nájemní dům

Nárožní řadový trojpodlažní dům na půdorysu zalamujícím se v tupém úhlu se středovým (nárožním) rizalitem – polygonální, převážně do hmoty domu zapuštěnou věžicí. Obě křídla jsou rozvinuta a pojednána symetricky. Samotná křídla mají rovněž vlastní mělké rizality, akcentované segmentovými štíty odsazenými oblouky, tyto jsou však v rámci křídla situovány mimo osu. Celé průčelí má rytmus okenních os 2 + 2 +2 + 2 + 4 + 2 + 2 + 2+ 2, což však striktně platí jen pro polozapuštěný suterén a zvýšené přízemí, kde však je zároveň v jedné (vnější ose) rizalitu místo okna vstup do křídla budovy. Rytmus os je v případě rizalitů mírně rozvolněn. Po stranách rizalitu jsou potom v úrovni 2. a 3. NP dvojice oken nahrazeny mělkými loggiemi s předsunutými balkony. Křídla do ulic Erbenovy a Drobného mají nízké sedlové střechy, věžicový rizalit (s atikovou podnoží nad úrovní korunní římsy) je ukončen vysokou kupolí s lucernou. Horizontálně se potom fasády člení na zónu polozapuštěného suterénu se strukturovanou pásovou rustikou a menšími okny v osách, zvýšené přízemí se subtilnější pásovou rustikou a dvoupodlažní bel-étage, oddělenou kordónovou římsou a ukončenou zónou vlysu a korunní římsou. Ve štítu je osově umístěn oválný osvětlovací otvor. Vchod do křídla tvoří převýšený výřez ukončený plným obloukem, rozdělený nadpražím na samotný vstup a světlík. Všechna okna průčelí mají přibližně stejné proporce a typ výplně (ve tvaru písmene T), odlišují se však dekorací plastických paspart, výplněmi parapetů a dekorací suprafenester. V nejvyšším poschodí potom mají okna segmentové záklenky. Výplně loggií jsou kompozičně členěny na 9 dílů s plným parapetem. Balkony o půdorysu vrchlíků kruhu mají oblouková kovaná zábradlí. Architektonický účin fasád je postaven na třech základních prostředcích. Na definované tektonice (římsy, pilastry apod.), na strukturách povrchů (rustika s různě drsnou strukturou, stékané a odtrhávané omítky v kontrastu s hlazenými omítkami a především hladkými plochami dekorací na bázi hydraulické směsi atd.) a na bohatství dekorace. Jde o dekor architektonický (geometrické tvary zrcadel, kartuše, voluty, kuželky, zubořez), vegetabilní (girlandy, věnce, akanty a vavříny, rozviliny, květy) a též figurální – busty, dívčí a dětské hlavy, maskarony apod. Jejich stylové zabarvení kombinuje historizující (antikizující) pojetí se secesními výrazovými prostředky.