úsek koněspřežné dráhy - násep se zbytky dvou mostů a zářez

Z důvodu co nejmenšího namáhání koní při přepravě bylo nutné vytýčit a zbudovat trať s co nejmenšími výškovými rozdíly. Aby se trať neprodlužovala obcházením terénních nerovností a byla přímější, byla výškově vyrovnávána budováním zářezů a náspů. Vytěžený materiál z výkopů zářezů byl následně používán pro zřizování náspů. Z důvodu zpevnění náspů byly při jejich sypání střídavě používány vrstvy země a štěrku. Šířka koruny náspů byla cca 2,8 m, sklon svahu se pohyboval okolo 45° a byly osety travním semenem. Náspy byly z důvodu únosnosti opatřovány uvnitř v místech pod kolejnicemi zdmi, založenými na pevném podkladu a dosahovaly až ke koruně náspů. Zídky, stavěné z kamene nasucho, byly dvě (pod každou kolejí), jejich horní šířka byla zpočátku 47,5 cm, později na přímých úsecích byly zúženy na 31,5 cm, v obloucích na 40 cm. Vzdálenost obou zídek byla cca 110 cm. Ve vysokých náspech však docházelo k bočnímu vychylování zídek. Proto bylo v dalších úsecích tratě přistoupeno ke konstrukčnímu řešení celého kamenného jádra. Tato technologie byla použita při výstavbě úseků mezi Budějovicemi a Zvíkovem a mezi Omlenicemi a Pramhöfem. Ve středu náspu vedla trať tvořená kolejemi, umístěnými na příčných pražcích. Prostor mezi kolejnicemi byl vyštěrkován a překryt hrubým pískem pro snadný pohyb tažných koní. Vysoké náspy byly opatřovány oboustranně, na úbočích jednostranně, 95 cm vysokým dřevěným zábradlím. Na ochranu náspů proti podemílání vodou byly po obou stranách zřizovány příkopy a skrz ně na odvod vody zřizovány propustky a mosty. Zářezy byly zřizovány se sklonem svahů od 45 do 60°, spodní šířka zářezu byla 4,70 m. Šířka byla takto určena, aby po stranách vlastní tratě bylo místo pro odklízení sněhu a pro rigoly na odvodnění zářezu. Dochovaný úsek koněspřežní dráhy se nachází na dvou katastrálních územích – Trojany u Dolního Dvořiště a Rybník u Dolního Dvořiště. Prochází na východním okraji obce Rybník. Asi 540 m dlouhý úsek počíná náspem nedaleko železniční stanice Rybník a podél komunikací se stáčí v mírném oblouku k jihu, přerušen je státní silnicí, pokračuje dále k jihu a končí zářezem přerušeným kolmou prašnou cestou. Počáteční, severní, asi 84 m dlouhá část náspu je snížená, jeho koruna má šířku 13 m. Přerušen je zbytky dvou kamenných pilířů bývalého dřevěného mostu vystavěného nad vodotečí. Je vystavěn z lomového kamene. Šířka mostu je 3,80 m, rozpětí 2,90 m, křídla šikmá. Čela jsou svislý, křídla mají lícní plochu šikmou a korunu skloněnou. Severní pilíř se dochoval do výšky 1,85 m a jižní do výšky 4,10 m. Násep pak pokračuje k jihu v délce 97,7 m, přičemž prvních 40 m je neporušeno, koruna zbývající části je porušena těžbou kamene ve třicátých letech 20.století. Na konci náspu úsek překračuje hranici z k.ú. Trojany u Dolního Dvořiště do k.ú. Rybník u Dolního Dvořiště. Pokračování náspu bylo v roce 1936 v délce 20,0 m přerušeno stavbou rodinného domku čp. 37. Za ním pokračuje krátkým úsekem v délce 20,5 m, zde je výška náspu cca 2,5 m a šířka koruny 5,0 m, a končí zbytkem severního kamenného pilíře dalšího bývalého dřevěného mostu, vystavěného nad silnicí Dolní Dvořiště – Vyšší Brod. Pilíř se šikmými křídly se do dnešní doby dochoval jen do výšky 1,16 m (tři řady kvádrů nad současnou úrovní komunikace). Vyzděn byl v šířce 3,98 m z pravidelných velkých žulových kvádrů výšky 39 cm, délek 58 až 129 cm, hloubka kvádrů se pohybuje kolem 40 cm. Nároží křídel byla přezděna, spáry pilíře jsou vyplněny betonem, koruna opatřena betonovým potěrem. Protilehlý pilíř byl rozebrán při rozšiřování této silnice. Po přerušení silnicí třináct metrů za pilířem dále pokračuje násep výškou 2,60 m se šířkou koruny 5,40 m při postupném snižování své výšky a po 90,50 m je v délce 137 m porušen odtěžením. Na konci tohoto úseku přechází v postupně se snižující zářez, jehož začátek byl v délce 12 m do větší výšky zavezen zeminou. Dochovaný zářez délky 63 m sloužil později za odpadní jámu, jeho boky jsou rozšířeny a dno bylo prohloubeno. Zářez končí příčnou komunikací.