Křižíkova tramvaj z roku 1899

Tramvajový vůz elektrické dráhy č. 18. Pro zahájení tramvajového provozu v roce 1899 navrhl ing. František Křižík motorové tramvaje, které pak v počtu 20 kusů dodala Brožíkova továrna v Plzni (bez elektrické části vozů, tu doplnila firma Franiška Křižíka). Jednoduchá skříň vozu měla již tehdy uzavřené plošiny a podélně uspořádaná sedadla. Tramvaj poháněly dva motory po 11 KW výkonu, ovládané vertikálními kontroléry Křižík. Tramvaje měly již elektrické osvětlení a na čele vozu nasazovací reflektor. První vozy tedy dostaly čísla 1 - 20. A byl to právě dodnes dochovaný vůz č. 18, který slavnostně vyzdobený zahajoval tramvajový provoz 29. června 1899. Po dvou letech bylo dodáno ještě pět takových vozů, ale s výkonějšími motory (18,4kW). Tramvajový vůz č. 18 je od roku 1955 veden jako historický. V letech 1994 - 1995 proběhla náročná generální oprava vozu č. 18 zejména u firmy DRAH-SERVIS Brno. Úkolem byla rekonstrukce jak po stránce elektrické, mechanické, ale také vzhledově vrátit vůz do původního stavu po dodání.