jezernický viadukt

Jezernický viadukt je složen ze dvou vedle sebe stojících samostatných viaduktů: cihlového a kamenného, které byly součásti trati bývalé Severní dráhy Ferdinandovy a dodnes jsou používané ke svému původnímu účelu.Viadukt překlenuje údolí potoka Jezernice, krajskou silnici a místní komunikaci. Cihlový viadukt je dlouhý 426,33 m, má 42 polokruhových kleneb z toho 36 o průměru 7,590 m a 6 malých kleneb v místě sdružených pilířů o průměru 5,689 m. Tloušťka kleneb je 0,63 m. Lícní zdivo autentických pilířů a poprsní zdivo je z opracovaných vápencových kvádrů. Opěry prodlouženy rovnoběžnými křídly. Voda z mostu je odvedena litinovými rourami přes průčelní zdi na pilířích. Průčelní zdi jsou staženy táhly. Pohledové cihlové klenby jsou nové a jsou věrnou kopií původních cihelných kleneb. Nad nimi je vybetonovaná železobetonová klenba jako hlavní nosná konstrukce. Na horních okrajích jsou nové cihlové sloupky a kovové zábradlí. Kamenný viadukt, postavený pro druhou kolej, je téměř kopií cihlového viaduktu, jen první a poslední klenby jsou menší (světlost 5,689 m), délka mostu je 414,74 m. Tloušťka kleneb je 0,63 m. Lícní zdivo pilířů, klenby a poprsní zdi nad klenbami v místě sdružených pilířů jsou vyzděny z opracovaných pískovcových kvádrů, zbývající poprsní zdi jsou vyzděny z opracovaných vápencových kvádrů. Voda z povrchu je odváděna novými litinovými rourami nad vrcholem kleneb přes průčelní zdi. Průčelní zdi nejsou staženy táhly. Horní okraje sloupu jsou chráněny kamennými sloupky a kovovým zábradlím mezi nimi. Na čelní zdi klenby je umístěna pamětní deska z roku 1873 s nápisem.