tunel

První trasa Schwarzenberského plavebního kanálu, jež byla později nazývaná „starý“ kanál, byla Josefem Rosenauerem vystavěna v letech 1789 – 1793 a končila u Jeleního potoka, pravděpodobně někde v místech pod skalkou se znakem u osady Jelení. Rosenauerovým plánem však bylo pokračovat ve stavbě plavebního kanálu do vyšších a vzdálenějších poloh lesa Šumavy a zpřístupnit je těžbě dřeva. Původně měla plánovaná trasa plavebního kanálu oběhnout velkým 19 kilometrovým obloukem po vrstevnicích vrchy Perník (Lebzelterberg), Hvozd (Hochwald) a Jelenskou horu (Jokesberg), aby překonala výškový rozdíl u sedla mezi Plešivcem a Jelenskou horou u Jeleních Vrchů. Tuto trasu naplánoval ing. J. Rosenauer spolu s ing. Johannem Nepomukem Krausem. Stavba takového úseku by však byla hodně drahá a zároveň panovala obava, že v této délce nebude mít kanál dostatek vody nutný pro plavení. Po smrti ing. Rosenauera v roce 1804 se vedla jednání o možnostech zkrácení kanálu. Protinávrhem původní trasy byla myšlenka prokopat tunel pod Jelenskou horou (tzv. Plavebním vrchem). Ing. Kraus sice nadále propagoval původní Rosenauerův plán delšího úseku, ale Rosenauerův nástupce, ředitel panství Arnošt Mayer nakonec rozhodl trasu zkrátit prokopáním tunelu, s čímž majitel panství a investor celého díla plavebního kanálu, kníže Josef Schwarzenberg souhlasil, neboť náklady na tunel byly třetinové oproti původní delší trase. Vedením prací na tunelu byl Mayerem pověřen ing. Josef Wolfgang Falta. Práce začaly 4. září 1821, následující den navštívil staveniště samotný kníže Josef Schwarzenberg. Nejprve byly vykopány větrací šachty (světlíky), pak ze šesti míst byl ve tvrdé šumavské žule lámán samotný tunel. Již v létě 1822 byl dostavěn 11,3 km dlouhý úsek kanálu nad tunelem. Samotné práce na tunelu byly dokončeny v prosinci 1823. Na vylámání tunelu bylo spotřebováno 3920 kg střelného prachu. Stavební náklad činil 41.000 zlatých W.W. Dne 5. května 1824 se uskutečnila první plavba za přítomnosti knížete Josefa Schwarzenberga, schwarzenberského dvorního rady Norberta von Feldegga a krumlovského lesmistra Eustacha Wlcžka. V roce 1887 byla provedena úprava oblouků na kanále před tunelem, aby bylo možno dopravovat dlouhé dříví do délky 19,5 m. Z téhož důvodu byl zkrácen i tunel u vtokové strany. Původní portál byl rozebrán a posunut níže, čímž kanál před ním získal větší oblouk. Doklad o posunutí kanálu při zvětšení oblouku se nachází uvnitř propustku před horním portálem, v jehož tělese asi 4,90 m od ústí se dochovalo původní stavidlo, jež bývalo místěno ve stěně původní trasy kanálu. Svou podélnou osou je tunel orientovaný ve směru SZ – JV. Tunel je valeně klenutý, původní délky 429 m, po zkrácení 389 m dlouhý, šířky 2,70 m a výšky 2,53 m. Koryto kanálu v tunelu je hluboké 0,79 m a široké 1,43 až 1,09 m, spád má 32 promile. Z důvodu možnosti dohledu nad plaveným dřevem v prostoru tunelu byl v něm zřízen chodník široký 1,27 m. Tunel byl vybaven dvěma větracími šachtami. Na svých koncích je uzavřen architektonicky ztvárněnými portály. Určitou délku za horním i dolním portálem je tunel vyzdívaný z řádkového zdiva z pečlivě otesaných kamenných kvádrů, u stěn mají kvádry větší výšku, v klenbě jsou dosti úzké. Mezi těmito vyzdívanými ukončeními tunelu je vnitřní povrch stěn a klenby tunelu ponechán ve stavu, jak byl v hornině vylámán. V trase tunelu, v místech pod horní větrací šachtou, je ve skalnaté stěně vsazena oválná kartuš se jménem vrchního inženýra stavby Josefa Falty. Na jihozápadní straně, 198 cm za vnějším lícem dolního portálu, je do vyzdívané stěny osazen vodorovně obdélný kvádr rozm. 143 x 60 cm s vytesaným monogramem A.J. v knížecím znaku a letopočtem 1838, jakožto památka na návštěvu Adolfa Josefa Schwarzenberka, tehdy teprve šestiletého. Z důvodu bezpečnosti je tunel na obou stranách uzavřen uzamykatelnou mříží. Na jihovýchodní straně je novodobě koryto plavebního kanálu v délce 14,6 m (k mříži) zastropeno a povrch sjednocen hliněnou podlahou, ta v místě osazené mříže dosahuje do výšky 2,25 m od vrcholu klenby tunelu. V letech 1989 – 1990 a 2000 – 2004 proběhla oprava tunelu.