náspy a zářezy s propustky a mosty a torzo strážního domu

Úsek dráhy zde vytváří písmeno S a prochází přes čtyři katastrální území. Začíná SSV od obce Trojany náspem ještě v katastrálním území Suchdol u Bujanova na úrovni km 72,840 současné železnice, který je po 20 m na km 72,817 přerušen zbytky pilířů mostku. Ten je vyzděn z lomového kamene o světlosti otvoru 2,80 m. Zdivo pilířů se dochovalo jen torzálně a to do výšky maximálně 1,40 m, větší část zdiva zanikla při rekonstrukci přilehlé trati, část je zakryta navezenou zeminou při obsypávání novodobého betonového propustku vedoucího skrz těleso stávající železniční tratě. Od mostku pokračuje úsek náspem v oblouku západním směrem, uplatňuje se u něho částečně jen jižní strana, na severní straně je svah zakryt novodobým zásypem. Povrch koruny náspu je povezen štěrkem. V úrovni km 72,60 násep přechází západním směrem těleso současné železnice. Na druhé straně železnice úsek pokračuje Trojanským lesem silně zarostlým zářezem s postranními stružkami na odvod vody, který po 111 m přechází v násep s částečně vytěženým kamenným jádrem. Po 33 m je násep přerušen pilíři bývalého dřevěného mostu nad cestou a bezejmennou vodotečí. Most o rozpětí 7,0 m je konstruován jako kamenný, kolmý, se šikmými křídly. Pilíře typizované šířky 3,80 m se dochovaly do výšky až 5,70 m. Zdivo je narušováno kořeny stromů. Dále pak úsek pokračuje náspem v širokém oblouku, jehož bok je na jednom místě porušen a je zde velmi dobře viditelná kamenná zídka jádra z velmi drobného lomového kamene. Po 17 m násep přechází v široký zářez s postranními stružkami, který je pak po 88 m přerušen kolmo přes něj nasypanou cestou. Násep pak pokračuje až k dalšímu bývalému dřevěnému mostu 54 m dlouhým úsekem, mění se v násep, který těsně u mostu je silně narušen zvířecími norami, u nichž došlo k vyhrnutí neuvěřitelného množství vnitřní zeminy ven. Most o rozpětí 6,90 m je osou orientován SV-JZ a přemosťuje tok Trojanského potoka. Pilíře typizované šířky 3,80 m, s napojenými šikmými křídly, jsou vyzděny z nápadně drobného lomového kamene a dochovaly se do maximální výšky pěti metrů. U obou pilířů došlo u pat k vypadnutí části zdiva. Na křídlech se zachovaly otvory pro uložení dřevěných podpěr nosné konstrukce mostu. Za mostem pokračuje ještě vysoký násep 89 m, kde přechází v nízký násep v zářezu a po 24 m pak v hluboký zářez délky 375 m, který je v jednom místě přerušen kolmo přes něj vedoucí lesní cestou. Na km 72,125 zářez končí železniční tratí, ke které se tento úsek velkým obloukem vrátil. V tomto úseku trasa prošla čtyřmi katastrálními územími – Suchdol u Bujanova, Hněvanov, Trojany u Dolního Dvořiště a Dolní Dvořiště. Na druhé, východní straně železnice úsek přechází do k.ú. Trojany u Dolního Dvořiště. Násep je zprvu málo nezřetelný, na km 72,082 však začíná dobře patrný nízký násep, v koruně široký 3,35 m, s částečně vytěženým jádrem, který je po 41,5 m prolomen kamenným klenutým propustkem. Ten je vyzděn z lomového kamene, o světlosti otvoru cca 1,30 m, výškou polokruhové klenby od zaneseného dna 0,45 m, s dimenzí klenby 40 cm. Vrcholnice oblouku se nachází 0,90 m pod současnou úrovní koruny náspu. Západní strana propustku je z větší části zasypána a zdivo klenby silně narušené vegetací. Na východní straně se dochovala část šikmého křídla. Násep pak pokračuje směrem k jihu a po 68 m se jeho západní strana rozšiřuje a přechází v širší rovinu, na které se na km 71,900 nachází rozvaliny bývalého strážního domku s dochovaným podzemním klenutým sklepem, zakresleným i ve stabilním katastru z roku 1875. <<ODRADKUJ>>Násep s několika lokálními destrukcemi pokračuje a zvýšen je na km 71,812 opět přerušen zbytky kamenného propustku vodoteče o světlé šířce otvoru cca 1,0 m, u něhož se dochovaly pilíře na jižní straně do výšky 2,30 m, na straně severní jen do výšky 1,80 m. Šířka pilířů je 3,80 m, na východní straně se je u severního pilíře viditelná část šikmého křídla. Násep pak dál pokračuje k jihu a po 42 m na km 71,770 končí jeho čitelný profil. V trase se na východní straně náspu nalézaly tři původní mezníky. Zhruba po 230 m jižněji, v k.