pivovar

Pivovar se skládá ze tří částí. Hlavní střední trakt je tvořen humnovou sladovnou s hvozdem, východní křídlo tvoří varna a západní křídlo je máčírna. Střední trakt – sladovna, byl vystavěn v roce 1844, kdy byla původní sladovna stržena v důsledku zřízení železniční tratě pod ní a úpravě skalního srázu na kterém je vystavěna. Sladovna je třípodlažní budova, přičemž podzemní podlaží a přízemí slouží jako humna sladovny. Podzemní podlaží je dvoulodní prostor zaklenutý plackami do klenebních pasů, jež jsou podporovány kamennými kruhovými sloupy. Přízemí je též dvoulodní, zastropené stájovými klenbami do ocelových traverz podporovaných ocelovým průvlakem uloženým na litinové sloupy. Druhé nadzemní podlaží slouží jako sladová půda a je zastropeno dřevěným trámovým stropem podepřeným dřevěným průvlakem uloženým na dřevěné sloupky. Výše je umístěn půdní prostor, sloužící jako ječná půda. Vlastní krov je hambalkový, se středními vaznicemi, plné vazby tvoří ještě typologicky barokní ležatá stolice s pásky. V podélném směru ale je již novodobě zavětrován pouze pásky. Ve spodní části krovu pod hambalky je dochován korýtkový dopravní žlab na ječmen. Ten se nachází též v horní části nad hambalky kde navazuje na původní dopravník pro dopravu ječmene na půdu. Nad střechu sladovny vystupuje hvozd sušárny sladu s komínem ze 70.tých let 19. století. Hvozd je dvoulískový o rozměru cca 5x5m, původní otop byl parou, nyní je ohřev výměníkem dálkového vytápění. Ve spodní čísti hvozdu jsou dochovány píšťaly pro rovnoměrný rozvod teplého vzduch pod lísky. Na komíně je osazen kovový nástavec – bába, pro zvýšení tahu při sušení. Hvozd je do dnešní doby plně funkční. Varna je v jádru zdiva ještě barokní. Byla ale radikálně přestavěna v roce 1872 při přechodu na parostrojní provoz. Výrobní podlaží varny je uloženo na ocelové traverzy podporované litinovými sloupy se zdobnými hlavicemi. Patro ale bylo ve 20. století zvýšeno a znovu zastropeno opět ocelovou konstrukcí se železobetonovými stropními deskami, přičemž původní sloupy a nosníky byly částečně využity. Nosnou konstrukci krovu -plné vazby, tvoří ocelové příhradové nýtované nosníky, na které jsou uloženy dřevěné vaznice a krokve. Objekt máčírny byl přistavěn v letech 1931-1932. Jsou v něm umístěny čtyři doposud funkční ocelové nýtované kónické náduvníky sloužící k máčení ječmene, včetně vodovodních trubek a armatur. Sladovna, která je dodnes plně v provozu je jednou z mála fungujících humnových sladoven u nás.