kolo vodní, s převodovým mechanismem

V komoře je osazeno vodní kolo. Jeho osa je situována přibližně 16,6 m pod úrovní terénu. Konstrukce kola je ocelová nýtovaná. Ocelová hřídel je osazena v ložiskách, situovaných v otvorech spojujících boční chodby s vlastní komorou (vnější strana ložisek je odtud přístupná). Na střední hřídel je osazen náboj v podobě dvojice kruhových disků ("rozet", "růžic"), z nějž vycházejí jednotlivé paprsky (celkem 14), tvořené vždy dvěma válcovanými "U" profily, spojenými diagonálně přinýtovanými pásky. Obvod kola tvoří dvě mezikruží s vloženými plechovými lopatkami prohnutého tvaru (nejedná se o plné korečky). Celkový průměr vodního kola dosahuje 12,4 m (je patrně největší známé svého druhu ve střední Evropě), výkon původně dosahoval 16 koňských sil. Kolo pohánělo dodnes dochovaným převodem mechanismus čerpání důlní vody - vodosloupcové čerpadlo. Převod se skládá z kliky, osazené na severním konci hřídele, spojené s dřevěnou ojnicí, která přenášela pohyb na kyvnou kulisu trojúhelníkového tvaru.