubkami pronikajícími svisle mostní konstrukcí a ústící pod líc klenby. Chodníky široké 1,10 m jsou nad vozovkou nadvýšeny o 12 cm a jsou položeny malými kamennými chodníkovými kostkami. Ohraničeny jsou z vnější strany 16 cm širokým betonovým obrubníkem a z vnitřní strany 10 cm širokým kamenným obrubníkem. Most je neomítnutý, na všech plochách jsou viditelné otisky dřevěného bednění. Na nároží JJZ pilíře na jeho JZZ straně je v předposlední řadě kamenných kvádrů od shora vytesán v obdélné vpadlině letopočet 1928, jako datum výstavby mostu. Na témže pilíři je 38 cm pod patou hlavního oblouku vytesána výšková značka hladiny vody s datem 25.5.1949. Ve vozovce v místě návodních pilířů jsou ocelovými poklopy zakryté dvě šachty , ve kterých za války byla dvakrát umístěšna výbušnina na zničení mostu v případě potřeby. na JZ betonovém sloupku pod sloupem osvětlení je ze strany vozovky připevněna litinová pamětní deska, na níž byla za nacistické okupace zbroušena část textu, tento stav vydržel až do doby po revoluci v roce 1989. Text: Čapkův most ¨Postaven L.P. 1928 na paměť čsl. republiky zásluhou Fr. Mirosl. Čapka a Jos. Burdy – Šejhla. Nákladem obcí Doudleby – Straňany za podpory státní, zemské a okresu Č.Budějovického. Podle návrhu zem. ing. Jos. Harta z Prahy Firmou Jindř. Bubla a spol. v Horažďovicích utrpením a vytrvalostí v minulosti ke šťastné a radostné budoucnosti.