ú. Dolní Dvořiště, těsně vedle současné železnice na km 71,540 pokračuje násep jihovýchodním směrem a v celé své trase se velkým obloukem opět vrací k železnici. Po 88 m od začátku této trasy je násep zhruba na km 71,460 prolomen klenutým propustkem. Ten je konstruován jako kamenný, valeně klenutý, se šikmými křídly. Světlost otvoru propustku je 1,90 m, výška 1,75 m, délka propustku je 3,85 m. Dimenze klenby se pohybuje mezi 45 až 70 cm. Ve zdivu bylo použito drobného lomového kamene. Konce třech křídel jsou zřícena. Po 13 m pokračování náspu je přerušen sedm metrů širokou cestou. Další pokračování trasy je vedeno již v oblouku ve směru hodinových ručiček. Postupně se snižující násep, jehož západní svah je porušen zavážkou kolem pole, po 119,5 m přechází do 43 m dlouhé roviny a pak 113 m dlouhý zářez s horní šířkou 10 m a dolní 4 m, s největší hloubkou kolem 3 m. Následuje 23,5 m dlouhá rovina, která pak přechází v postupně se zvyšující násep. Ten je porušen částečným vytěžením kamenného jádra a místy i částí svahů. Po 64 m násep je přerušen celkem dobře zachovanými kamennými pilíři bývalého dřevěného mostu nad starou cestou z Trojan do Dolního Dvořiště. Byl vystavěn v mírném svahu z drobnějšího lomového kamene jako pravošikmý, svou osou orientován S-J, se šikmými křídly. Šířka mostu je 6,50 m, pilíře o typizované šířce 3,80 m se dochovaly do maximální výšky 4,30 m. Severovýchodní křídlo je v dolní části odsazeno – rozšířeno, co se u ostatních mostů dráhy nevyskytuje. Lícní plochy pilířů a křídel jsou skloněné. U tohoto mostu se dochoval pouze jeden otvor pro vzpěry nosné konstrukce mostu, ostatní byly pravděpodobně později z důvodu statiky zdiva zazděny. Za mostem pokračuje násep v délce 160 m. Část tohoto úseku náspu je ve špatném stavu, zemina z něho je odplavená, koruna téměř zašpičatělá, pětatřicet metrů od jeho konce je násep prokopán. Následuje 43 m dlouhá rovina louky a sadu, kde nízké těleso bylo odtěženo. Za loukou násep pokračuje ještě v délce 91 m, jeho kamenné jádro je částečně vytěženo. Ve své délce je však po 59 m začátku od louky a sadu prolomen klenutým propustkem. Ten je konstruován jako kamenný z lomového kamene na maltu vápennou, kolmý, s valenou klenbou, se šikmými křídly. Šířka propustku je 2,90 m, délka 3,75 m, výška klenby nad terénem je 1,85 m, dimenze 58 až 80 cm. Násep pak přechází v zářez ve svahu dlouhý 27 m, potom se mění v zářez s horní šířkou cca 7 m, pak pokračuje rovina, která po 18 m přechází ve 227 m dlouhý násep, končící poblíže železniční trati. U tohoto náspu byla zemina z boků odplavena, takže koruna je zde velmi úzká. Z tohoto důvodu došlo 27 m od zmíněné roviny na jeho severní straně v délce 16,3 m k obnažení kamenného jádra. Po 39 m od obnaženého jádra je násep prolomen pilíři bývalého dřevěného mostu, postaveného přes vodoteč. Osou je most orientován přibližně V-Z, pilíře mají typizovanou šířku 3,80 m, křídla jsou šikmá. Pilíře se dochovaly do maximální výšky 8,60 m. Most byl vyzděn z drobného lomového kamene. Pouze dolní část pilířů byly použity velké opracované kamenné kvádry výška 32 – 33 cm, délek do 100 cm která částečně přesahovaly do křídel. U obou pilířů jsou z poloviny tyto kvádry vylámány. Konstrukce tohoto mostu je ještě zesílena ke křídlům přizděnými opěrnými pilíři, z nichž s s původní hmotě dochoval jen pilíř u jihovýchodního křídla, ostatní pilíře jsou z větší části zříceny (nebo rozebrány na kámen). Zbyly po nich v líci křídel otvory po vylámaných kamenech z důvodu hmotového propojení při jejich zřizování. Násep pak dále pokračuje, po 145 m v úrovni km 70,730 nynější železnice končí. V délce 27 m má vybrané kamenné jádro. V ose náspu, 23 m od jeho konce, se nachází torzo kamenného propustku přes vodoteč. Dochovala se u něho jen dolní část jihozápadního pilíře do výšky 60 cm a části k němu připojených šikmých křídel. Délka propustku byla 3,10 m, šířku není možné z důvodu nedochování protilehlého pilíře určit. Úsek trati končí na km 70,814 současné železnice.