sousoší Piety

Na vyvýšené mezi nad silniční komunikací Šatov – Hnanice je na architektonicky ztvárněném podstavci umístěno náročné barokní sousoší. Na širší kamenné základně zapuštěné v zemi stojí mohutný lapidární kvádr s pravoúhlým vybráním spodních bočních stran (do pravoúhlých vpadlin jsou volně vloženy kamenné hranolky). Na kvádru spočívá spodní část podstavce obdélného průřezu ukončená zúžením prostřednictvím oblounu a výžlabku. Nad zúžením vystupuje horní část podstavce evokující tvar kasule, která je na bocích konkávně projmutá a níže konvexně tvarovaná do volutových křídel. Na čelní straně je plocha lemovaná dvoustupňovou lištou dole na volutových křídlech stáčenou do reliéfních spirál, která vymezuje kasulovou vpadlinu, v níž se nachází reliéfní oválná kartuš dekorovaná nahoře mušlovým ornamentem a dole rozvilinou. V kartuši se nachází sekaný nápis v novověké kapitále: VENERATIONI / ILLI BEATAE VIRGINIS / DOLOROSAE OV(ATAE) MATRIS / EX STAT STATVA / OBLIGATO VIATORI //. Chronogram byl proveden k roku 1746; v překladu: K poctě blažené Panny bolestné slavné matky vystavěna socha prostému poutníkovi. Nad kartuší se v horní části v rozích vpadliny nachází kapitální písmena (iniciály) P a O (označující premonstrátský řád). Na zadní straně podstavce se v obdélném rámu dochoval z velké části již nečitelný fragment nápisu v novověké kapitále v kombinaci latiny a němčiny: (AD ERRICHT(VNG) - - - STATV - - - / ORD - - - PRAEMONSTR - - - / PFARRER IN SCHATTAU / 1746 //). Horní část podstavce je ukončena oblounem a mohutným výžlabkem vynášejícím vrcholovou římsu s hranou tvarovanou do oblounu. Na římse spočívá dvoustupňový postament sousoší zachyceného v životní velikosti. Sedící postava Bohorodičky má na kolenou položeno tělo mrtvého Krista sňatého z kříže. Pana Maria drží synovu hlavu ve vodorovné poloze pravou rukou, levicí zakrývá drapérií Kristovy boky. Pravá paže Ukřižovaného bezvládně spadá k postamentu, levou ruku má položenu na bedrech. Panna Marie je oděna ve splývaném šatu a dlouhém plášti, který má také přehozený přes hlavu; drapérie je výrazně zřasena do četných ostře řezaných záhybů. Nahé Kristovo tělo má pouze bederní roušku. Zarmoucená tvář matky je obrácena k synovi, oči má zavřené a ústa sevřená v tiché bolesti. Kristova hlava s delšími kadeřavými vlasy a plnovousem má v obličeji zachycen výraz mrtvého člověka se zavřenýma očima a pootevřenými ústy. Z temene hlavy Panny Marie vystupuje dochované torzo kovové svatozáře.