Akvadukt – křížení Koňského potoka se Schwarzenberským plavebním kanálem se nachází v údolí mezi vrchy Plechý a Studničná, jímž protéká Koňský potok (Rossbach), v úseku „starého“ kanálu, vybudovaného ing. Josefem Rosenauerem v první etapě výstavby v letech 1789 až 1793, v nadmořské výšce 849 m. Původně byl přes stávající údolí ing. Rosenauerem vybudován dřevěný akvadukt, který byl však později stržen velkou vodou a plavební kanál tím byl přerušen. V roce 1805 byla rokle Ernestem Mayerem zasypána (výška náspu je 7,5 m) a kanál průběžně veden v zemní rovině, průtok Koňského potoka náspem byl vyřešen vybudováním tunelu. Tunel, vybudovaný skrz násep akvaduktu, je svou podélnou osou orientovaný ve směru sever – jih. Je konstruován jako kamenný, jednoobloukový, mírně levošikmý, s křídly. Šířka otvoru tunelu je 287 cm, výška pod vrcholnici na vtokové straně je 210 cm a délka 15,80 m. Pilíře tunelu o výšce 110 cm jsou vyzděny ze dvou řad velkých pravidelně tesaných kamenných kvádrů. Ty vynášejí polokruhový oblouk klenby, jež je vystavěn ze dvaceti mírně nepravidelných řad drobnějších, nahrubo opracovaných kamenných klenáků. Dimenze klenby je cca 37 cm, vrcholnice klenby je vodorovná. Čela tunelu jsou vyzděna s drobnějšího lomového kamene, výška zdiva nad rubem klenby je pouhých 30 cm a není ukončeno korunou. Tím zdivo není chráněno a ztuženo a v současné době dochází tlakem zeminy nad ním k vytlačování zdících kamenů z líce. K tunelu na obou stranách přiléhají šikmá křídla, vyzděná z lomového kamene, na návodní straně ke zdivu tunelu na spáru, na straně povodní jsou se zdivem tunelu provázána. Vždy křídlo na pravé straně v pohledu na čelo mostu je delší než levé, na návodní straně je pravé křídlo navíc zalomeno. Dno vodoteče pod tunelem je vyloženo nepravidelnou kamennou dlažbou. Dle původního stavebního plánu byla dlažba na obou koncích tunelu svázána dřevěným příčným prahem, zajištěným proti posunu dřevěnými pilotami, zatlučenými hluboko do koryta potoka. Jejich dochování nebylo možné ověřit. Náklad na stavbu tunelu vyšel na 41 tisíc zlatých.