kamenný most s ledolamy

Gotický kamenný most se nachází přes řeku Otavu v centru města. Most je vyzděný z velkých dobře otesaných žulových kvádrů, které jsou navzájem propojeny vápennou maltou a na některých místech spojeny ještě železnými skobami. Z původního gotického mostu se dochovalo šest polokruhových oblouků. Sedmý oblouk, původně polokruhový, u levého břehu řeky, při Pražském předměstí, byl v 18. století několikrát zničen a byl nahrazen větším obloukem segmentovým. Oblouky spočívají na pilířích, které jsou proti proudu zahroceny (opatřeny klínovitým břitem). Pilíře jsou na koso jehlancovitě ukončeny. Stabilita pilířů je zajištěna jejich zapuštěním do vyhloubeného lůžka ve skalnatém dně řeky. Proti ledům je most chráněn ledolamy na jižní straně. Ledolamy jsou s mostními pilíři spojeny výškově vyvýšenými pruhy kamenné dlažby. Ledolamy jsou vyzděny z kamene a jsou na bocích a na šikmém zhlaví překryty dřevěnými prvky, které jsou k ledolamům ukotveny. Vrchol některých pilířů je ozdoben drobnou reliéfní gotickou výzdobou tzv. kytkou. Kytky se dochovaly zejména na straně po proudu, na straně proti proudu je dochování jen na pravobřežním pilíři. Mostje proti proudu mírně vypjatý, z důvodu lepší odolnosti proti vodnímu proudu a při jarním odchodu ledů. Jeho délka je 111 m a šířka 6.3 m. Vozovka mostu je široká kolem 5.75 m. Dešťová voda je z vozovky odváděna mladšími kamennými žlaby, umístěnými po obou stranách mostu nad vrcholy oblouků. Kvádry na pilířích, na klenbách i na zábradlí mají kamenické značky, které jsou stejné jako zvíkovské. Zábradlí mostu je ze žulových kvádrů. Pilíře pro umístění soch jsou vyzdviženy v barokní době až k zábradlí. Na mostě se nachází socha sv. Jana Nepomuckého, která je nejstarší, dále sousoší kalvárie z roku 1757 od čimelického sochaře Jana Karla Hammera. Na protilehlé straně se nachází socha sv. Anny Samotřetí a socha sv. Antonína Paduánského, které věnoval městu v roce 1770 královský podkomoří Jan Filip Běšín z Běšin. Ochrana mostu a i města byla zajištěna věžovitými branami na obou koncích. Brána na levém břehu patrbě vznikla současně s mostem a stála až do roku 1768, kdy se zřítila při povodni. Druhá strana mostu byla chráněnan sousední městskou Pražskou branou a proto brána přímo na mostě vznikla patrně až v pohusitské době, kdy se rozšiřovalo městské opevnění. Tato mostní brána byla odstraněna z komunikačních důvodů v roce 1825.