propustek s mostem

V místech křížení potoků s plavebním kanálem nebo v místech, kde před zřízením kanálu zde býval odbočující tok, byly většinou v souběžné obslužné cestě, vedoucí na levém břehu kanálu, zřizovány propustky. Tyto propustky umožňovaly regulaci množství vody tekoucí kanálem a potokem, napouštění vody z potoka do kanálu nebo odpouštění vody z kanálu do toku potoka. Regulace průtoku vody se řídila aktuální potřebou, do kanálu byla voda na úkor potoků napouštěna ve dnech plavení dřeva, v ostatních dnech byla voda ponechána v potocích, na nichž vázlo vodní právo (mlýny, pily, hamry). Popisovaná propust s dochovaným původním mostkem je drobnější objekt, umístěný asi čtyři sta metrů severovýchodně od Rosenauerovy nádrže v části plavebního kanálu, vybudovaného ve druhé etapě výstavby v letech 1821 – 1823, která zaujímala úsek od Jeleního potoka a končila na bavorské hranici Rosenauerovou nádrží. Tento úsek plavebního kanálu byl stavěn pod vedením inženýrů Josefa Falty a Jana Krause sedmnáct let po Rosenauerově smrti. Propustek prolamuje levou stranu plavebního kanálu a kolmo protíná souběžnou obslužnou cestu. Její podélná osa je orientována ve směru východ – západ. Šířka propusti je 85 cm, výška 70 až 90 cm (spád dna) a délka je 7,45 m. Před lícem propusti je umístěno jednoduché kamenné stavidlo, sestávající ze svou svislých kamenných sloupků, usazených na vynášecí kamenný práh, který je zapuštěn do dna propustku. Sloupky výšky 143 cm jsou umístěny v líci kamenného obložení zdí kanálu a světlý otvor mezi nimi je 108 cm, jejich průřez je 30 x 36 cm a 38 x 31 cm. Na vnitřních nárožích sloupků jsou do výšky 106 cm ode dna vytesány kapsy 5 x 5 cm, které sloužily k osazení dřevěných hradítek pro regulaci množství odpouštěné vody nebo jejímu úplnému uzavření. Stěny propusti jsou vyzděny z lomového, do kvádrového tvaru lehce přitesaného kamene, spáry jsou vyplněny cementovou maltou. Ve vzdálenosti 1,63 m od západního odtokového konce je koruna stěn odskočena a snížena o cca 25 cm. Dno propusti je vyloženo plochými kamennými deskami obdélného tvaru a z větší části o délce na celou šířku kanálu. Spád dna pod mostkem je malý, v pokračování za mostkem se spád zvětšuje. Původně bylo dno pokryto nepravidelnou kamennou dlažbou, položenou do dřevěného roštu s podélným trámem v ose. Propust je v šířce komunikace přeložena mostkem, který se dochoval v téměř původní podobě z doby pozdější přestavby. Mostovku tvoří kamenné trámy výšky cca 21,5 až 32 cm, které jsou na některých místech prokládány dřevěnými hranoly. Na kamenné nosné konstrukci byla v pozdějších letech zřízena betonová mazanina v tloušťce cca 10 cm. Původní most býval dřevěný trámový bez zábradlí. Nosné trámy byly z kulatiny.